Eurosonic, ziua 1: Lisa Hannigan, 2:54, Vadoinmessico

Primul festival la care am participat in acest an a fost pe alte meleaguri, intr-unul dintre cele mai nordice orase din Olanda, Groningen (oras despre care se spune ca ar avea cele mai multe concerte live pe metru patrat din Europa). Eurosonic Noorderslag, pe numele sau, este un festival de prezentare ("showcase festival") al trupelor tinere, dar cu mare potential, din Europa.

Astfel ca, line up-ul a fost format din 260 de trupe, impartite pe patru zile si imprastiate pe 28 de scene din Groningen (in cluburi, cafenele, aer liber, corturi etc.). Pe langa numeroasele concerte, in timpul zilei au avut loc si foarte multe conferinte despre tot ce tine de industria muzicala europeana, de la bratarile de acces la concerte, pana la social media, YouTube etc. Apropo de bratari, accesul la concerte s-a facut pe baza unei bratari cu chip RFID, cu care dadeai check-in si check-out la intrarea si iesirea de la un concert, lucru care a facut ca o coada interminabila din fata unui club sa dispara in 2 minute. Daca nu ne credeti aruncati un ochi aici, unde puteti vedea cum 57.000 de fani cu bratari RFID intra la un concert Metallica in mai putin de o ora.

Dar sa va spunem si ce trupe am vazut in prima zi. Am inceput cu o portie de indie-rock de la Intergalactic Lovers, o trupa din Belgia al carei album de debut, Greetings & Salutations, a fost foarte apreciat de toti care i-au dat o ascultare, iar criticii l-au ridicat in slavi folosind cuvinte ca "timeless". De asemenea, nici comparatiile cu alte trupe cu nume mai grele nu s-au lasat asteptate: Feist, PJ Harvey sau Yeah Yeah Yeahs. Si nu sunt exagerate. Vocea Larei Chedraoui are un pic din toate cele trei. Indragostitii intergalactici ne-au placut, insa am fost nevoiti sa plecam pe la jumatatea concertului pentru a o prinde si pe Lisa Hannigan (foarte multe dintre concerte s-au suprapus, asa ca nu le-am prins pe toate).

Eurosonic 2012, ziua 1 Eurosonic 2012, ziua 1

Lisa Hannigan este o cantareata din Irlanda care in scurt timp va ajunge foarte cunoscuta, nu degeaba Herbie Hancock ii compara tehnica de cantat cu cea a lui Miles Davis de a canta la trompeta. Pentru mult timp a stat in umbra lui Damien Rice, facand parte din trupa acestuia. Piesele sale s-au auzit in seriale ca Grey's Anatomy sau in showuri precum Later With Jools Holland.

Genul de muzica pe care-l canta a fost poreclit plinky plonk rock, iar vocea Lisei este de-a dreptul irezistibila. Olandezii s-au inghesuit s-o vada, iar ea a cantat, acompaniata de o adevarata orchestra si schimband chitara pe ukelele sau banjo, piese ca: Passenger, What'll I Do, A Sail, Paper House, Knots. Un concert foarte frumos si emotionant (de multe ori ni s-a parut ca in ochii Lisei erau lacrimi).

Eurosonic 2012, ziua 1 Eurosonic 2012, ziua 1 Eurosonic 2012, ziua 1 Eurosonic 2012, ziua 1
Eurosonic 2012, ziua 1 Eurosonic 2012, ziua 1

Am ramas in clubul Vera pentru a le vedea pe surorile de la 2:54 (Marea Britanie), care ne-au placut mult ascultandu-le pe YouTube, dar live au cam dezamagit, fiind destul de banale, iar interpretarea live a pieselor nu a fost chiar cea mai buna. Descrierea pe care le-a facut-o The Guardian ("foggy claustrophobic gloom-pop delivered with a hint of a smile") li se potriveste ca o manusa. Au cantat piese de pe albumul lor de debut, Scarlet. Le asteptam si in Control.

Tot in clubul Vera au cantat si britanicii de la Vadoinmessico, foarte apreciati de publicul olandez. Britanici e mult spus, deoarece doi sunt italieni, unul este din Austria, unul din Mexic si doar unul e britanic get-beget. Ne-au placut si noua foarte mult si ii recomandam, live suna excelent si degaja o energie incredibila. Muzica lor ar putea fi descrisa cam asa: Mediterranean alternative folk + o picatura de psychedelic rock. Dar suna mai degraba a Vampire Weekend in combinatie cu Mumford and Sons, dar au existat si comparatii mai indraznete, cum ar fi cu Arcade Fire. Tare mult am vrea sa-i vedem si intr-un concert in Bucuresti.

Ultima trupa din prima seara de Eurosonic a fost You Say France & I Whistle, despre care se spune ca sunt un fel de The Cure injectati cu o doza mare de "happiness". Sau Vampire Weekend cu mai mult rock, sau Arcade Fire cu mai mult pop. In orice caz, prezenta lor scenica este una memorabila si foarte colorata, avand agatate de instrumente tot felul de animale si flori de pluČ™, pe care le arunca in public in timpul concertului - un fel de spread the love.

Cu un playlist de piese pline de energie pozitiva si optimism, trupa suedeza ne-a facut sa purtam un zambet in coltul gurii pe tot parcursul concertului lor. O trupa pe care daca nu o stiati, trebuie sa o treceti pe o lista pentru a-i da macar o ascultare cand aveti timp. Cel mai mult ne-a placut When Lovers Die, foarte catchy si plina de good vibes (in ciuda titlului) - nu degeaba muzica lor este la mare cautare in State, pentru a fi folosita in reclame.

Cu You Say France & I Whistle am incheiat prima noapte de Eurosonic, pe un ton pozitiv si dansand pe strazile din frumosul Groningen pana la hotel ship-ul unde am fost cazati, pentru a ne incarca bateriile pentru o a doua noapte cu si mai multe concerte.

Vezi si cum a fost la Premiile EBBA 2012