Sonisphere Ziua 3: Rammstein

N-am termen de comparatie, fiind primul concert live al nemtilor nebuni, asa ca nu am nici cea mai vaga idee ce as putea sa scriu. Daca ati fost acolo, ei bine, stiti. Wow. Si nu doar de la mine, wow de la cei prezenti pe langa mine acolo, wow de la lumea pe langa care treceam la plecare, wow de la prieteni care-mi spun pe messenger ca, la randul lor, n-au cuvinte. Daca n-ati fost acolo, ce-a fost nu se poate povesti.

O sa-ncerc totusi s-o fac, pentru ca vreau sa va conving sa mergeti sa-i vedeti cu ochiul vostru personal din dotare, pentru ca merita. Si nu merita doar pentru fanii inraiti Rammstein, care n-au invatat niciodata germana dar le stiu toate versurile. Nici macar pentru cei ca mine, carora le plac si au asteptat sa auda poate jumatate din piesele cantate aseara. Nein. Rammstein ist für alle da, ca sa parafrazez.

Toti, de la cei tatuati cu sigla formatiei pana la cei care abia tolereaza metalul au de ce sa vina. Pentru ca e spectacol. E frumos tare, vorba unui prieten. Daca erau cetateni ai romei antice, spectatorii mai aveau nevoie de paine, si nu ar mai fi avut nici o grija pe lume. Pentru aproximativ doua ore, cat a durat concertul, nici macar la paine nu s-a mai gandit nimeni. Poate la bere, dar oricum, pentru majoritatea, simturile ne erau asaltate in asa masura, incat orice altceva ne disparuse din minte.

rammstein rammstein
stanga: costumatia de la Rammlied; dreapta: costumul de vanator de la Waidmanns Heil

Till nu e tocmai ceea ce s-ar numi fluent in engleza, cu atat mai putin in romana (desi la final a spus poate cel mai curat "multumesc" din cati au incercat s-o rupa un pic pe romaneste la festivalul asta). Prin urmare, dialogul cu publicul a fost minim, si, atat cat a fost, a fost mai degraba un exercitiu de pantomima. Ceea ce nu l-a facut mai putin eficient.

Till, Ollie, Richard, Doom, Paul, Flake, oricare n-aveau decat cu ochiul ori cu mana semn a face, si publicul reactiona corespunzator, in corpore. Sunt convins ca s-au simtit bine, s-au distrat (probabil ca fac treaba asta de atata timp, incat le-a intrat in rutina, dar sunt convins ca e o rutina placuta, de care se bucura, macar un pic de fiecare data) si, ajutati de profesionalismul german, au facut un show la nivel maxim.

Sa incepem insa cu inceputul. Pe la noua si un sfert, cu o foarte mica intarziere, de vreo 5 minute (poate ca sa ne demonstreze ca si neamtul e om, si stie sa intarzie), cortina imensa, neagra, care acoperise complet scena la un moment dat in pauza, a cazut, dezvaluind o alta cortina, la fel de mare, mult mai putin neagra. Respectiv doar o treime, celelalte doua fiind rosie si respectiva galbena. Uralele de rigoare au acompaniat atat prezenta steagului Germaniei in fata noastra, cat si caderea lui, si pe scena si-au facut in final aparitia si membrii Rammstein.

rammstein rammstein rammstein

Au intrat direct in paine, cu Rammlied. "RAMM-STEIN". Nimic nu-i face mai mare placere roacherului decat sa scandeze, alaturi de formatie, refrenul unei piese bine stiute, care se intampla sa fie si numele formatiei. A fost deci scandal, in sensul bun, si pe alocuri si in sensul rau, ca mai zbura cate un pahar de bere (n-am inteles niciodata de ce unora li se pare cool sa arunce un pahar de plastic in altii care se bucura alaturi de el de concert, si cu atat mai putin cum o poate face in momentul in care zisul pahar mai are bere in el). Moshpit-urile mai scapau de sub control, daramand copchilasi si don'soare, domnisoare care ocazional mai erau ridicate pe umeri, blocandu-ti brusc si complet campul vizual, chestie care nu facea decat sa inteteasca tirul cu pahare de plastic mai mult sau mai putin goale.

