Tudor Gheorghe (si Caragiale) - Nu se poate cu de toate, la Sala Palatului

Ehe, nene Iancule, dac-ai fi vazut si tu ce ne-a fost noua dat sa vedem aseara, pe scena Salii Palatului, poate nu ti-ai fi pierdut speranta in poporul asta. Cu alte cuvinte, Nu se poate cu de toate - noul vechi spectacol al lui Tudor Gheorghe, pe care l-am ratat acum o luna, cand a ajuns prima oara pe scena din Bucuresti - ne-a facut sa parasim Sala Palatului cu zambetul pe buze.

Nu se poate cu de toate se doreste a fi o restituire a unei pagini de istorie literara de pe vremea domnilor cu pipa in gura si a cucoanelor cu rochii cu malacov, totul pe versurile lui Caragiale. Pentru cine a deschis manualele de limba romana mai tarziu, dramaturgul cu care ne mandrim atat a scris candva si versuri, iar Tudor Gheorghe banuieste ca singurul motiv pentru care s-ar fi lasat de indeletnicirea asta a fost prietenia sa cu adevaratul geniu al rimelor, Mihai Eminescu.

Tudor Gheorghe - Nu se poate cu de toate Tudor Gheorghe - Nu se poate cu de toate

De ce spuneam ca este un nou spectacol vechi? Pentru ca Nu se poate cu de toate a mai fost facut o singura data, in 1976, pe scena Teatrului National din Craiova, pe vremea unui regim care insa i-a interzis lui Tudor Gheorghe ("baga-ti mintile in cap, pacat de tine, ba artistule!") noi aparitii pe scena cu acesta. "L-am facut anul asta din nou si de-atunci tot astept sa ma intrebe ceva... urmasii...", glumea el amar, la cateva minute dupa ora de incepere a spectacolului.

Pe scena au aparut intai, ce-i drept, membrii Orchestrei Iunion, care l-au acompaniat pe maestru seara trecuta. Dupa prezentare, am inteles ca numele lor sunt cam asa: Virgil la vioara, Vasi la pian, Ionel la contrabas si Dorin "la mai multe", adica trompeta si percutie. Ne-au placut foarte mult si ca instrumentisti, si ca oameni - desi auzeau a nu stiu cata oara discursul ironic si intentionat emfatic plimbat prin turneu de Tudor Gheorghe, se amuzau copios de fiecare data, razand in hohote alaturi de cei din sala.

Adevarul e ca aveau si de ce, caci Tudor Gheorghe si Caragiale formeaza o combinatie dezarmanta, creme de la creme cand vine vorba de satira. Doar trei dintre cantece nu au avut la baza versuri din opera caragialiana, printre care Lamento (cu "ma doare-n cot") al lui Stefan Cazimir si Scrisoare deschisa catre Caragiale a umoristului Dan Mihaescu.

Cu un mimesis rafinat si de exceptie, Tudor Gheorghe a zugravit in stilul caracteristic metehnele grecilor ("cand i-au bagat in UE, nu stiau de calul troian?"), maghiarilor ("ca romanii, nici ei nu s-au schimbat"), ardelenilor ("am vrut sa-i explic unui ardelean, dar nicicum nu m-a inteles; poate pentru ca ma grabeam") si sudistilor de ieri si de astazi - caci ce spectacol care graviteaza in jurul lui Caragiale nu se poate opri si la eternul Mitica?

Ne-a placut in mod deosebit un mic interludiu dintre piese, in care Tudor Gheorghe a smuls ropote de aplauze salii cu urmatorul discurs (citat mai mult sau mai putin exact): "Ma enerveaza cei care spun ca satira lui Caragiale isi pastreaza actualitatea. Nene Iancule, matale ai scris pentru copii, ai scris scenarii de desene animate! Suntem o tara penala, s-au inmultit nesimtitii, mangafalele sunt in libertate conditionata. Lumea isi cumpara poseta la pret de garsoniera, se face Capitala pana la matale, la Ploiesti, numai borduri. Si pe mijloc gropi. Cum a zis insusi Caragiale: cu prostia te poti lupta, dar invinge intotdeauna!".

Dincolo de rasete, Nu se poate cu de toate ne-a lasat aplecati asupra realitatilor din zilele noastre. Intr-adevar, vremurile descrise de Caragiale par aproape romantice, spre deosebire de ce traim acum. Totul s-a incheiat cu Sala Palatului in picioare, aplaudand artistul care stie cum sa ne faca si pe noi, cei din generatia tanara, sa empatizam cu un umor mai fin decat cel cu care suntem obisnuiti.

Si ca sa fie seara completa, Metropotamul mai smucit a dat din greseala si graba taman peste Victor Ponta, care-si incheia tacticos sacoul in drum spre iesire. Am fi vrut sa ne cerem scuze de imbranceala neintentionata, dar dupa mesajul spectacolului, parca nu ne-a lasat inima. :)

Sa nu ratati Nu se poate cu de toate, noi mai mergem o data, daca se mai tine in Bucuresti. Am venit terni si tristi, am plecat veseli. Multumim, Tudor Gheorghe!

Mai multe fotografii de la spectacol gasiti aici.