Massive Attack @ Zone Arena

La sfarsitul unui week-end in care greii rockului au pus stapanire pe capitala, in paralel cu concertul Rammstein, la Zone Arena, britanicii de la Massive Attack au reusit sa stranga un public numeros si sa faca un show mind blowing

Ca si acum doi ani, deschiderea concertului M.A. a fost asigurata de Martina Topley-Bird. Reintalnirea din 2008 de la Bucuresti, dupa aproape 13 ani in care nu mai colaborasera, a fost una benefica pentru ambele parti, Martina fiind invitata pe doua piese de pe albumul Heligoland: Psyche si Babel. Robert "3D" Del Naja a tinut sa sublinieze de mai multe ori ca reinnodarea legaturilor cu Martina se datoreaza in mare concertului din Bucuresti, din 2008.

Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena
Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena
Martina Topley-Bird

La cateva minute trecute peste ora opt, pe o scena aranjata modest (parca prea modest), si-a facut aparitia lady in red Martina si s-a ingropat in colectia ei de instrumente (pian rhodes, tobe, percutii, chitara si tot felul de alte "electro-gadgeturi" muzicale), abia spre sfarsit ridicandu-se si iesind mai in fata, pentru a putea fi vazuta from head to toe si fara ochelarii de soare sub care statea pictata o alta masca rosie.

Asa cum o stiam, Martina a fost tot timpul cu zambetul pe buze si a interactionat cu publicul in fiecare pauza dintre piese. Concertul ei placut, dar un pic cam lent pentru ce avea sa urmeze, a durat atat cat a fost anuntat: 40 de minute in care au incaput piese precum: Overcome, Baby Blue, Poison, Da Da Da Da, Phoenix, Too Tough to Die, Snowman. Iar la sfarsit, a parasit scena in aplauze, nu inainte de a ne anunta ca in curand (12 iulie) se va lansa noul ei album (Some Place Simple), desi nu crede ca se va gasi la noi.

Apoi, pe scena spiritele au inceput sa se mai anime, instrumentele au fost descoperite, sunetistii alergau dintr-o parte intr-alta facand semne pe care doar ei le inteleg, si incet scena nu mai parea atat de modesta... dimpotriva.

Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena
Robert "3D" Del Naja                                                                   Grant "Daddy G" Marshall
La putin dupa ora noua, "masivii" si-au facut aparitia cu tot cu trupa live dupa ei, in aplauzele frenetice ale publicului, si fara sa stea prea mult la discutii au deschis cum nu se putea mai bine si mai exploziv, cu piesa United Snakes - piesa care a fost gandita prin 2001/2002 pentru a fi inclusa pe coloana sonora de la The Matrix Reloaded. Bassul piesei, alunecos intocmai ca un sarpe, si versurile hipnotice si misterioase soptite de Robert "3D" Del Naja ("Blackbird/ Blackbird/ To my door/ My door/ Take it up with you/ For you oppose/ It’s too hard") au fost combinatia perfecta pentru startul concertului.

Interactiunea cu publicul a fost una dintre componentele principale ale show-ului. Pe langa multumirile in romana pentru aplauze, 3D a mai legat destul de bine cateva propozitii in romana si a stiut exact in ce oras a aterizat (asta apropo de Metallica). Dar cel mai important si spectaculos element din comunicarea cu publicul a fost panoul din spatele trupei, pe care au fost proiectate titluri de stiri din Romania, amestecate la un moment dat cu titluri din ziarele englezesti si multe alte mesaje, atat subliminale, cat si directe.

Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena
Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena Massive Attack @ Zone Arena

Pentru ca a doua piesa M.A. a fost Babel, Martina s-a intors pe scena pentru a ne incanta cu vocea ei, care pe aceasta piesa aduce destul de mult cu cea a lui Fever Ray. Desi ne asteptam la un playlist pe care sa se regaseasca in mare parte piese de pe ultimul lor album (Heligoland), ponderea pieselor mai vechi si cu greutate a fost mai mare decat cea a pieselor noi.

Risingsong ne-a facut sa dream on si i-a scos in prim-plan pe 3D si Daddy G (mai scump la vedere si mult mai pasiv decat 3D pe toata durata concertului). Apoi a aparut si veteranul Horace Andy cu vocea sa minunata, pe piesa Girl I Love You - "You promise you will never let me down/ If you love me that much you will stick around./ It's hard to tell that true love exists/ But I know this one is for real./ Girl I love you/ But your loving net's gone forever./ Forever."

Din playlist n-au lipsit nici piese clasice ca Teardrop, Mezzanine sau Angel (superb interpretata de Horace Andy).

Jocul de lumini si efectele speciale de care au fost responsabili United Visual Artists au fost fabuloase si au tinut publicul cu ochii lipiti de scena, mai ales pe piesa Safe From Harm, cand au inceput sa ruleze mesaje si citate celebre (printre care s-a aflat si unul din Petre Tutea) in romana despre libertate si democratie. M.A. ne-a aratat de-a lungul carierei lor muzicale ca politica este de cele mai multe ori un spectacol absurd, o mascarada, la fel au facut si in show-ul de aseara, de la Zone Arena prin spectacolul vizual dublat excelent de muzica lor.

Pe Inertia Creeps, M.A. a lansat pe panoul din spatele trupei titluri haotice din presa romana sau de pe conturi de twitter, jucandu-se cu memoria noastra vizuala si provocandu-ne sa facem tot felul de asocieri spontane. Printre textele care ni s-au imprimat pe retina: ILIESCU MORT, PIEDONE A SLABIT 45 DE KILOGRAME, CIMPANZEII SE SPALA PE DINTI, MIRCEA BADEA, DAN DIACONESCU: MI-AU DAT CEL MAI BUN PAT DIN CELULA, TOT BASE NE INTELEGE CEL MAI BINE etc. - "I caught your radio waves/ I caught your radio waves/ Will you take a string/ Say you string me along/ Say you string me along/ Say inertia creeps/ Inertia creeps and she comes

Inertia Creeps
a fost lungita la mult peste 10 minute, construind o tensiune incredibila in publicul care nu i-a lasat pe britanici sa scape fara bis. Si bis a fost. Dupa ce miile de oameni de la Zone Arena au facut un zgomot asurzitor minute bune, M.A. s-au intors pe scena pentru inca patru piese: Splitting the Atom, Unfinished Symphaty, Atlas Air si Karmacoma

Pe Atlas Air s-au proiectat din nou mesaje politice si sociale, impotriva corporatiilor si a puterii imense pe care acestea o au in lumea politica. Iar Karmacoma a inchis concertul asa cum a fost inceput, cu o explozie vizuala si sonora.

Spuneam la inceput ca show-ul Massive Attack a fost mind blowing, pentru ca exact asta a fost sentimentul cu care am plecat de la concert, ca timp de doua ore Robert "3D" Del Naja a patruns in mintea noastra prin sounds&visuals si a rearanjat-o asa cum a vrut el, drept urmare, sunt slabe sanse sa uitam prea curand acest concert.

Massive Attack playlist:
Unite Snakes
Babel