Dark Bombastic Evening 3 la Alba Iulia

A trecut si editia de vara Dark Bombastic Evening 3 la Alba Iulia, mai mare, cu mai multe trupe si cu o atitudine autentica de festival, desi a fost prima oara cand a avut loc in aer liber (editiile 1 si 2 au avut loc in Silver Church, 2009, respectiv Kulturhaus, 2010).

Editia a treia a abordat stiluri noi muzicale, tot cu trupe din zona underground, pe care festivalul se mandreste sa le descopere si sa le aduca in Romania. De data aceasta am avut parte de o seara de metal si post rock si alta de neofolk si cabaret. Desi noi am mers la Alba Iulia special ca sa-i ascultam pe cei din a doua seara, am apreciat si lineup-ul primei seri, chiar daca nu era chiar muzica noastra preferata, iar reactia publicului a dovedit ca trupele aduse nu au fost o alegere gresita, ba dimpotriva.

Line-up Bombastic Evening 3 la Alba Iulia

In prima zi de festival i-am ascultat pe Les Discrets, Vulture Industries, Draconian, Dordeduh, Alcest si Year Of No Light. Les Discrets si Alcest sunt francezi si canta post rock / post metal, cu o umbra de black metal atmosferic (mai ales cei din urma), impartind prezenta lui Neige (chitara, voce). Alcest au mai venit in Romania, anul trecut, era chiar primul lor concert, daca ne amintim bine, in deschidere la Agalloch, iar concertul de la Alba Iulia a fost foarte apreciat de fani, in ciuda unor mici probleme de sonorizare.

Alcest Alcest
mai multe fotografii aici

Norvegienii de la Vulture Industries nu erau nici ei la prima vizita in Romania, au venit si anul trecut la Labyrinthic Metal Evening (organizata tot de Donis Art, ca si DBE) si dupa concertul de atunci au spus ca a fost cea mai grozava aparitie live din istoria lor, din perspectiva primirii publicului. Nici la Alba Iulia nu au fost primiti mai prejos, au sustinut un concert energic, mai ales datorita prestatiei vocalului Bjornar, dinamic si expresiv; desi black metalul avangardist nu e chiar specialitatea noastra, aparitia lor ne-a placut.

Vulture Industries Vulture Industries
Vulture Industries Vulture Industries Vulture Industries Vulture Industries
mai multe fotografii aici

Suedezii Draconian au reprezentat pe scena doom metal-ul cu accente black, destul de old school, dar nu mai putin apreciati de public. De altfel nu sunt o trupa noua, nici prea underground, exista din '94 si au scos cinci albume pana acum, ultimul chiar in acest an.

Draconian Draconian
mai multe fotografii aici

Le-au urmat preferatii nostri din prima seara, Dordeduh, trupa derivata din Negura Bunget si formata in jurul vocalului Hupogrammos si chitaristului Sol Faur. Desi, cum am mai precizat, nu ne dam in vant dupa black metal, stilul Dordeduh, care include si misticismul sunetelor unor instrumentelor romanesti traditionale, ni se pare o reteta de succes. Cei doi au revenit pe scena si a doua zi, in formula post-rock-ish, sub numele Sunset in the 12th House, un side project in stadiu oarecum experimental deocamdata. In ambele ipostaze, la sfarsitul concertelor au fost condusi de pe scena in aplauze sustinute.

Dordeduh Dordeduh
Dordeduh Dordeduh
mai multe fotografii aici

Dupa Alcest, seara a fost incheiata de francezii Year Of No Light, care au venit cu un film horror mut si alb negru, Vampyr (1932), al lui Carl Theodor Dreyer, caruia i-au facut coloana sonora. Pe noi nu ne-au convins prea tare, dar fanii shoegaze si stoner sludge pareau incantati.

