Magia sunetului la Festivalul International de Vibrafon

In multitudinea de evenimente care se intampla zilnic in mediul cultural al Bucurestiului, apare inca unul menit sa incante urechile iubitorilor de muzica jazz si de instrumente de percutie in general, si anume Festivalul International de Vibrafon, care s-a desfasoara la Sala Radio anul acesta intre 12 si 16 martie.

Vibrafonul nu este un instrument foarte cunoscut in Romania, asa ca cel mai potrivit ni se pare sa va oferim cateva informatii de baza despre acesta. Este vorba despre un instrument de percutie care se aseamana cu xilofonul, marimba sau glockenspiel, alcatuit din niste lame metalice care sunt prelungite cu tuburi de rezonanta care au valve de tip fluture la capat, actionate mecanic, toate montate pe un cadru. Vibrafonul are si o pedala asemanatoare cu cea a pianului, scurtand sunetele cand pedala e sus si prelungindu-le cand e jos.

Sunetele produse de vibrafon sunt mangaietoare si delicate pentru ureche, oferind o tenta usor mai mistica, daca putem spune asa, formulei muzicale in care sunt folosite.

Metropotam a ajuns si el la festivalul de vibrafon pe 14 martie, cand a avut placerea sa-i asculte pe Emmanuel Sejourne si Alexandru Anastasiu (un virtuos al vibrafonului in Romania) la vibrafon si marimba, apoi pe cei din grupul Percussion Studio Group, si anume Cristian Balea, Lucian Maxim, Dan Teodorescu si Ali Srouji in prima parte a serii, iar in a doua parte a ascultat Hands of Passion Trio, alcatuit din Richard Szaniszlo (vibrafon), Jesyensyky Gyorgy (baterie) si Peter Olah (contrabas).

Festivalul International de Vibrafon Festivalul International de Vibrafon

In confortul din sala de concerte Mihail Jora a radiodifuziunii romane, o sala care impresioneaza mereu prin felul in care arata si mai ales prin orga uriasa din spatele scenei, duetul de vibrafon si marimba cu care a inceput seara de miercuri a fost parca rupt de pe alta planeta, Alexandru Anastasiu si Emmanuel Sejourne duelandu-se sau cantand in sincron, apoi schimband locurile de cateva ori. Un duet format din astfel de instrumente de percutie suna intr-adevar ca nimic altceva si nu putine au fost momentele in care am ramas pur si simplu nemiscati si cu gura cascata, vrajiti de ceea ce se intampla pe scena si de ceea ce percepeau urechile noastre.

Au urmat cateva momente solo ale francezului, foarte simpatic si vesel de altfel, dupa care i s-a alaturat pe scena grupul de percutie Percussion Studio Group, a carui componenta am mentionat-o mai sus. O combinatie de vibrafon cu diverse instrumente de percutie inedite ne faceau din nou sa ne gandim cat de complexa si variata poate fi muzica si cate avem mereu de descoperit din acest domeniu.

Dupa o pauza de 15 minute, specifica acestui gen de festivaluri la Sala Radio, a urcat pe scena Hands of Passion Trio din Ungaria, instrumentisti care din pacate au avut probleme cu sunetul, nemultumirea citindu-li-se pe chip aproape pe tot parcursul reprezentatiei, diminuand astfel foarte mult din placerea auditiei.

Desi haosul si imbulzeala Bucurestiului ne-au oprit din a mai ajunge si in celelalte seri la festivalul de vibrafon, numele anuntate au fost in mod cert unele cel putin la fel de valoroase ca cele pe care le-am ascultat. Speram sa existe o continuare a acestei initiative si in anii urmatori si ca mai multa lume sa invete sa se bucure de acest instrument. va lasam acum sa va bucurati de o bucata din duetul Emmanuel Sejourne - Alexandru Anastasiu.