IRAF 2012 - Vojasa, Antwerp Gipsy-Ska Orkestra si cateva concluzii

Dezmatul inceput cu doua zile in urma a continuat si sambata, la IRAF. Din pacate, putem spune ca ziua de sambata a fost prima cu adevarat caniculara din vara asta. Tocmai de aceea, oamenii cautau un petic de umbra si nu-l mai paraseau. Iar asta s-a simtit si pe numarul scazut de oameni stransi in Gradina Uranus.

Insa nimeni nu a putut rezista tentatiei de a veni in fata scenei cand si-au inceput prestatia simpaticii ungurii de la Vojasa. Dintre toti, doar tobosarul era blond, dar asta nu putea fi decat un avantaj, avand in vedere ca ne aflam la un festival dedicat in totalitate culturii rome.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3
IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Membrii Vojasa au luat din muzica tiganeasca cele mai brute si necizelate elemente - de la versuri pana la cantatul la ulcica de aluminiu, de la inflexiunile vocale taraganate pana la strigatele rapide si sacadate. Au imprumutat si niste ritmuri din folclorul unguresc, insa suficient de putine incat sa nu sune a altceva. Au adaugat o sectiune ritmica moderna, basul fiind cel putin impresionant, si gata. Reteta perfecta a autenticitatii care prinde si in epoca contemporana.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3
IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Cele doua chitare acustice erau acordate diferit si se completau armonios intre ele, pe vocile specifice tiganesti ale celor doi vocalisti. N-a trecut mult si am sesizat si in ce forma bizara este faurita vioara. Ne-am scarpinat in cap vreo doua secunde si apoi ne-am prins: lemnul e in forma literei "S", corzile trec fix pe mijlocul "literei", astfel incat... da, Vojasa aveau vioara in forma de dolar: $. Tiganul tot la ban trage. :)

S-a dansat pe asfaltul incins, s-au invartit fuste si picioare goale in nisip si, din nou, in public zambeau doua etnii atat de diferite, unite insa de aceeasi muzica. Vojasa ne-a lasat impresia genului acela de formatie careia ii auzi doar numele si incepi sa dansezi, iar cand mai ai si norocul de a o vedea live, iti va rascoli si ultimul strop de sange balcanic cu afinitati pentru muzica tiganeasca din tine.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3
IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Nu acelasi lucru il putem spune, din pacate, despre belgienii de la Antwerp Gipsy-Ska Orkestra. Chiar daca oamenii au dansat si s-au simtit in continuare bine, diferenta dintre calitatea muzicii tiganesti din est si un fusion cu doua-trei ritmuri balcanice din vest este uriasa.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3
IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Stim ca sunt si oameni care gusta exclusiv muzica moderna cu influente. Nici macar noi nu putem spune ca ne displace sau ca suntem in totalitate de cealalta parte a baricadei, care prefera ritmurile balcanice de baza si atat. Nici vorba, doar ca muzica ska nu va atinge niciodata fibrele sensibile ale sufletului de Metropotam asa cum o face o tiganeasca veche.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3
IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Antwerp Gipsy-Ska Orkestra a cantat insa ceea ce ei numeau "hip hop roma", "roma drum & bass", coveruri dupa Taraf de Haidouks si un Iag Bari dupa Fanfara Ciocarlia. Nimic nu a fost spectaculos, nimic nu a sunat a ceea ce ni s-a promis. Piesele au fost invaluite in demonstratii de forta la chitara, trompeta si saxofon - elemente mai degraba recente decat traditionale. Nu le negam priceperea intr-ale instrumentelor si muzicii. Le lipseau insa inventivitatea, originalitatea si tot niste radacini mai bine infipte-n est, atat.

Spre final, am avut parte si de un mini-spectacol cu foc, foarte binevenit in semiintunericul ce se lasase in Gradina Uranus.

IRAF 2012, ziua 3 IRAF 2012, ziua 3

Metropotam a fost prezent la doua zile din patru ale editiei IRAF din 2012, ce s-a tinut in Bucuresti. International Romani Art Festival a avut loc de patru ori in Timisoara si o data in Cluj. Pentru ca nu stim cum a fost dincolo de Carpati pentru comparatie, o sa tragem cateva concluzii referindu-ne strict la impresiile din Bucuresti.

A fost primul val serios de caldura din Capitala. Oamenii s-au speriat si s-au baricadat in casa, unde e inca racoare, asa ca, pe undeva, intelegem de ce au fost atat de putini oameni la festival. Poate ar fi fost nevoie de niste headlineri mai cunoscuti pentru ca biletele sa se vanda mai bine. Desi noua ne place acolo, Gradina Uranus este situata prea aproape de unul dintre cartierele rau-famate ale Bucurestiului, recte alt segment de public pierdut.

Ne-ar fi placut mai multe activitati in aer liber intre concerte, dar asta ar fi presupus, din nou, un spatiu ceva mai mare. Afterparty-urile s-au tinut in Coyote - iarasi un minus care, pentru a fi corectat, ar fi presupus o relocalizare in spatiu.

Per total insa, IRAF a fost o gura de aer proaspat intr-o perioada sufocata de festivaluri si concerte rock, electro si o multime de alte genuri. A incercat sa ne deschida ochii in privinta unei etnii pe care alegem, de atatea ori, s-o marginalizam, dar de la care am putea invata cum sa fim vii si autentici macar in muzica. Asteptam cu interes sa aflam unde se va tine editia din 2013.