Holograf, acest Bon Jovi romanesc; lansarea albumului Love Affair

Holograf au decis ca Sala Polivalenta sa fie gazda lansarii noului album al formatiei, "Love Affair" si bine au facut. Cum lansarea s-a petrecut exact de Dragobete, sarbatoare care se incearca a fi impusa ca mod de rezistenta in fata mult mai comercialei "Valentine's Day", sala a fost plina. Plina ca pe vremuri, cand un concert de rock bloca usile Polivalentei, iar rock-erii faceau absolut tot ce puteau pentru a intra gratis si a pastra putinele fonduri pe care le aveau pentru vodca de dupa.

De data aceasta imbulzeala a lipsit, semn ca o parte din civilizatie ne-a patruns si pe noi. Insa nu au lipsit cei ce cerseau o invitatie, acum ajunsi la o anumita varsta si destul de bine imbracati. Din nefericire, mainile intinse nu prea spuneau o poveste, asa ca nu au primit nimic.

Holograf au inceput la ora promisa. E un mod de a respecta publicul si el trebuie apreciat, pentru ca nu sunt foarte multe formatiile neaose care sa adauge punctualitatea la respectul pe care-l ofera celor prezenti. Sa ne amintim ca la concertul Voodoo, cel prin care trupa si-a lansat albumul omonim, primul din cariera, treburile au stat cu totul altfel. Si nici la Leo Iorga si Pasarea Colibri nu s-a intamplat altfel. Am tot discutat subiectul acesta cu diferite persoane si am ajuns la concluzia ca formatiile romanesti au probleme serioase cu punctualitatea. Na, nu sunt U.D.O., să fie pe scenă la ora fixata.

Holograf - Love Affair Holograf - Love Affair

Asadar, 20.00. Pe scena isi face aparitia Jon Bon Jovi Dan Bittman si gasca de "romantici incurabili". Publicul nu pare prea in priza, dar Dan are grija sa dialogheze cu el. E una din calitatile sale forte, am vazut ce bine se descurca la Danutz S.R.L.

Spre bucuria mea, trupa suna ireprosabil, iar Bon Jovi...ah, Bittman, desi a mai pierdut din forta vocii, e in forma buna. Putin aparte fata de colegii sai, imbracati ceva mai "casual", el este in negru complet, la costum, camasa deschisa la gat si pantofi. Stiu ca este stilul lui, dar cand vii sa canti balade neimpartisitilor cu iubire, parca acestea nu sunt asa credibile in costum. Discutam de iubire sincera, cum declama piesele Holografilor, nu de aia legata de card, caz in care costumul ar fi prins bine. In sfarsit.

Incep sa apara si piesele mai vechi. Cand anunta "Si baietii plang", din public se aud rasete cristaline de fete. Dupa partea cu plansul si baietii vin "Intoarce-te acasa" si "Spune cine", piese de pe "Love Affair", numai bune sa taie din energie, pentru ca sunt melancolico-dulcege. Nimic deosebit la ele. Chiar nimic, in afara de faptul ca aranjamentele muzicale sunt absolut fenomenale. Asemanarea cu Bon Jovi nu ma lasa sa dorm: si la el este pregnanta predilectia pentru balade usurele, destinate sufletelor sensibile, piese deloc deosebite din punct de vedere compozitional, dar extrem de bine puse la punct muzical.

"Primavara incepe cu tine" mai invioreaza spiritele. Reuseste sa-l invioreze chiar si pe al domnisoarei de pe randul din fata mea care lasa floricelele si incepe sa se joace pe mobil, conducandu-si telefonul de ultima generatie intr-o batalie animata.

La rand e "Si dragostea mea", o piesa scoasa in fata de clipul care, de altfel, ruleaza pe ecranele salii. La pachet se scurg si "Singur pe drum", "Umbre pe cer", "Cand pierzi pe cineva" (o piesa de pe "Love Affair"), "Doar o viata nu-mi ajunge sa iubesc" si "Dimineata", dar si "Ochii tai", "Vreau o minune", "Undeva, departe" si "Sa nu-mi iei niciodata dragostea".

