Mozart Rocks rocks!

Wolfang Amadeus Mozart, cand si-a scris memorabilele simfonii, nu credem ca si-a imaginat vreodata ca in peisajul concertelor de pian si vioara o sa-si faca loc, tiptil, tiptil si tipetele unei chitare electrice. Initiatorul proiectului Mozart Rocks a vazut si a auzit chiar inainte de lansarea proiectului geamatul unei chitare electrice pe muzica clasica.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Astfel, din 2006, cand a avut loc primul Mozart Rocks, in Braila, chitaristi din Romania impart scena cu orchestre simfonice si insotesc sound-ul delicat al filarmonicii.

In 2008, Mozart Rocks a poposit si in Bucuresti si, imediat, Filarmonicii George Enescu i s-au alaturat chitaristi dintre cei mai hardcore, acei artisti care puteau sa tina pasul notelor din simfoniile compozitorilor care ar fi putut, foarte bine, sa dea si ei din pleata (a se citi peruca) pe inventia care suna foarte bine: muzica clasica insotita de chitara electrica.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Ieri seara, dupa dubiile superficiale de genul "ne imbracam elegant ca pentru un concert simfonic sau o lasam la liber, ca pentru un concert rock", am ajuns intr-un final la Sala Palatului unde repeta armata simfonica si unde, in spate, chitaristii isi ascuteau armele muzicale. Ne-am bucurat sa vedem un public atipic, format din doamne cochete si din pletosi in geci de blugi.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Discrepanta dintre spectatori s-a mentinut pe parcursul spectacolului: rockerii cereau sa se dea chitara mai tare, clasicii ar fi vrut sa se auda orchestra simfonica mai tare. Ca sa fie pe placul tuturor, Mozart a intervenit si a oferit publicului momente in care chitara era protagonista, dar si clipe in care abia ii descifrai muzica pe langa sound-ul viorilor.

Mozart Rocks 2010  Mozart Rocks 2010

Indiferent de volumul chitarelor, muzica ne-a ajuns usor la suflet. Chiar daca spectacolul a avut si momente mai slabe in care muzica clasica ar fi trebuit sa fie lasata in pace si acordurile electrice nu prea aveau ce cauta pe partitura, in mare parte, trebuie sa recunoastem ca cele doua stiluri muzicale fac casa buna.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Scena, impartita in cele 2 tabere- una pentru orchestra si una mai black pentru chitaristi, avea un punct comun, o punte in care semnalele electrice trimise de chitaristi intalneau sunetele delicate ale vioarei, harpei, violoncelului si ale tuturor celorlalte instrumente manuite de clasici si dirijate de Tiberiu Soare.

Defilarea chitaristilor avea si ea un dirijor, pe organizatorul Constantin Teodorescu care, inainte de orice aparitie noua, prezenta artistul, dar nu inainte sa amuze publicul cu o gluma spontana. Tot el a fost cel care ne-a dat o veste care ne-a intrigat si ne-a zbuciumat parerea despre publicul muzicii clasice; dupa pauza, MC-ul Teodorescu a venit pe scena si ne-a spus ca cineva din orchestra simfonica a primit un mesaj in care i se spunea ca "este sub demnitatea lor sa apara alaturi de niste barbosi".

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Inainte sa apese SEND, acel om a auzit ce s-a intamplat pe scena Salii Palatului? Daca n-a fost cutremurat de "barbosul" Cezar Popescu pe Fortuna Imperatrix Mundi sau de creatiile proprii ale lui Calin Grigoriu, atunci putem doar sa presupunem ca trebuie sa facem un teledon pentru un aparat auditiv. Si acum am mentionat doar doua piese care ne-au bagat in scaun.

Au mai fost si altele: reinterpretarea High Hopes a lui Pink Floyd cu Dan Helciug la voce si Calin Grigoriu la chitara, a mai fost Horea Crisovan cu "Nunta lui Figaro", a mai fost Adrian Ciuplea (basistul de la Vita de Vie) pe "Allegro Appassionato", a mai fost Remus Carteleanu (chitaristul regretatei Laura Stoica) pe Simfonia a V-a a lui Beethoven.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Nu au lipsit invitatii speciali: Elena Vasile si a ei bucata Nightwish, magnifica Nadine Tromin pe care am vrea s-o mai vedem, mai des, mai mult, Ioan Gyuri Pascu care ne-a cantat despre babele care se piaptana, Dan Helciug pe frumoasa bucata Pink Floyd si un chitarist din Norvegia, Trond Holter care a cantat pe Simfonia 40 a lui Mozart.

Mozart Rocks 2010 Mozart Rocks 2010

Ne-au zdruncinat cam toate pasajele muzicale de ieri seara, de aceea e de neconceput ca unii inca resping ideea unei armonii muzicale la un nivel asa inalt si atat de frumos precum este Mozart Rocks. Dar, asa cum a spus si Constantin Teodorescu intr-o mini pilda: "Nici Dumnezeu nu poate multumi pe toata lumea"; cert e ca noi am plecat de acolo, dupa trei ore de muzica extraordinara, extaziati si satisfacuti auditiv. Mozart ne-a convins ca da bine si pe rock.

Ca sa te convingi ca ce s-a intamplat aseara la Sala Palatului a fost o capodopera in mii de acorduri, te lasam cu niste filmulete care speram sa-ti dea fiori in ambele directii: cea clasica si cea rock.

Vezi lista tuturor artistilor de la Mozart Rock aici, pe site-ul oficial al evenimentului.

Poti sa vezi intreaga galerie aici sau in slideshow-ul de mai jos (Fotograf: Constantin Barbu).