Festival Balkanik la Uranus

Weekendul trecut, mai precis vineri si sambata, gradina Uranus 144 a fost animata de un festival vesel si de o multime petrecareata - Balkanik, festival dedicat muzicii si culturii balcanice, unde, pe langa targul de haine, mancare, bautura si maruntisuri, urma sa ascultam vineri Romano ButiQ (Ro), Salijevic Orkestar (Serbia) si Taraf des Haidouks (Ro), iar sambata Ternipe (Hu), Mahala Rai Banda (Ro) si Baba Zula (Tk).

Acum, la prima vedere a lineup-ului, numaram numai putin de patru trupe de muzica tiganeasca, plus niste sarbi al caror repertoriu il asociati probabil cu filmul Underground, pentru ca piesele lor au fost preluate si aranjate de Bregovic, plus niste turci care au ajuns si ei in Balcani cantand oriental dub. Acum, daca e sa fim mai catolici decat harta zonei balcanice, nici ungurii de la Ternipe nu prea aveau ce cauta la un festival balcanic, dar cum ei erau tigani asocierea a fost mult mai usoara.

Acum, daca intrebati Metropotamul ce intelege el prin muzica balcanica, o sa admita ca nu e deloc o intrebare usoara - poti intelege folclor (muzica mai veche, mai pe cale de disparitie, un motiv bun sa faci un festival dedicat ei); muzica traditionala, de petrecere, unde intra puternic orchestrele de suflatori tip brass band, specifice mai ales zonei sarbesti (vezi Boban Markovic Orkestar), dar care se regasesc si la noi cu succes reprezentate mai ales de fanfarele si tarafurile tiganesti (de exemplu Ciocarlia, Mahala Rai Banda, Taraf des Haidouks); nu in ultimul rand ar putea intra aici si muzica mai noua, tip gypsy (se pare ca asocierea e inevitabila) sau balkan punk a la Kultur Shock, hardcore-ul moldovenesc al vecinilor de la Zdob si Zdub si alte derivatii asociate mai degraba unor trupe care n-au multa treaba in zona Balcanilor - Balkan Beat Box, Gogol Bordello, Shantel sau chiar multi-influentatii Besh-O-Drom.

Ajungand la Uranus (abia sambata, din pacate, si am inteles ca am ratat un spectacol grozav al sarbilor vineri) am remarcat ca asocierea balcanismului cu rromani-smele nu era numai pe afis, ci se propagase si in abordarea vestimentara a publicului, care etala cu multa mandrie balcanica fuste si camasi inflorate, basmale si bani in par. Pitoresc, de altfel, mai ales cand a inceput topaiala generala in fata scenei.

Balkanik festival Balkanik festival

Ternipe:

Balkanik festival Balkanik festival
Balkanik festival Balkanik festival

Apropo de topaiala, seara de sambata a fost deschisa de Ternipe, cum am mai precizat deja, tigani unguri. Tare simpatici, vi-i recomandam. Desi pentru noi au reprezentat atractia serii, fiind prima oara cand ii ascultam live, partea din fata scenei a ramas goala pana la bis, cand in sfarsit lumea s-a ingramadit in fata sa danseze. Acest lucru nu s-a intamplat insa la Mahala Rai Banda, care au fost cea mai populara aparitie, avand un succes covarsitor, publicul lasand la o parte inhibitiile si ipocriziile zilnice si desfasurandu-se in mici hore si brauri improvizate pe Mahalageasca sau Spoitoreasa.

Balkanik festival Balkanik festival
Balkanik festival Balkanik festival Balkanik festival Balkanik festival Balkanik festival Balkanik festival

Lor le-a urmat o trupa de oriental dub, turcii Baba Zula, si ei cu aparitii in film, mai precis in Crossing the bridge al lui Fatih Akin. In contrast cu explozia de alamuri de la Mahala Rai Banda, Baba Zula au inceput mult mai "chill", cu bass, percutie la darbuka si multe efecte sonore venind de la orga. A aparut si o vocalista imbracata in straie turcesti si chiar o dansatoare din buric.

Balkanik festival Balkanik festival
Balkanik festival Balkanik festival

Cateva vorbe si despre restul festivalului, care nu a insemnat numai muzica. La standurile de la Uranus puteai cumpara fuste tiganesti, cercelusi si zorzonele, maruntisuri de lemn, facute de mana, covrigi, must si braga (care, in mod surprinzator, nu mai e ieftina ca ea insasi, paharul costand 5 lei, la unison cu restul bauturilor). Exista si un stand de cafea, sustinut de Delicatese Florescu, si un stand de arta plastica, apartinand celor de la Creative Arts.

Balkanik festival Balkanik festival
Balkanik festival Balkanik festival
Balkanik festival Balkanik festival

Mancarea, si ea tot de influenta balcanica, a fost facuta de Papa la Soni si cei 40 de bucatari, care ofereau tocanita, gulas secuiesc, carnati, ceafa tiganeasca, mici, cartofi natur, salata de vinete si humus. N-am vazut dolma (sarmalute in foi de vita traditionale in tot Balcanul), galustele Europei de Est, oricum le-ai zice (coltunasi, vareniki, knedliki), chiftele (kyufte, kofte), musaca, kachamak sau mamaliga si multe altele...

Speram sa le gasim la urmatorul Balkanik Festival, impreuna cu muzica din Bulgaria, Grecia, Muntenegru, samd si chiar muzica veche romaneasca, de ce nu?

Mai multe fotografii in galerie