BGS-ul insa dadea imediat din manute, de-acolo de pe margine de unde se aflau ei, si in general neplacerile durau putin, astfel ca in cea mai buna parte ne-am bucurat de concert, care, dupa Rammlied, a continuat cu B******, sau Bückstabü cum ne este explicata denumirea melodiei de catre autori, piesa de pe ultimul album, Liebe ist für alle da. De altfel, foarte multe dintre melodiile din seara trecuta au fost de pe acest album, alegere care pe unii i-a (ne-a) lasat un pic descumpaniti.

Asteptam sa aud Stripped, Engel, Sensucht, Amerika, Asche zu Asche, Heirate mich, Rosenrot sau, de ce nu, Wollt Ihr das Bett in Flammen sehen?.  In schimb, am primit o scurta demonstratie a faptului ca in momentul in care apar live pe scena, orice piesa a lor suna bine, completata (cum au fost toate) de un spectacol vizual la cel mai inalt nivel. Waidmanns Heil, Wiener Blut, Frühling in Paris, Ich tu dir weh, inevitabila Pussy sau Haifisch (cantata la bis) au intregit colectia de piese de pe ultimul album.

De pe celalte, au mai fost Keine Lust, Feuer frei!, Du Riechst So Gut, Benzin, Links 2-3-4, Du hast si la bis Sonne, concertul fiind incheiat cu Ich Will.

rammstein rammstein

Insa peste toate, vechi, noi, cunoscute, mai putin, a fost spectacolul pe care cei sase ni l-a pregatit. Un decor care s-a schimbat, lumini de toate felurile, mari, montate pe instalatii care isi schimbau pozitia, unghiul, intensitatea, culoarea, mici, purtate de Till in gura, luminandu-i capul ca un Jack-o-lantern, focuri de artificii albe, colorate, zgomotoase, care plecau dinspre stalpul din mijlocul publicului catre scena, dinspre scena peste public, lansatoare de flacari fixe, pe verticala, pe orizontala, mobile, purtate de membrii formatiei, si multe multe altele.

Au fost oameni in flacari pe scena, Flake a vrut cred sa-si aduca un tribut unui prieten vechi, pentru ca a avut montata o banda rulanta in dreptul clapelor care i-a permis sa "keep walking" aproape tot concertul. Tot Flake a plecat intr-o repriza de croud-surfing, sau mai bine zis croud-rafting, pentru ca la un moment dat s-a suit intr-o barcuta gonflabila si s-a lasat in voia curentilor din public. Si sunt sigur ca au mai fost.

rammstein rammstein

Daca vi se pare ca in ce-am zis despre concert e haos, aveti dreptate. In capul meu e haos. Cand o formatie arunca, intr-un singur spectacol, cu atatea chestii in urechile si si ochii tai, dezordinea e inevitabila. Inca ma bucur c-am fost ieri acolo, si probabil ca zile bune de-acu' incolo o sa-mi trag cate o palma in fata calculatorului, in metrou, sau pe altundeva "Ah, am uitat sa le zic de Till, cand s-a suit pe tunul ala cu forma mai mult sau mai putin falica si a imprastiat un jet mai mult sau mai putin alb de spuma pe cei din Golden Circle (hah, eat that you lucky b... persons) in timpul piesei Pussy" sau "...cand s-a urcat pe platforma vreo 7-8 metri deasupra scenei si a turnat o galeata de foc si scantei in capul lui Flake, intins intr-o cada jos, pe scena ". Dar nu-i nimic, o sa mergeti si voi sa-i vedeti, si-o sa va bucurati ca nu v-am spus tot, desi sunt convins ca pana la urmatorul concert o sa vina cu multe alte noi moduri de-a ne face sa spunem "wow".

.

Rammlied
Bückstabü