IRAF 2012 - prima zi, primele impresii

Yek, duj, trin, shtar!

Ieri a inceput International Romani Art Festival, mai pe scurt IRAF, festivalul mobil care in 2012, la a sasea editie, a poposit la Bucuresti. Asa ca ne-am inarmat cu multa energie si am pornit nerabdatori catre Gradina Uranus, spatiu care ne era deja familiar si drag de anul trecut, de la Balkanik Festival. Acolo, la granita cu Rahova, intre mizerie, mirosuri bizare si sutele de buchete de flori din strada, IRAF ne-a adus zambetul pe buze si ne-a descretit fruntile inca din prima zi.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Ne-a placut, in primul rand, din punct de vedere al organizarii. Se gasesc de toate: bere la draft sau la doza, apa, suc, precum si mancare variata (chiftele, sarmale, ciorba, mamaliga, carnati, porumb fiert etc.). Am iscodit un timp cu privirea pana am reperat toaletele, asa ca va zicem si voua: sunt in spate de tot, iar daca planuiti sa le folositi dupa lasarea intunericului, asigurati-va ca aveti o lanterna la-ndemana; pe-acolo e mai mult sau mai putin bezna.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Acordam alta bulina rosie imaginara organizatorilor festivalului pentru decizia de a lasa inauntru copiii de romi din vecinatatea Gradinii Uranus. Unii dintre ei erau veniti chiar in papuci de casa sa asiste la concerte, dar au dansat si le-a placut. Dupa lasarea intunericului, si-au facut aparitia pe langa ei mame, tati, bunici si bunicute de aceeasi etnie, si ne-am bucurat sa constatam ca, cel putin in prima zi, ponderea de tigani si romani de la eveniment a fost aproape egala.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
Expozitie foto pe ziduri - "Romii. Habitat. Port. Traditii. Portret", cu sprijinul Muzeului Astra din Sibiu

In jurul orei 18.30, pe un soare inca nemilos si o multime cam rasfirata la umbra din cauza asta, a urcat pe scena prima trupa, Sukar Nation pe numele ei, sosita direct di la targul Iesilor, uai. Cand am auzit cum suna, ne-am tras o palma si ne-am intrebat de ce nu stiam pana atunci ca exista asa formatie in Romania. Apoi ne-am revenit, afland ca exista doar de-un an. Prima revelatie am avut-o cand solistul vocal canta la chitara si rezultatul era o imitatie de sunet de tambal, ceea ce nu ne-a mai fost dat sa auzim pana atunci.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Nu stiu cum altfel am putea descrie stilul Sukar Nation mai bine decat asa: Spitalul de Urgenta se intalneste cu Zdob si Zdub si trag o betie impreuna. Am auzit melodii vechi reorchestrate tare misto: Sanie cu zurgalai, Ionel Ionelule, varianta raggae plus trompeta, dar cel mai mult ne-a placut La carciuma de la drum, vechea piesa a Romicai Puceanu, piperata cu un pic de (n-o sa ghiciti niciodata!)... pedala dubla, ca la black metal. Pe o portiune scurta, ce-i drept, dar suficient incat sa fie savuros.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Si nu, Sukar Nation, "păţăşti" nu se spune in Moldova, ci in Ardeal. E singura noastra obiectie. In rest, ne bucuram ca exista o trupa hotarata sa exploateze folclorul romanesc si la noi in tara, si o apreciem pentru asta. Si pentru ca tot vorbeam de folclor, a urmat ceva adanc inradacinat in inima Ardealului: Ansamblul Romafest din Targu-Mures, o combinatie frumoasa de tigani, romani si unguri, totul in 16 suflete de dansatori plus patru de muzicieni.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Totul a inceput cu imnul tiganilor, Djelem Djelem, cantat de toti cu mana pe inima.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

A fost un spectacol fascinant, uimitor si... colorat, cu fuste inflorate rotite ametitor si camasi lucioase care sareau in ochi. Dar nu costumatia a fost punctul lui forte, ci dansul. Stiti expresia "a rupe scena-n doua", nu? Pentru ei s-a inventat. Chiar si neacompaniati de muzicieni, baietii isi construiau progresiv propriul lor ritm, doar lovind podeaua scenei cu picioarele si plesnindu-se cu mainile pe diverse parti ale corpului, "proces" in urma caruia rezultau sonoritati diferite.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Sunt iuti, amuzanti, agili, si au lasat pe toata lumea cu gura cascata. Argint viu. La un moment dat, scena altfel stabila se balansa atat de tare, incat claparul a fost nevoit sa tina strans de clape. Metropotam a surprins pentru voi dansurile tiganesco-ardelenesti Romafest, un ansamblu pe care cu greu il veti vedea live pe undeva, din cauza numarului impresionant de spectacole pe care il sustine in intreaga lume.

Ansamblul Romafest s-a jucat si cu publicul. Mezinul trimitea, la un moment dat, bezele fetelor din primele randuri, lasandu-se fotografiat si zambind sarmant. Pe langa joc sincron, cantec si voie buna, am avut parte si de cateva momente parca rupte dintr-o piesa de teatru, cu scenariu, interpretari dramatice si tot tacamul. Frumos, foarte frumos.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Dupa caderea intunericului, s-au urcat pe scena si cei de la Gypsy Hill din Marea Britanie, o trupa de fusion balcanic care, intr-adevar, suna foarte bine. Nici nu suntem siguri ca o trupa cu trompeta, trombon si tuba ar putea suna altfel decat asa. In plus, baietii aveau doua chitari, tobe si... un DJ foarte priceput, care aducea mult cu Russell Brand.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus
IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

Am recunoscut remix-uri dupa Balkan Beat Box si Besh o Drom, dar nici piesele originale nu sunt de neglijat. Ne-a placut ca reuseau sa sune balcanic fie si numai frecand niste platane, ca evitau sa fie repetitivi sunand cand a muzica de circ, cand a tiganeasca pura, cand a Misirlou-ul din Pulp Fiction. Prima zi de IRAF nu se putea incheia mai bine.

IRAF 2012, Uranus IRAF 2012, Uranus

A urmat un afterparty in Coyote, dar Metropotamul de serviciu a hotarat sa-si odihneasca picioarele... doar mai sunt trei zile de giamparale si dansuri nebunesti la IRAF, pana duminica! Haideti in Gradina Uranus si va garantam ca plecati, ca si noi, de vreo zece ori mai veseli decat ati venit. Voi ati trecut pe acolo?

Gasiti programul intreg al evenimentului pe www.iraf.ro.