Therion @ Arenele Romane

Autor: Radu Nedelcut

In 2006, Therion au ales Romania ca prima tara in care sa incerce un concert cu orchestra completa simfonica. Evenimentul de la Sala Palatului a lasat pe spectatori cu amintiri si pareri... sa le spunem mixte. Asa ca ne-am bucurat de ocazia de a-i revedea pe Therion, de aceasta data in formula lor normala de concert, aseara la Arenele Romane.

Pe la ora 19:30, grupuri de pletosi imbracati in negru se adunau incet spre Arenele Romane. Intrarea s-a facut lejer, relaxat, fara inghesuiala, iar inauntru am trecut agale printre grupuri ce asteptau afara la o tigara si o discutie. In interiorul Arenelor se instalase un cort mare, cuprinzator, in care domnea o bezna totala si in care Loch Vostok isi incepusera deja concertul.

Suedezii nu suna rau, un “nordic metal” corect, cu un look ca la carte si cu un riff bunicel. Publicul in schimb nu parea foarte interesat, majoritatea stateau in grupulete, beau o bere, fumau, filosofau. Atmosfera lejera de luni seara, care, asociata cu muzica suparata de pe fundal si cu intunericul sinistru, aducea nitelus a rockoteca de provincie, ceea ce nu e neaparat un lucru rau.

Therion @ Arenele Romane Therion @ Arenele Romane

Dupa Loch Vostok au urmat Leprous, care, imbracati in camasile lor rosii, cu veste de costum si cu papioane, au atras atentia publicului. Un fel de Franz Ferdinand ai metal-ului daca ne permiteti. Cu un look british si cu plete scandinave, tinerii canta ceea ce ei numesc “avantgarde progressive rock and metal”. Noi nu am fost multumiti cu aceasta categorisire si am tot incercat sa le definim genul, oprindu-ne intr-un final la “polka metal” sau eventual “sarba metal”. Orisicat, tinerii au adunat suficiente aplauze si au fost o introducere buna inainte de Therion.

Therion @ Arenele Romane Therion @ Arenele Romane

La ora 21:20, respectand la minut ora anuntata, Therion au intrat pe rand pe scena, pe acordurile piesei titlu a ultimului album, Sitra Ahra. Solistele pentru turneul Sitra Ahra, Katarina Lilja si Lori Lewis erau imbracate in rochii lungi, cu valuri, Thomas Vikström intr-o camasa de fante si o manta neagra de vampir, iar Snowy Shaw era spectaculos intr-o costumatie undeva intre Jack Sparrow, Dracula si Che Guevara. In acelasi timp Christofer Johnsson contracara look-ul gotic al colegilor de formatie, fiind imbracat cu vesta de costum, pantaloni calcati la dunga, camasa alba si cravata bufanta cu ac, completate cu ochelari rotunzi de soare si joben, de care a scapat pentru urmatoarele piese.

Din Sitra Ahra s-a trecut direct in Wine of Aluqah si mai departe in Typhon aproape fara pauza. Snowy si Thomas zburau din stanga in dreapta pe scena, iar energia formatiei si a publicului parea sa fie intr-un crescendo constant, pana la Hellequin, la care formatia a scos un set de masti de carnaval venetian din recuzita si apoi la Nifelheim, care intr-o explozie de lumini si distors-uri de chitara a fost punctul culminant al setlist-ului, cel putin pentru noi.

S-a cantat aproape fara intrerupere 2 ore, s-a trecut de la o melodie la alta in cavalcada si nici publicul nici formatia nu a avut aproape nici un moment de respiro - o performanta tehnica excelenta. Therion live pare sa fie mult mai mult rock si opera decat simfonic si piesele suna mult mai dur decat pe album. Ne-au fost oferite printre altele un “cover” dupa Mozart (Dies Irae), un neasteptat solo de flaut din partea lui Thomas pe Siren of the Woods, o Clavicula Nox ce ne-a amintit de excelentul aranjament muzical din 2006 pe aceeasi piesa si sectiuni explozive pe Blood of Kingu si Enter Vril-Ya (una din cele mai reusite piese ale serii).

Dar momentul culminant al serii a venit abia la bis, cand Snowy a aparut pe scena cu un imens steag dacic pe care l-a plimbat pe tot parcursul excelentei The Rise of Sodom and Gomorrah, moment din care energia publicului a trecut la un cu totul alt nivel, la fel ca si la ultima piesa a serii, To Mega Therion. La final, Christofer, Snowy si Thomas au coborat sa dea mana cu publicul si pentru cateva poze.

Am plecat cu impresia probabil a celui mai bun concert “metal” al toamnei. Formatia a dat totul pe scena, sonorizarea a fost foarte buna si organizarea (acces, bauturi, garderoba, orar) fara repros. Singura retinere am avut-o in ce priveste publicul, care a fost mai degraba letargic si static, cu exceptia a vreo cateva melodii. Ne-am revansat totusi la bis, cand Christofer a tinut sa ne spuna ca Romania e deosebita pentru el datorita concertului din 2006 si ca suntem cel mai numeros public pe care l-au avut in acest turneu.

Turneele Therion au fost evenimente relativ rare in ultimii ani, datorita printre altele si numeroaselor schimbari in formatie, dar pe baza concertului de aseara de la arenele Romane, credem ca Therion a gasit o formula foarte buna si ar merita un public mai numeros si oportunitatea unor evenimente mai mari, in sezonul de vara (totusi, NU la Sala Palatului).

Sitra Ahra
Wine of Aluqah
Typhon