Sonisphere Ziua 1: Orphaned Land, Paradise Lost, Volbeat

Orphaned Land

Ziua 1, Partea 1, Formatia 1 Nota 1.. 0. Adica 10.

Eu unul atat le dau, cel putin pentru conditiile date. Baietii de la Orphaned Land au deschis balul cu stil. Da, baietii, pentru ca de data asta domnisoara Shlomit Levi n-a mai facut deplasarea. Personal, nu pot spune ca i-am simtit efectiv lipsa, insa as fi fost curios sa-i aud in formatie completa. Poate la anu', poate un concert in toata regula. Merita. Pentru ca Orphaned Land nu sunt doar o trupa de studio.

Orphaned Land Orphaned Land

Aflati in fata unui public restrans (cine s-o fi gandit ca e o idee buna sa-i puna in deschiderea deschiderii deschiderii...?) au facut tot ce era posibil ca respectivul public, asa restrans cum era, sa se simta bine. S-au prezentat pe scena cu entuziasm, cu voie buna si energie si au cantat, au vorbit cu publicul, s-au agitat, au dansat, au facut spectacol.

Piesele, putine, ca deh, in 45 de minute nu poti sa inghesui prea multe, au fost un fel de mini-best of, incluzand evident Barakah, The Kiss of Babylon, si si mai evident Norra El Norra si Sapari. Metalistii au reactionat si ei bine, au topait in fata scenei, au agitat steaguri de tot felul (Israel, Armenia, Yemen etc) si pe alocuri chiar au cantat cu formatia.

Orphaned Land Orphaned Land Orphaned Land Orphaned Land Orphaned Land Orphaned Land

Si eforturile le-au fost rasplatite de laudele lui Isus. Adicatalea Kobi. Na, ca tot am gresit, desi respectivul ne-a anuntat de doua ori ca el nu este Isus din Nazaret, el este Kobi din Tel Aviv. Dar greseala este pardonabila, talpile goale, camasa lunga alba, pleata, barba si asemanarea cu Robert Powell fiind (in afara de ultima) probabil neintamplatoare. Banuiesc ca printre unii asta ar putea starni controverse, la fel cum ar face-o probabil si faptul ca a salutat publicul atat cu "shalom" cat si cu "assalaamu aleykum". Evident nu printre roacheri, acest public cu minte deschisa si vederi largi (sic!).

Una peste alta, poate am exagerat un pic cu 10-le ala, dar poate fanul Orphaned Land din mine s-a bucurat tare ca i-a vazut, ca au fost in forma, ca sonorizarea a fost peste medie, thank God for that (sau Jehovah sau Allah), ca au cantat piesele pe care speram sa le cante si ca raspunsul fanilor a fost asa cum trebuia. Ii mai astept (cine trebuie, sa se sesizeze, sa ni-i aduca si pentru un concert in toata regula).

vezi fotografiile mai mari in galerie sau in slideshow-ul de mai jos

Paradise Lost

Vorbind insa de sonorizare, nu pot sa nu ma gandesc la Paradise Lost. Ii asteptam si pe ei cu entuziasm, si din cauza ca am ratat ocazia de a-i vedea live pana acum. Asteptarile nu mi-au fost insa rasplatite. De vazut i-am vazut, cu auzitul insa a fost o problema. Vocea impinsa undeva in fundal, cateva microfonii, cateva alte probleme, inclusiv o pauza nedorita in care s-au vazut nevoiti sa-si ceara scuze (desi nu era vina lor) pentru zisa sonorizare au facut ca entuziasmul meu sa scada. Cu al meu, si al publicului, si cu al publicului si al formatiei. Sau poate entuziasmul lor era deja scazut.

Paradise Lost Paradise Lost

Oricum, stilul lor nu se preta la o agitatie scenica macar comparabila cu a celor de la Orphaned Land (obsess much?), insa parca nici flowul de trairi intre ei si public n-a fost acelasi, si cu problemele tehnice la pachet, nivelul concertului a scazut un pic. S-au salvat insa cu o prestatie solida si un setlist bun (pe care l-au anuntat aproape melodie de melodie) cuprinzand "concert classics" ca Erased, Pity the Sadness, The Enemy, I remain si As I Die, melodie pe care le-au dedicat-o "prietenilor lor din Orphaned Land", melodia omonima de pe ultimul album - Faith Divides Us, Death Unites Us - si excelenta Say Just Words.

