Nazareth, legendele care aduna oboseala (cronica de concert si fotografii)

Peste 40 de ani de activitate nu pot fi trecuti cu vederea, asa ca Metropotamul si-a spus ca trebuie sa vada cum se mai prezinta una din trupele de legenda ale rock-ului, Nazareth. Zis si facut. Gazdele concertului au fost cei de la Hard Rock Cafe, iar deschiderea urma sa fie asigurata de catre Trooper, o formatie de care se vorbeste mult prin rock-ul romanesc.

Romanii au urcat pe scena cu chef de cantat. O sectie ritmica mai mult decat solida, chitaristi cu vana si piese bunute, parca facute sa anime atmosfera impartita intre locul din fata scenei si mesele de la care se consuma muzica. Pardon, mancare. Cu toate acestea, ceva parea ca scartaie, si mi-am dat seama cat se poate de curand despre ce este vorba.

Trooper Trooper

Trooper Trooper

Trooper le-au facut o surpriza celor prezenti, chemandu-l pe scena pe Blaze Bayley, solistul vocal al celor de la Wolfsbane si, mai apoi, al legendelor Iron Maiden. Si, dintr-o data, show-ul Trooper a parut unul marcat de oboseala, desi arata viguros, la prima vedere. Blaze a explodat pe scena, transformand publicul intr-un adevarat consumator de muzica.

Blaze Bayley Blaze Bayley

Blaze Bayley Blaze Bayley

Piesele alese au facut parte din discografia Iron Maiden si cred ca era normal sa fie asa. Prima, "Man on the edge" (click pe link pentru o inregistrare live de acum 2 ani, cu Blaze), a incalzit suficient de bine spiritele, probabil pentru ceea ce avea sa urmeze. Si a urmat, adica "Fear of the dark" (gasiti aici o varianta din 2004, feat. Doro), interpretata, as spune magistral, de un solist vocal care l-a suplinit cu succes pe Bruce Dickinson.

Au fost, de asemenea, momentele in care Trooper, trasa pur si simplu de locomotiva Blaze, a parut egala unei formatii "de-afara". Dupa plecarea lui Blaze, lucrurile si-au revenit la normal, adica la performanta medie pe care o poate oferi o formatie romaneasca. Semn ca diferenta este mare si greu de surmontat.

Pauza. Pe scena incep sa se aranjeze lucrurile. Se lucreaza la sunet. Creste tensiunea asteptarii. Din boxe rasuna T-Rex si Iron Butterfly, formatii care vor poposi si ele la Hard Rock Cafe, pentru a aniversa cei 4 ani de existenta ai locatiei, prin concerte classic-rock.

Asa cum am detaliat in cronica albumului "Big dogz", cel pentru care Nazareth se afla in turneu, am avut senzatia ca formatia este obosita. Desigur, ea nu se mai afla in componenta esentiala, doar Dan McCafferty si Pete Agnew facand parte din line-up-ul de baza, Jimmy Murrison si Lee Agnew, fiul lui Pete, fiind membri ceva mai noi.

Nazareth Nazareth

Ei bine, senzatia de oboseala s-a mentinut si dupa recital. Playlist-ul a inclus tot ce trebuia sa includa, adica piese sosite de pe "Big Dogz", dar si piesele care au facut istorie, dar cu toate acestea ceva a scartait serios. M-am bucurat, de exemplu, sa reascult "Sunshine", piesa pe care o apreciez mai mult decat apreciez "Love hurts", dar si "Whisky drinkin' woman", sosita de pe cel bun album al trupei, "Hair of the dog", din 1975, si potrivindu-se de minune cu ceea ce se intampla in public.

Nazareth Nazareth

Cu toate acestea, ceva lipseste. Dan McCafferty face toate eforturile necesare pentru a oferi timbrul acela aparte, dar am avut senzatia ca el a inceput sa provina mai ales din urlat. Vocea sa nu mai urca, miscarea scenica este destul de redusa, si nici muzical lucrurile nu stau mai bine. Nu mai am senzatia "plinului", exista spatii goale care se simt si care ar putea fi umplute de o a doua chitara, de exemplu.

Una peste alta, pentru a intelege, totul suna "brut", parca nefinisat. Ma rog. De pe noul album a iesit in evidenta "Radio", piesa de care deja ma atasasem inca de la cronica de album amintita, am mai auzit si "Big dog's gonna howl", au fost si piese mai vechi, gen "See me" (ma rog, nu atat de veche, vine din 2008) sau "Dream on" si, normal, bisul a inclus "Love hurts", probabil prima piesa care va vine in minte cand este vorba de Nazareth. Seara s-a incheiat cu "My white bicycle".

Nazareth Nazareth

Daca ar fi sa realizez o comparatie cu o alta legenda pe care am avut sansa de a o vedea la Bucuresti, cu aproape aceeasi perioada de activitate in spate, si ma refer la Udo Dirkschneider, as spune ca germanul castiga in fata timpului. El a reusit sa pastreze intact aproape tot angrenajul care l-a facut cunoscut, in timp ce Nazareth au pierdut, rand pe rand, multe substante din alchimia care-i definea.

Despre public nu sunt multe de spus. Ca si data trecuta, la concertul Hammerfall, nu au lipsit sticlele sparte. Numai ca de data asta cioburile au provenit de la cineva care a scapat sticla de vin din mana, si nu care dorea sa-i ofere altuia sansa de a vedea ca sticla taie. Atmosfera nu a fost mult deosebita, oameni stand la mese si consumand, oameni stand in fata scenei si bucurandu-se de muzica.

Doua lucruri de remarcat. In primul rand, gloata de pustani care, cu telefoanele de ultima generatie in mana, impingeau si dadeau peste oricine gaseau in fata, si aici ma refer la copilasi de 7-8 ani. Pe unii dintre ei parintii i-au indemnat sa stea in dreptul boxelor, spunandu-le ca "lasa, asa e la concert", cand acestia se plangeau ca e "prea tare".

Trooper Trooper

Al doilea lucru, debutul concertului a coincis cu debutul unui miros extrem de persistent de tocanita sau ce o fi fost ea, desi cu Nazareth ar merge mai bine ceva lichid, de exemplu coniac, licoarea preferata a lui Dan McCafferty. Altfel, totul bine, gazdelor nu le putem reprosa absolut nimic (poate doar preturile mari si coada interminabila de la bar, careia barmanii nu prea ii fac fata la concerte).

Cam asa a fost seara de Nazareth. O formatie, Trooper, obosita prin prisma diferentei enorme de intelegere si aplicare a show-ului si o legenda, Nazareth, obosita de anii care au trecut peste ea, dar avand o anume capacitate de a lega sufletele celor din fata scenei, mai ales prin prisma pieselor care au facut-o cunoscuta.

Rock on!

Mai multe imagini mai jos, in galerie