Kumm a fost la concertul de 15 ani

Nici nu stiti cat am asteptat concertul aniversar de 15 ani al trupei Kumm. Aseara, in Silver Church, am fost impresionati aproape pana la lacrimi de ceea ce s-a petrecut pe scena si suntem siguri ca, la cat a fost de plin clubul, n-am fost singurii.

Au si trecut 15 ani? Parca numai ieri se faceau 10. Nu va mintim ca i-am fi descoperit pe Kumm de la bun inceput, insa se numara printre trupele bune din underground-ul romanesc alaturi de care am crescut noi, generatia mai tanara. Kumm a trecut prin mai multe schimbari minore si una majora - in 2005, inaintea albumului Different Parties, cand Catalin Mocan l-a inlocuit la voce pe Dan Byron.

Oricare-ar fi fost divergentele de opinie de la acel moment, s-a trecut peste ele si, aseara, byron au fost invitati de Kumm sa deschida concertul din Silver Church, un gest care dovedeste ca securea razboiului, daca a existat vreunul, a fost ingropata. Au inceput cu The Alchemist reorchestrat, cu mai multe cojones si un riff suparat, pe care vocea lui Dan il punea in valoare.

byron - concert aniversar Kumm byron - concert aniversar Kumm

Am fost in ultima vreme la tot felul de cantari care aveau legatura mai mica sau mai mare cu trupa byron, insa... puneti-i lui Costin Oprea o chitara electrica in mana si priviti magia desfasurandu-se in fata voastra. Nu ca ne-ar fi rusine cu ceilalti membri ai formatiei - intr-un outro prelungit al piesei I Don't Wanna Entertain You, basistul Laszlo Demeter a facut o adevarata demonstratie de skills-uri la bas, transformand ritmul melodiei in cu totul altceva. Iar tobosarul Dan Georgescu, oricat de "netobosar" s-ar lauda el ca ar fi, a fost de senzatie pe acelasi outro psihedelic.

Per total, byron au fost atat de faini, incat ne-am temut ca nu cumva sarbatoritii din acea seara sa nu reuseasca sa ne impresioneze mai tare. A fost una dintre acele rare ocazii in care ne-am bucurat ca n-am avut dreptate, caci ce-a urmat a fost, asa cum anticipaseram, de vis.

Setlist byron

The Alchemist
Forbidden Drama
Diggin' a Hole
Road Trip
Perfect
Granita-n ranita
Songul puscariasului
I Don't Wanna Entertain You
Don't Stop Me Now
King of Clowns

Losing Control

Mai multe fotografii cu byron gasiti in galerie.

Kumm au inceput concertul cu melodii de pe cele mai recente doua albume, care-l au ca vocal pe Catalin Mocan. Au sunat grav si dreamy pe primele doua piese, Just to Tell si Mr Superman, iar saxofonul baritonal al lui Iordache, combinat cu chitara netinuta in frau a lui Oigan au dezlantuit o sumedenie de tipete isterice in primele randuri. Lumea-si scutura pletele si se legana pe picioare, semn ca le-a fost tare dor de Kumm cantand cele mai bune piesele ale lor din ultimii 15 ani.

Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm

De la a patra piesa incolo, Kumm a redevenit formatia de pe vremuri, caci Dan Byron s-a alaturat fostilor sai colegi de trupa si a rescris istoria care ni i-a facut atat de dragi. Si nu a venit singur, ci si alaturi de cel mai simpatic tobosar din tara, Csergo Dominic, alt clasic disparut al celor de la Kumm.

Stiti cat de refreshing a fost sa auzim Morgana, La la la (la care am strigat versurile pana am ragusit), Angels & Clowns, Vorbe-n vant, Miez de zi, ultradansabila Yellow Fever si "hitul" suprem 1000 de chipuri cantate toate cu Dan pe voce si Domi la tobe? Parca ne-a trecut toata tineretea prin fata ochilor, toate concertele in care Kumm cantau si faceau furori in Cluj, toate momentele cu Dan Byron mai mult sau mai putin imbracat pe la festivalurile rock din verile de acum multi ani, toate party-urile Kumm din Vama... Spuneti si voi, cum sa nu te incerce nostalgia? :)

Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm 2 Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm 2

Pentru anumiti oameni din public, a fost prima data cand Kumm li s-a prezentat in aceasta formula. Ii recunosteam dupa fetele mirate si fericite ca, in sfarsit, totul suna exact ca pe albumele pe care le-au ascultat. Doamne fereste, nu spunem ca aceleasi piese nu suna bine cu Catalin, insa tot se vede cine le-a scris si cine le simte vers cu vers.

