Nik Barstch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio

Rutina concertelor bucurestene poate fi rupta din cand cu cate o aparitie  muzicala de exceptie care nu se inscrie in nici una dintre categoriile mainstream-ului, asa cum a fost si cantarea celor de la Nik Barstch's Ronin de joi, 10 mai de la Sala Radio.

Pe Nik Barstch si ai lui Ronin, din care fac parte Sha (saxofon), Thomy Jordi (bas), Kaspar Rast (tobe) si Andi Pupato (percutie) i-am ascultat pentru prima data la Festivalul de Jazz de la Garana in 2011, unde ne-au atras atentia prin nivelul ridicat de complexitate al muzicii lor, care desi este incadrata in genul jazz, este departe de a respecta vreo insiruire de standarde clasice ale acestui tip de muzica.

Nik Bartsch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio Nik Bartsch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio

Nu se aflau pentru prima data in Romania in 2011, ci chiar pentru a patra oara si este foarte important sa mentionam ca Nik Bartsch's Ronin este o aparitie care impresioneaza si datorita conceptului, nu numai datorita muzicii. Spunem asta pentru ca prezenta lor pe scena este una misterioasa, intunecata si foarte bine pusa la punct din punct de vedere al luminilor si tinutei, lucruri care adauga un mare plus atmosferei create de muzica.

Tinutele lor negre si vesmantul negru de samurai al lui Nik Bartsch, alaturi de dispunerea in scena a instrumentistilor si instrumentele lor, cu accent pe cele de percutie, care dau impresia unei constelatii cu luna ca astru principal, dublate de o sonorizare impecabila si de o muzica cu totul deosebita ne faceau sa ne imaginam ca privim de fapt niste creaturi de pe alta planeta, si ca noi nu ne mai aflam intr-o sala de concerte de pe Pamant.

Nik Bartsch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio Nik Bartsch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio Nik Bartsch's Ronin, muzica de pe alta planeta la Sala Radio

Daca tot am vorbit despre samurai, trebuie sa mentionam faptul ca roninul este un tip de samurai ratacitor, care a fost concediat sau a ramas fara stapan si care isi poate gasi doar foarte greu un alt stapan din pricina lipsei de incredere ata de acestia. Ei bine, Nik Bartsch si trupa sa a adoptat acest concept, bazandu-si atat infatisarea cat si muzica pe ideea de razboinic japonez singuratic si ratacitor, asa cum puteti gasi explicat pe site-ul oficial al trupei.

Muzica este un amestec de jazz progresiv, funk, muzica clasica si muzica japoneza, la care se adauga multe alte accente, iar concertele lor sunt alcatuite din mai multe module, care dureaza in jur de 10-15 minute fiecare. Este vorba despre o muzica la un nivel inalt de complexitate, care urca si coboara in intensitate, care pune in evidenta fiecare instrument in parte, cate doua simultan sau toate la un loc, creand o senzatie grandioasa si misterioasa care face ascultatorul sa se concentreze intr-un mod creativ pe ceea ce asculta.

Sa nu uitam sa mentionam faptul ca sonorizarea a fost de exceptie, ceva ce intr-adevar se aude destul de rar intr-o locatie inchisa in Bucuresti. La sfarsitul concertului, Nik Bartsch a multumit si sunetistului in mod special pentru treaba extraordinara pe care o face, rasplatit fiind si de aplauzele publicului.

Vorbind de public, acesta a fost intr-adevar din peisaj, daca putem sa spunem asa. Priveam in jurul nostru si observam oameni fie foarte concentrati, fie care miscau din cap, purtati de valul muzicii, pentru ca la pauzele dintre module sa izbucneasca in aplauze si urale.

Nik Bartsch's Ronin au fost bisati de trei ori si s-au intors de fiecare data incantati sa isi mai imprastie inca putin magia.

Metropotam e mandru ca are ocazia sa experimenteze muzica atat de variata si va sfatuieste si pe voi sa fiti cat mai deschisi la creatiile experimentale ce se invart in jurul vostru, nu veti sti niciodata ce minunatie veti descoperi!