Jane Birkin la Sala Palatului

Jane Birkin este cunoscuta, pe langa relatia cu Serge Gainsbourg si cariera ei de actrita si cantareata, si pentru ca a devenit un avocat al democratiei si s-a implicat activ in cauza Burmei. In momentul in care Japonia a fost lovita de tsnumani si de amenintarea nucleara, Birkin a fugit la Tokyo pentru a ii ajuta pe cei afectati de dezastru. Acolo a cunoscut un grup de muzicieni japonezi cu care a hotarat sa plece in turneu mondial, un turneu menit sa marcheze 20 de ani de la moartea lui Serge Gainsbourg. Asa a ajuns Birkin la Bucuresti, la Sala Palatului, intr-o seara friguroasa de noiembrie, cu patru muzicieni japonezi si cu multe cantece ale legendei franceze.

Tocmai pentru ca si ea, ca si Gainsbourg, este o legenda, sala a fost plina si cei adunati pentru concert au apaludat inca de cand Birkin a aparut intr-un colt al scenei. Si daca publicul a fost cald de la primele acorduri de pian, si ea a fost extrem de afectuoasa cu el. Motivul pentru care canta de 20 de ani melodiile lui Gainsbourg si cele pe care el le-a scris pentru ea e, mai ales, acela de a-i duce mostenirea mai departe, de a-i tine munca in viata, si de aceea, povestile sunt necesare pentru un concert reusit.

Jane Birkin @ Sala Palatului Jane Birkin @ Sala Palatului Jane Birkin @ Sala Palatului Jane Birkin @ Sala Palatului

Ceea ce nu inseamna ca un concert de-al lui Jane Birkin este pentru oricine. Felul in care si-a spus povestile (despre coperta albumului Melody Nelson, care are acum 40 de ani, despre melodiile lui Gainsbourg, despre fiecare dintre cei patru japonezi care o insotesc in turneu), pe jumatate in engleza, pe jumatate in franceza, a facut ca totul sa para un pic haotic si confuz. In plus, aseara, Sala Palatului nu a fost un loc pentru cei nefamiliarizati cu muzica artistului francez: a nu ii stii melodiile, mai ales versurile, in prealabil lua din frumusetea momentului. Daca la alte concerte, ascultatorul pasager are loc, aici s-a simtit stingher.

Jane Birkin @ Sala Palatului Jane Birkin @ Sala Palatului

Si nici felul de a fi al lui Birkin, parca prea tanara spiritual pentru varsta biologica, nu ajuta. Este plina de energie, dar parca, datorita varstei, pentru tine, cel care o vede din afara, pare ciudata. A alergat pe scena, s-a entuziasmat peste masura, a coborat in public, a stat pe asezata pe marginea scenei si, mai ales, parca nu a tinut seama de conventiile sociale legate de varsta ei. Rar vezi o femeie de 64 de ani comportandu-se ca un copil.

Si tot la fel de rar vezi un artist atat de umil. De la tinuta extrem de simpla (o bluza, niste pantaloni, o pereche de pantonfi fara toc) si aranjamentul scenic (doar instrumente, fara alte artificii, uneori niste lumini care punctau liniile melodice), la momentele nenumarate in care a multumit tutoror, publicului, organizatorilor, staffului tehnic, celor care s-au ocupat de ei in Bucuresti si, mai ales, celor patru muzicieni care o insotesc in turneu.

Toate astea au facut ca seara de ieri sa fie cu totul unica. Poate nu un concert care sa fie pe placul tuturor, nu unul perfect, ci unul deosebit si special, care iti ramane in amintire tocmai datorita micilor momente ciudate si profund umane si ale caldurii cu care te-au intampinat cei pe care te-ai dus sa ii asculti.