Sa nu credeti insa ca toata seara a curs numai lapte si miere. De exemplu, noi n-am inteles prea multe din ce a vrut sa reprezinte momentul cu Artanu', care a venit total nepregatit sa cante Beauty Queen. N-a facut nici macar efortul sa citeasca versurile de pe foaie, dar cum simpla prezenta a lui Artanu' sporeste cam cu 150% gradul de coolness al oricarui concert, lumea a fost data pe spate si se striga, la final, "Timpuri Noi! Timpuri Noi! Timpuri Noi!".

Inedita a fost prezenta pe scena a lui Mani Gutau de la Urma, care a precizat ca i-ar fi placut sa compuna el o piesa atat de frumoasa precum One for Each Day, apoi a renuntat la atitudinea de baiat sensibil si a transformat sfarsitul piesei intr-un melanj nervos si energic cu versuri din Terminus, care a sunat foarte bine. Ce nu ne-a placut a fost insa ca a tinut sa precizeze ca lumea trebuie sa stie pentru cine e acolo in seara aceea si care e numele de pe afis care conteaza - ni s-a parut sub centura si deloc colegial, oricare ar fi fost certurile dintre trupe in trecut.

La final, a venit toata lumea pe scena pentru Curse, iar Mani ii canta insert-ul din Selfish Motherfucker, melodia Urma, lui Dan Byron - alt lucru fara de care seara ar fi fost mai frumoasa, cu toate ca Dan parea ca il ignora elegant si cu desavarsire, fiind ocupat sa faca show cu capul pe clapele lui Andras. Dar, tragand linie, pentru un ochi neformat, concertul de 15 ani de Kumm a fost un fel de clash of the titans, cu multa emotie, nostalgie si vigoare. Cu asa ceva sigur nu ne mai intalnim curand... si totusi, putem spera la ceva asemanator la 20 de ani de Kumm? :)

Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm 2 Kumm concert aniversar 15 ani - Kumm

Setlist Kumm

Just to Tell (cu Catalin Mocan)
Mr Superman (cu Catalin Mocan)
Police (cu Catalin Mocan)
Red Coffee
(cu Catalin Mocan)
Morgana (cu Dan Byron)
Vorbe-n vant (cu Dan Byron)
Angels & Clowns (cu Dan Byron)
La la la (cu Dan Byron)
Miez de zi (cu Dan Byron)
Yellow Fever (cu Dan Byron)
1000 de chipuri (cu Dan Byron)
Beauty Queen (cu Catalin Mocan si Artanu')
Morsa (cu Catalin Mocan)
One for Each Day (cu Mani Gutau)

Dictionary + Sex with the Animals

Curse (cu... toata lumea)

Mai multe fotografii cu Kumm gasiti in galerie.

Poze: Andra

***

Trebuie sa mai precizam ca inainte cu doua zile de concert, am fost la Gulyas Party-ul organizat de Kumm cu ocazia celor 15 ani impliniti, in carciuma La Copac. Si pentru ca s-a tinut si un mini-concert acustic la care Kovacs Andras nu a prestat pentru ca totul era de o improvizatie haioasa (Catalin canta pe statie de bas...), claparul a facut un solo... de ceaun.

Kumm Gulyas Party @ La Copac Kumm Gulyas Party @ La Copac

Nici n-aveti idee cat de bun a fost gulyas-ul si ce-ati ratat. Daca vreodata se lasa de muzica, Andras se poate oricand apuca de bucatarit, garantam succes deplin.

Avem si poze de la Gulyas Party aici.