World Music la Festivalul George Enescu

Seria "World Music" din cadrul maretului Festival George Enescu din acest an a adus pe scena salii de concerte a Radiodifuziunii Romane o multitudine de muzicieni de calitate din tari precum Liban, Japonia, India, Tunisia sau Israel.

Metropotam a avut ocazia sa asiste la doua dintre aceste recitaluri, pe 19 septembrie la pianistul libanez Rami Khalife insotit de Francesco Tristano si Aymeric Westrich, trio cunoscut si sub numele de "Aufgang", si pe data de 23 septembrie la muzicianul tunisian Dhafer Youssef (instrumentul sau este oud) insostit de Divine Shadows Orchestra, un amestec cultural de muzicieni de calitate. Avand in vedere intensitatea celor doua experiente muzicale, tinem sa le impartasim cu voi si sa va indemnam sa intrati si voi in lumile create de acesti muzicieni talentati.

World Music - Festivalul George Enescu World Music - Festivalul George Enescu World Music - Festivalul George Enescu

Rami Khalife a posedat scena, putem spune, timp de aprozimativ 15 minute in debutul concertului, demonstrandu-ne inventivitatea sa in calitate de compozitor, intr-un solo de pian uimitor, care ducea cu gandul catre un delir fluctuant, cand linistit, cand isteric, cand iesit din orice categorie ritmica. L-am privit aproape fara sa clipim, o parte din noi, ceilalti incepand sa forfoteasca nemultumiti din pricina acelor sunete neinteligibile care umpleau sala.

Dupa finalului momentului solo, lui Rami Khalife i s-au alaturat Francesco Tristano la pian si sintetizator si Aymeric Wetrich la baterie, schimband atmosfera in care fuseseram introdusi pana atunci. Stilul muzical abordat de ei este complex, care amesteca bucati de pian de jazz progresiv cu ritmuri de baterie alerte, pe fundalul unor bucati electronice de sintetizator preinregistrate, pe care Francesco Tristano le manevreaza pe parcursul cantarii. De data asta publicul se anima si ii aplauda atat pe parcursul pieselor, cat si din ce in ce mai puternic la sfarsitul fiecarei bucati muzicale. Sunt chemati la bis, se aud chiote si aprecieri iar seara se incheie intr-un ritm alert, cu plecaciuni si aplauza atat din partea publicului cat si din partea artistilor.

World Music - Festivalul George Enescu World Music - Festivalul George Enescu

Experienta Dhafer Youssef a fost una cu totul diferita fata de cea Aufgang, bucurandu-ne de o multitudine de instrumente, pe langa pianul, contrabasul, bateria si bineinteles oudul lui Dhafer, avand si privilegiul unei orchestre. Vocea sa este deosebita, putand atinge note extrem de inalte care au darul de a-ti face pielea de gaina. Sunetul oriental al oudului, alaturi de vocea sa dramatica si dublate de viori, contrabas si violoncel, faceau Sala Radio sa para un loc destasat de lume. Comunicarea extraordinara intre muzicienii care se aflau pe scena, sunetul dumnezeiesc si linistitor al unora dintre cantece, alternand cu veselia si pofta de dans instituita de altele, faceau publicul sa fie incatat si sa se ridice in picioare imediat dupa final, cerand un bis mult savurat. Puteti afla mai multe despre muzician de pe site-ul sau personal.

Concluzia este ca initiativa de a institui o categorie de "World Music" in cadrul Festivalului Enescu a fost o reusita, in contextul unei reusite si mai mari care a fost festivalul in sine. Asemenea manifestari muzicale din domenii atat de variate, stranse la un loc in Bucuresti pe parcursul a trei saptamani merita toata lauda si sustinerea.

.