Paradise Lost Paradise Lost Paradise Lost
Paradise Lost Paradise Lost Paradise Lost Paradise Lost

Au venit deci negri, s-au facut mai negri (de suparare), au cantat si ei bine, si-au facut treaba cu profesionalism (pacat ca tehnicienii de sunet nu si-au facut-o si ei pe-a lor la fel de bine), au omis (cum am inteles ca fac des) piese ca True Belief si Blood of Another, pe care eu unul chiar as fi vrut sa le includa, s-au mirat ce mic pare steagul lor despre care ne-au asigurat ca altfel este foarte mare, si-au cerut scuze pentru problemele de sunet ("live music, you can't fucking beat it"), si-au cerut scuze ca ploua, nu si-au cerut scuze pentru criza mondiala, au incheiat cu One Second, si-au luat la revedere, si au plecat dupa cele trei sferturi de ora pe care le aveau si ei alocate.

Fotografii cu publicul Fotografii cu publicul
o mica altercatie intre agentii de paza si-un pogo-ist mai tupeist in timpul concertului Paradise Lost

De partea astalalta a garduletului, noi am regretat iarasi decizia organizatorilor, insa ne-am conformat si am asteptat sa vedem cat de bine suna o formatie pentru care deschid Orphaned Land si Paradise Lost.

Volbeat

Si dupa sfertul de ora de pauza, au venit danezii de la Volbeat. Si unii dintre noi au continuat sa se intrebe pentru cine au deschis Orpaned Land si Paradise Lost. Nu vreau sa fiu insa rautacios. E, ca aproape totul in muzica, o chestie de gust (sau lipsa lui). Mie nu mi-au placut. Kitsch...ish, fake...ish, punk..ish, pretty boy...ish, comercial...ish, insa trebuie dat cezarului (sau danezului) ce-i al cezarului (sau danezului) - au avut energie, au avut si ei prezenta scenica, si, poate cel mai important, au agitat publicul.

Volbeat Volbeat
Volbeat Volbeat

Melodiile catchy au prins la multi, si cum intre timp roacherii incepusera sa ajunga de pe la joburi, scoli, licee, facultati, beri baute prin zona sau prin alta parte, in fata scenei se vedea deja o activitate corespunzatoare unui concert. Headbanging (serios, headbanging pe piesele alea?), topaiala, un mic pogo ici, o mica apatie dincolo, ca deh, nu toata lumea apreciaza punk-rock(-abilly / 'n'roll)-metal-glam-hair sau ce mai incorporeaza mixul lor de influente care variaza, asa cum spun si ei, de la Metallica (vocea lui Michael Poulsen e un fel de sora mai mica a vocii lui Hetfield) trecand prin Elvis, Green Day, Chuck Berry, Iron Maiden si mergand pana la Johnny Cash (al carui nume de botez, alaturi de altele, sta frumos tatuat pe pieptul aceluiasi Mr. Poulsen, care este un fel de ghid ilustrat al muzicii pe care o canta).

Volbeat Volbeat
Volbeat Volbeat Volbeat Volbeat

Influentele mentionate sunt toate foarte vizibile (audibile) in ce canta ei, ba' mai mult, sunt si anuntate. Astfel, una din melodii a fost dedicat idolului J R Cash, insa si regretatului R J Dio, poate doar din cauza similaritatii de initiale, pentru ca altfel eu unul n-am vazut nici un motiv pentru care acest tatic al heavy metalului si initiator al mainii incornorate sa fie asociat cu melodia respectiva, sau in general cu Volbeat. Au mai trecut prin cateva melodii, inlusiv un cover dupa Bay City Rollers - I Only Wanna Be With You (sau dupa Dusty Springfield, sau dupa Vonda Sheppard, ca ii banuiesc fani Ally McBeal), au incheiat cu Still Counting si pe urma au plecat, lasandu-i pe organizatori sa pregateasca scena pentru "true metal".

Dar continuarea in episodul urmator: Manowar si Accept.

Toate cronicile de concert la Sonisphere le gasesti aici: muzica.metropotam.ro/Sonisphere

Update: foto cu publicul in galerie sau in slideshow-ul de mai jos: