Lady Gaga la Bucuresti, concert neasteptat de bun cu band in spate

Lady Gaga este cea mai in voga artista pop de la ora actuala, iar noi am avut ocazia sa o vedem live in Romania acum, cu mult inainte sa devina un alt produs expirat al industriei muzicale. E pe val, se consuma, insa multi spun ca e doar un rezultat overrated de marketing si PR, si asa credeam si noi... pana aseara, cand, contestatari ai curentului Lady Gaga fiind, am primit o lectie valoroasa: prejudecatile nu-si au rostul in muzica live.

Dar sa incepem cu inceputul. Micii "monstruleti" s-au strans in numar mare (dar mai mic decat ne asteptam) pentru a-si vedea stapana, machiati care mai de care mai bizar, purtand peruci, fiind rujati in forma de inimioara sau pictati pe fata. Un freak show tare simpatic, daca ne intrebati pe noi (si nu, nu era nimeni imbracat in snitel, carne tocata sau file de rechin). Cu toate acestea, in celebrul Monster Pit intrarea nu a fost atat de selectiva precum se anuntase.

In deschiderea concertului am avut parte de un moment artistic, un fel de mima sau teatru expresiv, pus in scena de Lady Starlight. Nimic foarte complex, dar sugestiv pentru cei care au inteles. Un fel de joc de-a mima cu publicul, dar si o reproducere la scara mica a ceea ce avea sa fie in spectacolul lui Lady Gaga.

Lady Starlight a inceput prin a-si smulge progresiv o multitudine de masti, spre a ramane tot cu o masca, ceea ce pe langa semnificatiile oculte sau filosofice - dezbracarea mai multor personalitati, datul jos a mai multor chipuri -, se poate reduce pana la urma la ceea ce a spus Oscar Wilde: "Da-i o masca si va spune adevarul".

Adevar care, de altfel, a fost spus pe durata micului moment artistic, cand Lady Starlight si-a continuat mima, combinata cu un dans minimalist, reproducand mai multe scene din videoclipurile artistei. Un moment care a fost ajutat si de muzica clasica, ceea ce a dat un strop de magie (neagra) actului artistic. Nu multi au inteles acest opening, dar e un intro sugestiv pentru ceilalti.

Au urmat cei de la The Darkness, trupa din UK care acum noua ani a scos un album destul de atipic, foarte glam si foarte rock, cu piese bune de dans, care pastreaza ceva din aerul vechilor trupe de rock'n'roll. Nu prea mai auziseram nimic de ei. Nu stim care au fost motivele pentru care Lady Gaga i-a ales pentru deschidere, poate vrea sa dea o tenta mai rock turneului. (De altfel, dupa cum se va observa, artista canta cu o trupa pe scena, oameni care isi fac bine treaba).

The Darkness au rupt scena. Tatuati, slabi, cu aer oldish, cu ceva pervers in el, au pus in scena un show lasciv, alimentat de o muzica ce te pune in miscare. Toata lumea venise pentru Lady Gaga, dar am vazut cativa oameni care stiau trupa chiar bine si fredonau piesele.

Au cantat aproape o ora, au incalzit publicul pentru dementa ce a urmat. Daca cei de la The Darkness doar au cantat, foarte bine de altfel, dar fara sa puna mare accent pe show, la Lady Gaga lucrurile s-au schimbat. Un show foarte complex, alimentat de o tehnologie avansata, holograme, ocultism, blasfemie, dar si un strop de sentiment.

Delir. Nu gasim un cuvant mai potrivit care sa descrie atmosfera din secundele imediat urmatoare ale caderii cortinei si dezvaluirii scenei-castel, pe care si-a facut aparitia, calare pe un armasar negru, excentrica Lady Gaga.

Decor impresionant, dansatori semidezbracati, un "Iisus" negru cu coroana de spini pe cap, motocicleta, sutien cu arme de foc, cal, cruci, costume, machiaje si peruci care mai de care mai sofisticate - totul facea parte dintr-un ritual la care ne asteptam, desi am ramas impresionati de grandoarea spectacolului pus in scena.

Fiecare detaliu era atent calculat, fiecare particica din ce vedeam pe scena era o bucata dintr-un puzzle ce ne releva imaginea de ansamblu pe masura ce seara inainta. Si totusi, cel mai tare ne-a dat pe spate felul in care sunau piesele arhicunoscute live: tare, curat si neasteptat de bine. Asta se intampla atunci cand iei in turneu un live band atat de bine pregatit.

Pana acum, auzeam un rationament ce parea destul de logic: daca vreau muzica live buna, merg la concert; daca vreau spectacol, merg la circ. Va vine sau nu sa credeti, la concertul Lady Gaga am gasit combinatia cea mai aproape de ceva ce ar putea impaca si capra, si varza.

lady gaga 1 lady gaga 3

Pe majoritatea pieselor, am remarcat niste tobe demente, pe care le-a zdruncinat un artist de culoare ce merita cel putin 50% dintre aplauzele de la eveniment. Chitara primeste si ea toata admiratia noastra, pentru ca a dat intregului show alura retro-groovy a muzicii anilor '80. Chiar daca de multe ori nu era in prim plan, sunetul de chitara se auzea in fundalul sintetizatoarelor, de nu mai stiai ce sa crezi: esti la un concert pop sau unul metal?

Lady Gaga stie ce face pe scena si a discutat cu oamenii potriviti pentru ca pasiunea sa pentru muzica rock sa nu treaca neobservata, dar nici sa nu eclipseze un show dedicat altfel muzicii pop si spectacolului. Cat despre vocea ei... Gaga are o voce incredibila... atunci cand canta; pacat ca in 30% din timpul pe care l-a petrecut pe scena a preferat sa lase artistii de la backing vocals sa se ocupe de asta, ea fiind prea ocupata cu miscarile scenice solicitante si coregrafia.

Tot la concertul din Piata Constitutiei ne-am dat seama ce imagine gresita ne-a format presa despre cantareata. Excentrica? Egocentrica? Vampa sexy? Infumurata? Nici vorba.

lady gaga 2 lady gaga 4

Rar ne-a fost dat sa vedem un artist mai modest pe scena, care povesteste multimii cu atata candoare cum a pornit de la un public de 30 de persoane pe noapte si a ajuns la 30.000, cu multa munca, perseverenta si sudoare pe frunte, cantand si cantand si cantand la nesfarsit. Pentru ca oricat de bun ar fi departamentul de marketing si PR, daca nu munca nu e solida, nici el nu are ce sa vanda.

"I'm not a product of your government, Romania", a spus Lady Gaga undeva in partea de inceput a spectacolului, starnind un ropot urias de aplauze si altul de reactii amuzante in public, de unde am auzit pana si ceva de genul "Daca il desfiinteaza pe Ponta, o iau de nevasta!".

Alt moment care a descretit fruntile celor prezenti aseara la concert a fost cel dinaintea ultimei piese la bis, Marry the Night, cand Gaga a luat doi copii din public, i-a pupat, i-a luat in brate si a dansat alaturi de ei, intr-o adevarata parada a instinctului matern. Fetita vizibil emotionata a primit cadou un mic suvenir si nu s-a mai dezlipit de Lady Gaga.

momentul copii + Marry the Night

E-adevarat, de multe ori show-ul si replicile lui Lady Gaga erau la limita unei ofense aduse Bisericii (ceea ce oricum se intampla din cauza unei largi palete de simboluri mai mult sau mai putin blasfemice), dar ne-a placut ca mereu a stiut unde sa traga linie si se opreasca (sfatuita sau din bun-simt) pentru a nu jigni un popor pentru care religia este extrem de importanta.

Sceptici si curiosi. Asa am pornit catre concertul Lady Gaga. Multumiti pe deplin - asa ne-am intors. Cu toate ca rockerii deschisi la minte care s-au incumetat sa vina la show si-ar fi dorit mai putin dans si mai multa chitara, iubitorii de pop ar fi vrut, probabil, mai putina chitara, iar oamenii care o dispretuiesc nici nu s-au obosit sa incerce marea cu degetul din cauza unor idei preconcepute, noua ne-a placut la si de Lady Gaga si nu ne e rusine sa o recunoastem. :)

Highway Unicorn (Road to Love)
Government Hooker
Born This Way