Orquesta Buena Vista Social Club, Cuba din nou in Bucuresti

Ne place spiritul cubanez, dar pana cand sa pretindem ca suntem pe o strada din Havana cu un traduc intre buze si cu un rom care se prelinge pe gheata din pahare?! Invazia cubaneza la Bucuresti a inceput cu venirea periodica a celor de la Buena Vista Social Club Havana Lounge. Cum acestuia i-am spus la revedere acum cateva luni, cotropitorii cubanezi nu puteau sa ne lase orasul fara pasiune si fara muzica vibranta, asa ca si-au trimis alti reprezentanti: Orquesta Buena Vista Social Club.

Orquesta Buena Vista Social Club Orquesta Buena Vista Social Club

Pentru a limpezi neclaritatile, sa explicam distinctia dintre cele 2 grupuri muzicale: Buena Vista Social Club este un grup pe care chitaristul american Ry Cooper Cooder l-a descoperit la sfarsitul anilor '90 si l-a facut celebru in lumea asta mare, trupa ajungand sa aiba unul dintre cele mai bine vandute albume, disc cu acelasi nume ca al formatiei. Propovaduitorii traditiei implementate de gruparea lui Ibrahim Ferrer si Compay Segundo sunt membrii formatiei Havana Lounge.

Dar iata ca in peisajul concertelor de la noi a aparut un nou misionar cubanez, Orquesta Buena Vista Social Club. Orchestra pastreaza 2 dintre membrii fostului club, pe Guajiro Mirabal la trompeta si pe Barbarrito Torres la trompeta la lauta. Alaturi de ei, pe scena de la Sala Platului, au stat instrumente precum contrabas, pian, bass si tobe care, atinse de magicienii din spate, au vrajit publicul rapid si fara prea mult efort.

Desi Sala Palatului gemea ieri seara dupa mai multi oameni, in timpul concertului, scaunele goale au fost acoperite de un entuziasm oarecum nejustificat al putinilor spectatori din public.

Ciudat, dar publicul roman pare sa se fi obisnuit cu ritmurile afro-cubaneze iar artistii nu mai trebuie sa depuna mult efort pentru a ridica spectatorii de pe scaune sau pentru a le aduce palmele impreuna pe un ritm vesel; nu, educati si de o politete inimaginabila, spectatorii de aseara au stiut exact cand sa aplaude, cand sa danseze si cand sa cante.

Ne-am bucurat sa vedem un public exuberant in sala si ne-a mirat sa vedem ca spectatorii trimit impulsuri de fericire catre artisti chiar daca acestia pareau pierduti pe scena si abordau spectacolul oarecum sfios.

Pe langa solo-urile de pian ale lui Rolando Luna, urletele trompetei lui Guajiro Mirabal si acordurile de chitara ale lui Manuel Galban, concertului de ieri i-au lipsit multe elemente de spectacol. In primul rand comunicarea de pe scena parea sa fie tot timpul bruiata, fenomen care se auzea in sala. Muzicienii au abordat timid publicul roman iar teama de a renunta la pudori de spectacol s-a vazut si in stangacia lor din lumina reflectoarelor.

Chiar si asa, membrii orchestrei au fost salvati de muzica din folclorul cubanez, sunete si melanjuri muzicale care le-au salvat pielea. O alte eroina a spectacolului de ieri a fost Idania Valdes de la backing vocals care a acaparat cateva priviri. Voluptoasa artista a scos o arma eficienta pentru orice show: miscarile lascive, zambetul si o rochie generoasa cu privirile curioase ale spectatorilor.

Dintre piesele din folclorul cubanez am recunoscut "El Chan Chan" (interpretata foarte slab de solistul Carlos Calunga) si "Guantanamera", dar nici celelalte ritmuri de son bolero si ganzon nu ne-au fost straine. Am fi vrut sa vedem aceeasi pasiune nebuna si aceeasi energie dementa cu care ne-au obisnuit cei de la Havana Lounge; din pacate, am primit doar muzica buna fara spectacol.

Show-ul propriu-zis l-a facut o fetita din public care nu a avut stare si a dansat pe durata intregului concert iar, catre final, a fost insotita intr-un sincron de tatal ei si o alta fetita. Spectacolul s-a mutat de pe scena in public, loc in care spectatorii dansau in voie pe muzica din fundal a celor de la Orquesta Buena Vista Social Club.

Cred ca romanii au dat o lectie spiritului cubanez ieri seara; orchestra a venit cu muzica buna, dar nu si cu spiritul si veselia muzicala. Speram ca, pe viitor, grupul cubanez sa se simta mai bine pe scena si sa ne bombardeze cu grenadele unui spectacol bun asa cum il fac fratii lor de nume, Havana Lounge.