Eurosonic, ziua 3: The Mono Jacks, When Saints Go Machine, Clock Opera

Si ultima zi de Eurosonic, 13 ianuarie, am inceput-o tot cu un concert mai matinal, de aceasta data intr-un magazin de discuri, pe numele sau Plato. Thomas Azier  a fost artistul olandez pe care l-am vazut live. Acesta are doar 23 de ani, iar anul 2012 va fi anul debutului sau muzical. Muzica sa nu suna rau deloc, chiar daca el are o impresie destul de gresita despre ea, spunand ca scopul sau este sa faca "muzica pop compacta, amestecata cu soul si jazz experimental, dar cu tupeul hiphoperilor". In fine, piesele suna binisor, dar sunt mai degraba un synth pop cu influente retro din anii '80.

Eurosonic 2012, ziua 3 Eurosonic 2012, ziua 3

Urmatorii pe lista au fost tot niste olandezi, dar mai tarziu, pe inserate, si in alta locatie: De Oosterpoort. Ralph De Jongh & Crazy Hearts sunt o trupa care-si poarta influentele la vedere, nu de putin ori am avut impresia ca asistam la un concert tribut pentru The Rolling Stones, muzica cu care Ralph a crescut. Piesele lor sunt un amestec de roots, blues si rock'n'roll, placut, dar nu iesit din comun.

Apoi am luat din nou drumul cluburilor din Groningen pentru danezii de la When Saints Go Machine (care au coborat si in Controlul bucurestean). La inceput au parut timizi si cu emotii, Nikolaj Manuel Vonslid, solistul trupei, parand foarte retinut si inhibat inainte de a incepe playlistul. Nimic mai fals, pentru ca piesele lor au fost incredibil de energice, iar vocea, care semana izbitor cu cea a lui Antony Hegarty, ne-au tremurat versurile prin fluierele picioarelor facandu-ne sa dansam pe toata durata concertului.

Beaturile ne-au adus si ele aminte de The Knife, iar miscarile haotice ale lui Nikolaj ne-au alimentat si mai mult. Concertul a fost unul incredibil, la care, pentru prima data in acest festival s-a cerut bis. Am plecat de acolo fani si cu piesa Church And Law invartindu-se pe repeat prin timpane.

Pentru londonezii Citizens! am ratacit pana la clubul Machinefabriek, dar au fost lipsiti de energia pe care o au piesele lor de studio sau singleul lor True Romance. Dar, pana la urma sunt o trupa tanara care va scoate albumul de debut abia in acest an, asa ca n-o sa-i judecam prea aspru nici pentru versurile falsate de multe ori.

Am fugit apoi la Rams' Pocket Radio, tot niste britanici, care-si trag numele de la designerul Dieter Rams, cel care prin anii '50 facuse niste radiouri de buzunar foarte asemanatoare cu iPodurile de astazi. Nu putem spune ca pop rockul lor ne-a placut in mod deosebit, dar Gary Lightbody de la Snow Patrol i-a ridicat in slavi in revista Q. Asa ca, poate le dati o ascultare. Concertul lor a avut loc intr-o sala de opera (sau cel putin asa parea), pentru ca solistul Peter McCauley are nevoie si de un pian pentru a se manifesta, iar intregul lor concert a fost inregistrat live de BBC. Deci, destul de multa atentie in jurul acestei trupe, dar, asa cum am mai spus, pe noi nu ne-a impresionat prea tare.

In ultima seara de Eurosonic, in Piata Mare, am prins bucati din doua concerte: De Jeugd Van Tegenwoordig si Go Back To The Zoo. Primii ne-au displacut total - electro hip hop/R&B din Amsterdam, cu versuri in olandeza si destul de kitsch. Live au sunat foarte prost, pentru ca membrii trupei n-au nici voci, nici flow... Dar publicul parea destul de entuziasmat de prezenta lor pe scena. In schimb, Go Back To The Zoo (tot olandezi, dar cu versuri in engleza) au fost tari - o trupa care stie cum sa faca show live, cu piese pop-rock catchy si cu influente precum Kings of Leon sau The Rolling Stones. Si ei sunt destul de big in Olanda si sunt pe cale sa devina mari si in Europa. S-ar putea spune cu usurinta despre ei ca sunt Kings of Leon ai Europei.

Pentru ca urmatorii care trebuiau sa cante erau ai nostrii The Mono Jacks, ne-am grabit si am ajuns mai devreme la sala de concerte Der Aa-Theatre, la timp pentru probele de sunet si pentru a-l auzi pe Doru incercandu-si microfonul cu expresia: "2 miliarde de țâțe". Nimeni nu intelegea romana, asa ca a fost un moment amuzant doar pentru noi.

Din pacate, The Mono Jacks n-au avut un public prea numeros, pentru ca majoritatea era la Go Back To The Zoo, concert care s-a suprapus o buna bucata peste concertul romanilor. Pacat, pentru ca romanii au sunat mai bine decat multe dintre trupele de la Eurosonic (si nu o spunem pentru a face un compliment gratuit). Dar pentru Doru&co n-a contat prea tare cati oameni erau in sala, au cantat ca si cand aceasta ar fi fost megaplina. Ca de obicei, The Mono Jacks au sunat impecabil. Au inceput cu When I Was Gone, Superstitions, au continuat cu Looking for Answers, What Do You Think, Maria, o piesa noua - Go Daddy, Older, Let It Burn, Woman si au pus punct cu Push The Pedal.

Eurosonic 2012, ziua 3 Eurosonic 2012, ziua 3 Eurosonic 2012, ziua 3 Eurosonic 2012, ziua 3

Am mers apoi la Clock Opera pentru o portie de "chop pop" british - dupa cum isi descriu membrii trupei muzica, adica "chopped into smithereens and fiddled with sonically and in terms of pitch and rhythm", intelegeti voi ce vreti de aici. Noua ne-a sunat mai mult a synth rock. Si ei urmeaza sa-si lanseze albumul de debut in 2012 si se anunta a fi o trupa destul de interesanta. Piesele lor se construiesc si acumuleaza din ce in ce mai multa tensiune pe parcurs ce se apropie de sfarsit, cand o elibereaza exploziv. Un exemplu ar fi piesa Lesson No. 7, care a fost incredibila live.

Ultimii de pe lista noastra au fost Stay+, tot din UK, doi DJ care numesc printre influentele lor pe David Lynch si Apple. Noua ne-au parut ca evoca mai degraba un chillwave cu accente de rave si house din anii '90 - o combinatie care ne-a placut foarte mult. Concertul lor a avut loc intr-o camera scufundata in intuneric, in care abia te vedeai, singurele lumini fiind niste proiectii minimale alb-negru, iar, mai apoi, o explozie haotica de culori pe ecranul din spatele celor doi. O experienta intensa, aproape narcotica. Merita adusi si intr-un club bucurestean.

Cu Stay+ si piesa lor, Stay Positive, s-a terminat si ultima zi de Eurosonic, lasand locul ultimei zi din intregul festival, dedicata exclusiv muzicii olandeze si purtand numele Noorderslag.

Vezi cum a fost si la Premiile EBBA
Vezi cum a fost si in prima zi de Eurosonic