Urca la rampa Angela Gheorghiu, culegand aplauze la scena deschisa, pe "Nu mai e timp". O voce fantastica, si am auzit in spatele meu oameni care o socotesc numai buna pentru Nightwish. Sa nu exageram, Angela este o cu totul alta voce, iar Tarja se ridica undeva, doar la degetul ei mic. Sala a aplaudat-o minute in sir, iar duetul, desi nu deosebit ca muzica, este probabil cel mai inspirat de pana acum al muzicii rock romanesti. Nu, Iris si Felicia Filip nu se pun, pentru ca nu au de ce.

Pe parcursul pieselor de mai sus mi se pare ca Romeo Dediu are o problema. Nu stiu de ce, am senzatia ca "intra" in piese mult mai repede decat ar fi fost normal si ca unele pasaje instrumentale le construieste abrupt, lasand o clipa de tacere intre ele. Ma rog, eventuala fractura nu pare sa deranjeze pe nimeni, asa ca, intr-un fel, ma declar si eu nederanjat de ea.

Si vineee momentul magic! Recte "Ti-am dat un inel". Barbatii tac, fetele se uita cu speranta, ei le intind ursuletii si inimioarele si spera ca aceasta clipa neprevazuta in viata lor sa treaca repede. Experienta-mi spune ca treaba cu inelul se va trata afara, cu ciocolata. Totul e mare, mare cat inima lor si in unele priviri sclipesc promisiuni. Oare se vor indeplini? Nu stiu, poate "Dincolo de nori" se va intampla asta, pe modelul "Nuntii in cer" a lui Mircea Eliade.

Apropos de piesa amintita, trebuie sa spun ca-i sunt fan neconditionat. Iar daca Dan Bittman nu ar fi fost roman, iar "Eurovision"-ul n-ar fi fost transformat intr-un fel de "Cantarea Romaniei" globalizata sau karaoke corporatist atunci, in 1994, trofeul ar fi facut una dintre cele mai ciudate drumuri ale sale, la Bucuresti. A fost, probabil, cea mai buna interpretare a piesei, si vedeti, Dan avea si cercel, ca Bon Jovi. Piesa a sunat foarte bine si acum, dar vremurile au mai trecut si vocea sa nu mai are aceeasi forta vocala. "Banii vorbesc" au reaprins sala si sperantele partii masculine, na, in ziua de azi e greu cu inelul, e criza...hai sa ne rezumam la ciocolata, vrei?

Totusi, dupa povestea de mai sus, cum a fost lansarea "Love Affair"? Muzical, impecabil. Nu cred ca Romania are in clipa de fata o formatie de profesionalismul dovedit de Holograf. De la cap la coada, totul a aratat impecabil. Sapte oameni pe scena, o percutie aparte, efecte cat cuprinde. Totul este "plin", fara sa ai senzatia ca din spatiul muzical ar mai lipsi vreun instrument.

O singura trupa romaneasca a mai reusit asta, Compact, pe vremea lui Adrian Ordean si Leo Iorga. Dan Bittman este, de asemenea, probabil cel mai bun showman al momentului. Vocea sa calda este dublata de o intonatie si de o dictie pe care nu le vad la nimeni altcineva. Dialogurile cu publicul sunt inspirate si i-l aduc aproape, si din nou nu sunt multi oameni care sa manuiasca sala din talent nativ. Miscarea scenica are ceva de suferit, dar la muzica Holografului asta nu pune mari probleme.

In ceea ce priveste strict piesele de pe albumul "Love Affair", eu nu am fost impresionat. Este un album la fel ca si celelalte, romantic, incercand sa traga totul pe spuza sensibilitatii. In afara de "Nu mai am timp", pentru duetul cu Angela Gheorghiu si "Roua diminetii"...eu nu am putut remarca nimic. Ba chiar regret ca din spectacol nu au facut parte "Atat de multa bucurie" si "Fericire in dar", cele doua bonus-track-uri de pe album, cunoscute prin faptul ca fac parte din campania publicitara a unei banci. Chiar nu glumesc, ar fi fost potrivite si sunt sigur ca publicul le-ar fi primit fara probleme, ca si cum le-ar fi fost destinate.

Una peste alta, o lansare mai mult decat agreabila, intr-o seara speciala in care se spune ca sufletele sunt deschise, si cu o formatie care, lasand deoparte cantonarea intr-un anumit stil, si-a respectat fara probleme statutul.

Rock on!