Eddie Neumann si Adrian Naidin, improvizatie jazz experimentala in Passage Club

Metropotam poate spune ca a experimentat vineri seara cea mai excentrica demonstratie de improvizatie din istoria lui concertistica de pana acum. Este vorba despre despre concertul duoului creativ format din saxofonistul Eduard Jak Neumann si violoncelistul Adrian Naidin, tinut in Passage Club de la ora 22:00.

E important sa va spunem cateva cuvinte despre cei doi muzicieni, pentru cei dintre voi care nu ii cunosc, cu mentiunea ca noi am fost extrem de entuziasmati cand am vazut afisul concertului si aceasta alaturare inedita de artisti de mare calitate, asa ca eram mai mult decat nerabdatori sa auzim ce va iesi.

Eddie Neumann @ Adrian Naidin Eddie Neumann @ Adrian Naidin

Adrian Naidin a absolvit academia de muzica din Cluj-Napoca, e licentiat in violoncel si muzica de camera, face parte din Orchestra Radio, si participa la diverse proiecte musicale indraznete, precum showul lui Ovidiu Lipan Tandarica and the Balkan Explosion, unde l-am descoperit pentru prima data si ne-a lasat cu gura cascata.

Despre Eddie Neumann sunt multe de spus, dar pe scurt e important sa stiti ca numele sau e unul din cele mai importante in domeniul jazzului si a muzicii de avangarda din Romania, colaborand cu o mare varietate de alti muzicieni si facand parte din numeroase proiecte musicale. Ii enumeram, printre altii, pe Lucian Ban, Vlaicu Golcea, Utu Pascu, Tavi Scurtu, Luiza Zan, Jimmy Cserkezs sau Mircea Tiberian.

Locatia in care s-a desfasurat cantarea celor doi, Passage Club, este folosita ca spatiu aditional pentru evenimentele organizate de Art Jazz Club, lucru pe care il apreciam si aplaudam, avand in vedere dimensiunile reduse ale singurului club din Bucuresti dedicat in intregime jazzului. Passage Club este mai spatios decat Art Jazz si parca ofera o atmosfera mai aerisita, mai relaxanta pentru un concert de jazz, desi este departe de a fi o locatie adecvata pentru astfel de cantari.

Eddie Neumann @ Adrian Naidin Eddie Neumann @ Adrian Naidin

Ei bine, in jurul orei 22:00 Adrian Naidin si Eddie Neumann au urcat pe scena si ne-au promis o seara interesanta de improvizatie muzicala, invitand si alti muzicieni prezenti in club sa li se alature pe parcurs. Putem spune ca am avut parte de mai mult decat o seara interesanta, sentimentele contradictorii fiind principale pe tot parcursul desfasurarii concertului. Cand spunem sentimente contradictorii ne referim la uimire, amuzament, incruntare, incantare si indignare, fascinatie si respingere, toate intr-o singura seara.

Cantarea a fost impartita in doua bucati, intre care cei doi au luat o pauza de bere si taclale, binevenita, am putea spune, caci cele doua jumatati ne-au parut total diferite una de cealalta.

Prima parte a fost haotica, cu momente in care cele doua instrumente pareau ca functioneaza in lumi paralele, fiecare dintre instrumenstisti jucandu-se cu sunetele scoase de instrumentele lor, comunicand, dar parca vorbind limbi diferite. Ne treceau prin minte tot felul de ganduri referitoare la cultura noastra muzicala, la felul in care recepteaza urechea diverse tipuri de muzica, fascinati pe alocuri de pasaje intense, nedumeriti apoi de aparente disonante. Ne intrebam cum percepe restul oamenilor din club ceea ce se intampla, si daca se pot bucura de ce asculta, considerand ca nu toti au o cultura muzicala foarte dezvoltata.

Eddie Neumann @ Adrian Naidin   Eddie Neumann @ Adrian Naidin

Felul in care cei doi radeau unul la celalalt si dadeau din cap dupa unele dintre improvizatii ne amuza, gandindu-ne ca sunt si ei uimiti de ceea ce le-a iesit. Dupa o imbratisare si o pauza, au revenit pe scena parca revigorati si ne-au facut sa ramanem nemiscati pentru minute bune, aproape cu gura cascata, captivati de intensitatea muzicii si de felul in care cei doi se transpuneau cu totul in ceea ce se intampla pe scena.

Ne pare rau ca nu detinem cunostinte muzicale mai adanci, astfel incat sa ne exprimam intr-un limbaj adecvat si sa putem puncta diverse tehnici si abordari folosite de cei doi muzicieni, dar macar va putem spune ca Adrian Naidin s-a folosit de violoncelul lui la maxim, a facut ferfenita un arcus, l-a abordat cu degetele ca pe un contrabass si l-a folosit si pe post de instrument de percutie, ajutandu-se si de voce, iar in plus, a explorat putin si sunetul unui caval, in timp ce Eddie Neumann si-a exploatat la maxim saxofoanele, si-a folosit palmele si a abordat si pianul pentru cateva momente.

Pianul a fost apoi luat in primire de un prieten al celor doi muzicieni, care li s-a alaturat pe scena pentru doua bucati de improvizatie, adaugand si mai multa pasiune reprezentatiei. Au incheiat cu imbratisari si zambete largi, toti trei, de parca se teleportasera dintr-o lume mai buna acolo, pe scena din The Passage.

Dupa multe aplauze am plecat, fiind usor obositi din pricina amestecului de reactii si sentimente starnite in acea seara, cu gandul ca nu putem descrie exact in cuvinte impresia cu care am ramas dupa acest concert. Un lucru este cert, a fost o experienta unica si iesita din tipare si ne dorim sa o repetam, poate in alta formula, poate cu alte idei, dar cu aceeasi pasiune.

Va lasam cu o mica demonstratie a ceea ce s-a intamplat vineri seara in Passage Club.