Urma in Silver Church - lansarea videoclipului Cine iubeste si lasa

Daca e 8 februarie, e obligatoriu Urma in Silver Church. N-am zis-o noi, ci chiar Mani, pe scena. De ce? Ei bine, Urma nu a lansat miercuri doar un nou single la intamplare. Cine iubeste si lasa spune povestea lui Marian Cozma, handbalistul roman ucis in Ungaria in 2009, tocmai intr-o seara de 8 februarie...

Din motive de galopat la ore tarzii printre mormane de gheata si zapada, fundul imens al Metropotamului a facut cunostinta cu asfaltul si, prin urmare, a ajuns in Silver Church cu o mica intarziere, cand Urma facea deja ce stie mai bine: sa cante si sa incante. Ulterior am aflat ca si ei au intarziat putin, din simplul motiv ca Mani Gutau, solistul trupei, nu si-a dorit decat sa petreaca o zi cu fiul sau, iar drumul inapoi a fost mai anevoios decat anticipase.

Dar faptul ca Urma incepuse sa cante nu ne-a speriat, asa ca ne-am strecurat prin multimea de oameni inalti si ne-am mai oprit numai in fata scenei. Caci doar asa se simte cu adevarat un concert: respirand aerul artistilor, fiind suficient de aproape incat sa le vezi porii faciali si stand si cu un picior pe scena, daca se poate.

Iar Urma merita vazuta indeaproape, sa te poti desfata deplin cu rafinamentul muzical pe care il propune. A fost... de vis. Urma seamana mai mult cu o orchestra decat cu o formatie, deoarece totul se impleteste prea bine ca sa iti imaginezi ca nu exista, undeva, si o mana dirijorala. Din punct de vedere instrumental, vorbim, pur si simplu, despre o formatie fara cusur.

Urma in Silver Church - lansarea lansarea videoclipului Cine iubeste si lasa Urma in Silver Church - lansarea lansarea videoclipului Cine iubeste si lasa

Chitara lui Jimmy Cserkesz isi face mult mai simtita prezenta live fata de cum eram obisnuiti cu Urma de pe albume, iar asta nu poate fi decat foarte bine, pentru ca suna intr-o mie de feluri frumoase: cand dreamy, cand jazzy, cand blues, cand grunge. Iar cu Dominic Csergo la tobe si Sorin Erhan la bas, acest adevarat Triunghi al Bermudelor cand vine vorba de partea instrumentala, esti total acaparat si nu mai ai nicio sansa de a nu te indragosti de ceea ce auzi.

Peste suflete toarna balsam si versurile cantate de Mani. Ne-am bucurat sa auzim ca trecerea timpului nu a avut un efect nociv asupra vocii sale, ba chiar din contra. Surescitat de micile probleme cu sunetul si de intarziere, Mani Gutau a dat si mai mult din el pentru ca totul sa iasa perfect. Si... a iesit.

Dar chiar mai mult decat Urma in sine ne place publicul Urma. Stim, vorbim despre o formatie trendy, mai ales in Bucuresti, care ar trebui sa stranga la concerte tot felul de oameni intepati, vanitosi si snobi. Ceea ce ne frapeaza este ca... sunt exact opusul descrierii. Ne treceau fiorii inclusiv in pauzele dintre piese, cand, spre deosebire de alte astfel de evenimente, nu se auzea zgomotul de fundal al flecarelii dintre oameni care vin la concerte sa socializeze, ci... liniste, in semn de respect. Este o atmosfera unica, pe care nu am mai intalnit-o pana acum.

Ne-a placut si momentul prezentarii videoclipului piesei Cine iubeste si lasa, piesa care a fost cantata de trei ori in acea seara. Atat de mult, incat chiar si dupa ce panza pe care s-a proiectat a fost ridicata, in timp ce Mani isi acorda chitara pentru Terminus, publicul - si Metropotamul la unison - canta vrajit: "Cine iubeste si lasa / Dumnezeu sa-i dea pedeapsa".

Cu alte cuvinte, singurele versuri din celebra piesa folosite pentru cover. "N-am vrut sa ne batem joc de melodie, ca atatea alte trupe. Am luat doar cuvintele astea, iar restul... e o piesa clasica Urma", a explicat Mani. Si da, Cine iubeste si lasa varianta Urma are de toate: tristetea mortii unui om care ar fi meritat sa se afle inca in aceasta lume, atasamentul fata de foclorul bucovinean si... un saxofon seducator, care ne va bantui multa vreme de-acum inainte.

Dar sa nu credeti ca Urma inseamna numai precizie nemteasca de calatorie muzicala. Nici vorba. Am ramas placut surprinsi de doua lucruri: 1. Lonely Pub a fost blues in Silver Church; 2. la sfarsitul primului bis ni s-a promis o piesa lenta, dar Mani s-a descotorosit de chitara si a adoptat o atitudine care l-ar fi facut pe Zack de la Rocha (RATM) mandru. V-ati imaginat vreodata vocea calda din spatele pieselor Urma cantand ceva de genul "I'm just a selfish motherfucker" si punand pe ritm de rap Buy Me With A Coffee? Ei bine, nici noi. Inca ne sprijinim cu maxilarul de asfalt. Dar Doamne, bine-a mai sunat! :)

Concertul Urma din Silver Church ne-a facut sa ne dam seama, inca o data, ce muzica frumoasa se poate face si aici, la noi in batatura, cum s-ar zice. Si cat de magic poate sa sune live.

Setlist Urma, Silver Church, 8 februarie 2012:

Off My Wave
In Your Arms
Speed
How Long Does It Take
Comfort
All Wrong
Slide
So Long
Cine iubeste si lasa
Terminus
Lonely Pub
What Are Friends For

Buy Me With A Coffee
What I Am
Selfish Motherfucker

Alt bis
Cine iubeste si lasa

Si pentru ca e proaspat lansat, va lasam sa urmariti in tihna clipul piesei Cine iubeste si lasa, al carui regizor, Andrei Dascalescu (Filmul de Piatra), aproape a plans, coplesit de emotii, cand o sala intreaga i-a cantat Multi ani traiasca in Silver Church. Caci da, intamplator sau nu, ziua lui a fost tot in 8 februarie. :) La multi ani inca o data!