Gasmac Gilmore in Kulturhaus, un dezmat rock balcanic

Asteptam de multa vreme momentul in care ne vom balcaniza pe ritmuri rock. Concertul Gasmac Gilmore din Kulturhaus avea, astfel, toate avantajele: corespundea dorintei noastre, a fost anuntat din timp, se tinea in centrul orasului, si pe langa toate astea, mai era si gratis.

Din pacate insa, pentru publicul inca neobisnuit cu astfel de practici, un concert gratis este bun numai asociat cu o serbare campeneasca. Si cum nu s-a zvonit nimic despre mici sau bere in Kulturhaus, la ora de incepere a concertului nu era aproape nimeni in fata scenei. Si asa, timpul a trecut, nervii nostri s-au intins, iar concertul a inceput abia la ceas tarziu de miez de noapte, spre disperarea noastra. De ce, nu am sti sa va zicem, pentru ca lumea s-a strans tot abia dupa ce au inceput Gasmac Gilmore.

Cand s-au urcat austriecii pe scena, de prin cotloanele unui Kulturhaus cam golut a navalit tot cate-un doritor de a asista la concertul austriecilor. In cele din urma, s-a strans o gasca faina (desi nu prea numeroasa, dar recunosteam lume de la Al Jawala si Dubioza Kolektiv), iar trupa a inceput sa faca ce stie ea mai bine: sa ne determine sa nu ne dorim altceva decat sa sarim.

Concert Gasmac Gilmore Concert Gasmac Gilmore

Nu stim exact daca Balcanii au ajuns, din punct de vedere muzical, si in Austria, dar cert este ca prin venele acestor vienezi aflati constant in party mode curge sange balcanic. E amestecat, cumva, cu globulele rosii care le dicteaza ca tobele, chitarele si basul trebuie sa sune cat mai in forta si cat mai tare. In prima parte a serii, au cantat melodii mai mult rock decat celebrul fusion pe care il gustam atat de mult.

Asemanarea cu System of a Down e izbitoare: acelasi ritm sacadat, care se rupe dintr-o data intr-o explozie de sunete galagioase pentru o ureche obisnuita, dar dumnezeiesti pentru impatimitii unui rock dement; aceeasi atitudine rebela, nonconformista; acelasi timbru vocal, aproape unu la unu cu cel al lui Serj Tankian. Cu toate acestea, parca le lipsea ceva. Ah da, am uitat: System of a Down sunt nebuni si au versuri aproape de pragul patologic - in sensul bun pentru un fan adevarat ca Metropotamul, desigur.

Dar cum Gasmac Gilmore nu isi propune sa semene cu nimeni, am incercat sa depasim aceste comparatii si sa ne bucuram de ceea ce auzeam. Am reusit, pentru ca toata lumea topaia si se scutura cum stia mai bine. Iar cand pe scena a urcat si un trompetist care a dezlantuit adevaratul chef balcanic, cu piese de pe albumul The Monkey March, chiar ne-am luat cu totul gandul de la bulinele negre.

Si pentru ca au primit o sticla de palinca (credem noi, dupa culoare), ce si-au zis baietii de la Gasmac Gilmore? Pai ce fel de oaspeti ar fi daca n-ar imparti bunatate de bautura cu gazdele? Asa ca solistul austriecilor a facut celor din public un semn sa se apropie. Intr-o maniera similara cu cea a hranirii puilor de catre pasarile adult, oamenii din sala stateau cu gurile deschise in fata scenei, iar solistul Gasmac Gilmore turna din licoarea bahica fermecata.

Scena poate parea rupta putin dintr-o petrecere salbatica, fara limite, dar din postura de connaiseuri fini ai relatiilor infiripate in timpul concertelor, va spunem cu mana pe inima ca o apropiere mai intima intre public si artisti decat cea legata de bautura mai rar poate fi intalnita.

Concert Gasmac Gilmore Concert Gasmac GilmoreConcert Gasmac Gilmore Concert Gasmac Gilmore

Am apreciat foarte mult si momentul acustic Somewhere Over The Rainbow, care a fost cantat de intreaga sala si care a sfarsit prin a fi potentat de doua chitare nervoase, care "gadilau" timpanele cu precizie nemteasca austriaca. Adaugand trompeta, a iesit ceva ce poate fi exprimat doar in engleza: the bastard child of System of a Down and Fanfara Ciocarlia.

Nu am putea spune ca am fost dati pe spate de concert, dar ne-a placut Gasmac Gilmore pentru ca baietii sunt calzi, darnici cu alcoolul si buni la ceea ce fac. Ne-am fi dorit sa-i vedem intr-un spatiu mai... diferit, si probabil cu mai multa lume - desi noi am fost putini, da' buni! -, asa ca va recomandam ca, daca mai trec prin Romania, sa nu-i treceti cu vederea. Sunt antrenanti, efervescenti, iar pentru romanii carora le place sa danseze, de nepretuit.