Fates Warning la Jukebox, un nou concert cu probleme

Hotarat lucru, Jukebox Venue pare a nu fi un club cu foarte mult noroc in clipa cand vine vorba de concerte. Nu stiu cum este in cazul altor sonoritati, dar la cele doua concerte la care am ajuns eu pot spune ca lucrurile au stat oricum, dar nu bine. Da, iar au fost probleme.

Ca sa nu cumva sa va faceti vreo idee gresita, sa spunem de la inceput ca de data asta nu s-a repetat, sub nici o forma, ceea ce s-a intamplat la concertul celor de la Opeth . Intrarea s-a facut fara nici un fel de problema, poate si datorita faptului ca locul era destul de gol. Portile s-au deschis la timp, atmosfera a fost relaxata, zambetele erau pe fata tuturor. Asa ca ne-am asezat la locul nostru, ne-am facut cateva planuri legate de fotografii si am asteptat sa inceapa.

Si nu a inceput. Pentru ca au fost, din nou, probleme.

Concert Fates Warning Concert Fates Warning
Asteptand pe Voices of Silence

La un moment dat au aparut pe scena doi dintre componentii trupei Voices Of Silence, alaturi de producator, trupa care trebuia sa deschida concertul celor de la Fates Warning. Din cauza unor probleme, am inteles ca legate inclusiv de politie, ceilalti componenti nu mai aveau cum sa ajunga la timp. Asa ca Voices Of Silence nu mai canta in deschidere. Ma rog, dupa aceea s-a anuntat ca vor canta la final, pentru cei care mai doresc asta. Acum... spuneti voi ce noroc! Pentru ce trupa romaneasca a mai deschis Fates Warning? Altfel, de apreciat gestul producatorului si al trupei, care au ales sa informeze publicul, respectandu-i astfel statutul.

Fates Warning nu mai are nevoie de nici o prezentare cand vine vorba de muzica. Cu o prima aparitie discografica situata, cred, prin anul 1984, americanii au scris istorie cand vine vorba de progresiv. Asa ca au incercat sa debuteze in forta, pentru a sterge ceea ce se intamplase pana atunci. N-au reusit, pentru ca au fost tradati de sunet. Sunet departe de a fi la inaltime, destul de aproape de ceea ce se auzea, pastrand proportiile, din casetofoanele cu orga de lumini incorporata care inundasera piata romaneasca dupa revolutie. Nu am fost singurii care am observat asta si chiar stateam de vorba cu colegii de presa, intrebandu-ne cum de se poate asa ceva, la un asemenea nivel. Nu pot sa spun ca sunt un specialist al sunetului, dar pot spune ca si cea mai slaba sonorizare auzita in Silver Church, adica aceea de la concertul lui Tony MacAlpine, a fost cu multe clase peste ceea ce am auzit la acest concert al celor de la Fates Warning.

Americanii nu au parut foarte deranjati si au continuat sa-si faca treaba pana la capat, spre bucuria celor aproximativ 100, 150 de persoane adunate in fata scenei. Restul publicului statea linistit la mese, uneori impasibil, intr-o sala ce parea mai degraba goala decat martora a concertului uneia dintre cele mai importante trupe de progresiv. Chiar si asa, Fates Warning a dat un adevarat recital de viteza si virtuozitate, dovedind ca este o formatie de instrumentisti de clasa. Poate de aici si apatia celeilalte parti a publicului, pentru ca trupa merita, de cele mai multe ori, privita pur si simplu, fara o reactie aparte, in stilul cu care suntem obisnuiti pe la concertele rock. O mica problema cu vocea, una care parca nu se potrivea in peisaj, cu un timbru ceva mai ciudat pentru stilul abordat, dar aici totul tine de conceptia lor, a artistilor, asa ca nu ne putem pronunta cu siguranta.

Am iesit, intr-un tarziu, tristi, fara a ramane sa vedem si recitalul romanilor, pentru ca programul ne-a impus asta.

Desigur, problemele celor de la Voices Of Silence nu pot fi imputate organizatorului. Nici macar intarzierea celor de la Fates Warning, pentru ca ea a fost raportata aproape direct la intarzierea trupei de deschidere. Si nici sunetul, pentru ca acesta apartine trupei. Este, trebuie sa spun, primul concert al celor de la ProMusic Production unde apar astfel de probleme si spun asta pentru ca am asistat la multe concerte organizate de ei si lucrurile au mers impecabil. Absolut impecabil. De asemenea, nici partea legata de publicul redus nu li se poate imputa, pentru ca evenimentul a beneficiat, ca si toate celelalte concerte, de un marketing bun.

Concert Fates Warning Concert Fates Warning Concert Fates Warning  Concert Fates Warning

As trage linie si as spune ca Jukebox Venue nu-mi pare, in clipa asta, cea mai buna solutie pentru sonoritatile mai agresive si, mai ales, ca Fates Warning nu a fost un nume care sa atraga un public numeros. Ciudat, privindu-le activitatea si influentele pe care le-au avut asupra altor nume mari ale scenei, dar normal intr-un an in care totul tinde sa se simplifice, iar publicul doreste din ce in ce mai mult un atac direct al muzicii, si nu o tehnicitate combinata a tuturor componentilor trupei, pe care foarte putini o mai inteleg.

Mai multe imagini in galeria de mai jos / Foto: Cristina Petrescu

Setlist Fates Warning

01. One