Pat Metheny Trio la Sala Palatului

Dupa mai bine de 30 de ani de asteptare, fanii chitaristului de jazz Pat Metheny au avut in sfarsit satisfactia de a-l vedea cantand live pe o scena din Romania, mai exact pe scena Salii Palatului din Bucuresti, in formula de trio, alaturi de Larry Grenadier si Bill Stewart.

Un concert de clasa, l-am putea numi, cu sala aproape plina si cu toate personalitatile care au de-a face mai mult sau mai putin cu muzica jazz in Romania prezente. Florian Lungu, Alexandru Sipa, Berti Barbera, muzicieni din trupe precum Holograf, Directia 5, M Theory, actori si probabil multe alte personalitati care ne-au scapat privirii, au luat parte la spectacolul oferit de cei trei muzicieni, bucurandu-se laolalta cu noi de sunetele nelumesti ale chitarelor si instrumentelor prezente pe scena.

Pat Metheny Trio la Sala Palatului Pat Metheny Trio la Sala Palatului

Playlistul ales a fost variat, ne spune chiar Pat Metheny, scuzandu-se ca i-a luat 30 de ani pana sa ajunga in Romania, incercand sa aleaga piese care sa acopere perioade cat mai diferite de timp, ca sa satisfaca macar putin dorintele fanilor care l-au asteptat. Ascultam in prima parte a concertului piese atat de pe albumul sau de debut din 1976, "Bright Size Life", cat si de pe albumul castigator de Grammy "Question and Answer", sau de pe alte albume precum "Offramp" si "Metheny/Mehldau", colaborarea sa cu pianistul Brad Mehldau.

Chitaristul ni-i prezinta pe cei doi muzicieni care il insotesc, contrabasistul Larry Grenadier si bateristul Bill Stewart, prieteni dragi de-ai lui, alaturi de care ne ofera un show incantator, garnisit cu aplauze prompte din partea publicului, dupa fiecare solo.

In a doua parte a concertului, Pat Metheny ne aduce aminte de faptul ca este unul din muzicienii care a adus contributii importante in evolutia jazzului la chitara, lasandu-ne sa privim in gol catre scena de unde isi manuieste cu maiestrie, pe rand, patru dintre chitarele lui preferate, cu efecte si tonuri ajustate in functie de fiecare piesa, facandu-ne sa ne para greu de crezut ca asemenea sunete pot fi scoase de o chitara.

Unul din punctele culminante ale serii, caci putem spune ca pentru noi seara a avut cel putin doua puncte culminante, a fost demonstratia pe care chitaristul ne-a facut-o la un instrument pe care el l-a popularizat in randul muzicii jazz, fiind singurul care il manuieste, si anume chitara Pikasso, de tip harpa, cu trei gaturi si 42 de corzi. Sunetele scoase de acel instrument si de felul in care ii erau mangaiate corzile de catre Pat putem spune ca ne-au dat senzatia ca nu vin din aceasta lume. Mai mult de atat nu putem descrie, trebuie sa experimentati pe urechea voastra ca sa intelegeti...

Tot ce s-a intamplat in continuare a intensificat senzatia cu care ramasesem, si anume ca ne aflam in alta parte decat pe aceasta planeta, si asta datorita folosirii unor alte instrumente neconventionale actionate mecanic, regasite sub numele de "orchestrion" . Acest instrument adaptat special pentru Pat Metheny includea o serie de sticle aliniate pe mai multe randuri, alaturi de cateva seturi de cinele, actionate mecanic, dar in mintea noastra capatand parca personalitate proprie, cantand singure ca prin magie, insotindu-l pe chitarist in nebunia lui. Puteti citi mai multe despre acest instrument aici, si despre albumul lui Pat, cu acelasi nume, aici.

Finalul a venit mult prea repede, am simtit cu totii asta la unison, chemandu-l la doua bisuri pe care le-a onorat incantat, primul alaturi de ceilalti doi membri ai trioului, cel de-al doilea singur, incheiand concertul intr-o nota usor melancolica, cu un cover acustic al piesei "And I Love Her" al celor de la Beatles.

Am iesit din sala putin nedumeriti de multimea de oameni de care eram inconjurati, realizand ca ne-am intors cu picioarele pe pamant si dorind sa revenim in acea stare de plutire oferita de muzica cat mai repede posibil.

Va lasam sa fiti incantati si voi de Pat Metheny si de chitara lui Pikasso 1.