Omar Sosa Quarteto Afro Cubano la Jazz Night Out: vrajitorul sunetelor tribale

Ca un vartej in mijlocul unui ocean linistit, ca un Chopin crescut in trib, ca un vrajitor al sunetelor, Omar a venit la Bucuresti cu al sau quartet afro-cubanez si ne-a dat pe spate, in aplauze care-au venit cu lacrimi in ochi si zambete pan' la urechi. Lacrimi de fericire ca am trait sa il vedem live in cadrul Jazz Night Out, acest zeu al concertelor de nisa.

Fotografii: Miluta Flueras

Imi scria un amic din California, in timp ce ii trimiteam poze de la Sala Radio, ca are prieteni care s-au dus pana la New York special sa il vada live.

La Bucuresti nu a fost full house, nu a fost sold out, insa ar fi trebuit sa fie.

Sosa a prezentat la Jazz Night Out cel de-al 24-lea sau album - "Ilé” care, in traducere libera, insemna "pamantul de acasa”, un termen provenit din Africa de Vest. Asa l-am simtit: cald, pasional, dansant, vibrant, plin de viata si de dor, schimband priviri cu colegii sai: Leandro Saint-Hill (saxofon si flaut), Childo Tomas (voce si bas) si Ernesto Simson (tobe).

Sosa exploreaza si exploateaza radacinile africane ale culturii cubaneze si le scoate la iveala prin filtrul sau autentic, combinand intr-o maniera unica influente de hip-hop si muzica clasica. Un mare Chopin intr-o mica Somalia - asa se simte Omar la Sala Radio. Parca spatiul dispare, timpul se dilata, sunetul se indeparteaza de microfon si se raspandeste in toata sala. Chiuituri, sunete din diafragma, incantatii africane, onomatopee tribale. Sunt toate acolo, in peisajul pictat de Omar si de colegii sai.

Danseaza. Rade la microfon. Schimba priviri cu colegii. In costumul lui alb, cu tot felul de elemente-totem.

Leandro Saint-Hill (saxofon si flaut) e vivace. Pune suflet. Canta si cu vocea. Melodiile tribale au amprenta lui vocala. Saxofonul acela aduce o nota suava si pasionala.

Childo Tomas (voce si bas) are un aer similar uriasului indian din Zbor deasupra unui cuib de cuci. Vezi pe chipul lui fiecare emotie traita, fiecare nota.

Se adauga onomatopee tribale.

Chimia dintre Omar si Ernesto Simson (tobe) se vede. Se simte. E vizuala si energetica. Ochii, ochii nu mint.

Intregul act de desfasoara pe scena si se raspandeste in public. Ritmul creste de la piesa la piesa pentru ca apoi sa coboare intr-o balada in care pianul lui Omar e eroul principal.

Nici nu stii cand se termina.

Aplauze. Zambete. Chiuieli. Bis.

Omar a fost nominalizat de sapte ori la Premiile Grammy.

Omar Sosa a plecat din Cuba in anii ’90 si a locuit in Ecuador si SUA, pana cand s-a stabilit la Barcelona. Dupa ce si-a incheiat studiile academice ca tobosar,a devenit din ce in ce mai atras de pian. Cubanezul, care apoi a devenit celebru ca pianist, a declarat in diverse randuri ca mai degraba "bate la pian”, si ca il priveste ca pe o conga cu clape (sau pe ca un sir bine acordat de 88 de tobe).