Saul Williams in Atelierul de Productie

Pentru toti consumatorii de alternative hip hop, noaptea de 10 decembrie s-a transformat in pelerinaj la Atelierul de Productie. Ma refer la acei consumatori de hip hop care stiu cu ce se mananca muzica pe care o face Saul Williams si, mai ales, care stiu cine este Saul Williams. Daca gusti doar hip hop-ul MTV, s-ar putea sa te simti un animal ciudat in fata scenei pe care Saul Williams isi toarna spoken word-ul si slam poerty-ul, toate acestea amestecate cu ceva care suna in acelasi timp a punk, rock, industrial, drum and bass si hip hop.

Dar pana ca pe scena sa urce "Amethyst Rock Star-ul", care a colaborat cu nume ca Nas, The Fugees, Erykah Badu, KRS-One, De La Soul, DJ Krust sau nume si mai impresionante, precum Allen Ginsberg si Sonia Sanchez, atmosfera din Atelier a fost incalzita de Silent Strike.

In Atelierul scufundat in intuneric (de nu vedeai pe unde calci) si in fum (aerisirea a fost foarte proasta pe toata durata evenimentului) down-tempo-ul lui Ioan Titu a sunat foarte bine, mai ales cu un set de proiectii hipnotice in spate.

Saul Williams @ Atelierul de Productie Saul Williams @ Atelierul de Productie

Alaturi de talentatul Silent Strike, care ne-a electrizat timpanele cu ce a avut el mai bun, pe scena a urcat si Norzeatic, pentru o scurta interventie lirica. Nu stim daca a fost o coincidenta, dar Norzeatic ne-a citit de pe foaie versurile Revolutiei sale fix in ziua in care cativa manifestanti pasnici din Piata Universitatii (cu ocazia Zilei Internationale a Drepturilor Omului) au fost luati pe sus de jandarmi.

In orice caz, versurile lui Norzeatic ne-au incantat, ca intotdeauna: "Revolutia nu va fi surprinsa de un trecator pe telefonul mobil,/ Revolutia nu va sta intre un trecut glorios si un viitor luminos.../", "Revolutia nu va fi in 21 -22,/ Sigur, nici in 13-14/ Si nici una doua pe twitter, facebook si myspace/",  "Revolutia nu-ti va imbunatati modul de trai, ci modul de a trai",  "Revolutia nu va fi relativa la bun gust si bun simt/ Va fi absoluta la modul tu stii cum simti". Nu ne putem gandi la un MC din Ro mai bun pentru a deschide un concert Saul Williams.

Apoi, scena a fost cedata celor de la C.T.C.: Deliric1, DOC, Vlad Dobrescu, pentru un moment la fel de scurt, dar, de aceasta data, condimentat cu glumite si caterinci. Vlad Drobrescu si-a uitat pentru cateva momente versurile, iar Deliric1 a avut parte de un solo in care si-a recitat si el versurile de pe o foaie, pentru ca a vazut ca "asa se poarta". Publicul le-a apreciat interventia si i-a condus in aplauze in afara scenei.

In momentul in care Saul Williams trebuia sa urce pe scena, Atelierul era full-house - greu de respirat, greu de miscat, greu de luat ceva de la bar. La Bucuresti, Saul Williams a fost insotit de Guillermo Brown (la tobe), David Stanke (clape), Julien Chirol (trombon, percutie, sampler), asa ca si pe scena a fost aglomeratie.

Saul Williams @ Atelierul de Productie Saul Williams @ Atelierul de Productie Saul Williams @ Atelierul de Productie Saul Williams @ Atelierul de Productie

Saul Williams si-a inceput concertul in forta, direct, cu un ritm nebun impus de piesa Patience, dar si de bataile sale in toba Buffalo, pe care a folosit-o pe tot parcursul concertului sau. In fata scenei atmosfera era incredibila, dar cu cat te indepartai de aceasta, lucrurile se linisteau, iar publicul devenea din ce in ce mai static si pus pe socializare, pentru ca, din cauza sonorizarii proaste, nu se intelegea mai nimic din ce se intampla pe scena. Pacat!

Live, Saul Williams a fost incredibil, plin de energie si excentric, iar playlistul concertului de sambata seara a fost fragmentat si de momente de slam poetry (din care, cei din spate, n-au inteles mare lucru. Din nou, pacat!).

Majoritatea pieselor interpretate au fost de pe cel mai recent album al sau: Volcanic Sunlight (Patience, Explain My Heart, Look To the Sun, New Day etc.), astfel ca am avut parte de un Saul Williams mai diluat, nu la fel de furios ca cel de pe Amethyst Rock Star, dar mai pop, mai colorat. Cu toate acestea, ne-am bucurat foarte tare ca am avut ocazia de a-l vedea live pe Saul Williams, iar din reactia pe care a avut-o publicul, care parca nu voia sa-l mai lase sa se dea jos de pe scena, se pare ca nu am fost singurii care au simtit acest lucru.