Year of no light Year of no light
Year of no light Year of no light Year of no light Year of no light

A doua zi de Dark Bombastic Evening a inceput cu post rock si Sunset in the 12th house si a continuat lent cu Loell Duinn, o trupa croata de ethereal medieval. Daca va plac Dead Can Dance, Irfan sau de altfel tot genul ethereal, or sa va placa si croatii. Noua nu ne-au displacut, dar ni s-au parut usor liniari, ziua era prea tanara, iar soarele prea sus pentru a avea cadrul potrivit.

Loell Duinn Loell Duinn
mai multe fotografii aici

A urmat trupa Hexvessel, o coproductie britanico-finlandeza formata in jurul vocalului Kvohst, fost cantaret de black metal, care a schimbat foaia cu un neofolk influentat de folclorul nordic, cu sunete (atat instrumentale cat si vocale) mistice, rezonand a murmur de vrajitoare sau a vremuri pre-crestine. Pentru noi au fost revelatia serii, vi-i recomandam.

Hexvessel Hexvessel
Hexvessel Hexvessel Hexvessel Hexvessel
mai multe fotografii aici

Le-au urmat o alta trupa pe care ne bucuram sa o vedem live, si care a fost foarte apreciata de public, italienii de la Roma Amor (cabaret noir), care au avut un spectacol simplu si curat, predominat de chitara rece si acordeon si sustinut de vocea vibranta a cantaretei Euski.

Roma Amor Roma Amor

Dupa ei, Rome, de la care ne asteptam la ceva deosebit. Anuntasera recent o schimbare de stil si lansarea a trei albume noi pe 11 noiembrie 2011, lucru care ne-a bucurat dupa recenta pauza pe care o luase compozitorul si vocalul Jerome Reuter. Concertul Rome ne-a lasat cam dezamagiti insa.

Aparand pe scena intr-o componenta noua (nici macar chitaristul Patrick, cealalta jumatate de Rome, nu se mai afla acolo), cu percutionist (care a reintrodus o tonalitate martiala pierduta in ultima vreme), contrabasist, pianist si alt chitarist, Jerome a cantat destul de putin (dar ne-a gratulat cu un bis), avand in playlist piese de pe albumele mai vechi (Confessions, MMM) sau mai recente (Flowers from Exile). Cel putin asa ni s-a parut, pentru ca stiam versurile. Piesele fusesera insa rearanjate, cu orchestratie adaptata noii componente de concert, pana nu mai ramasese din originaluri decat un laitmotiv prea discret. Am auzit si cel putin o piesa noua, care ne-a dat un indiciu despre stilul noilor albume. Le asteptam cu nerabdare, Jerome pare sa fi renuntat la rafinarea stilului care ii subtia consistenta pe ultimul album si a revenit la o abordare mai viguroasa.

Rome Rome Rome
mai multe fotografii aici

Ultimii au fost revelatia editiei a doua de DBE, grecii de la Dirty Granny Tales, un dark cabaret teatral si cu adevarat bombastic, un deliciu de vazut si ascultat, de la care asteptam un show nou, pe care il anuntasera, Jealous. Din pacate si aici am fost usor dezamagiti, deoarece noul show a fost de fapt o reabordare a vechiului spectacol Didi's Son, pe care l-am vazut acum 8 luni in Kulturhaus, cu aceleasi papusi si joc de scena.

Desi noi ne-am declarat usor vexati de lipsa noutatii, deoarece stiam si spectacolul, si papusile, si video-urile, avand in vedere ca in Kulturhaus avusesera drept public o mana de oameni, publicul nu a suferit de aceleasi nemultumiri ca noi si spectacolul grecilor a fost declarat concertul serii. Pe buna dreptate, sa nu-i ratati daca mai vin pe la noi.

De asemenea, ar fi ideal ca spectacolele lor sa aiba loc in sali de teatru, unde publicul poate sta jos - multe elemente din spectacolul lor, inclusiv coregrafie, au loc prea jos pe scena pentru a putea fi vazute bine de spectatorii care nu sunt in primele doua randuri.

Dirty Granny Tales Dirty Granny Tales
mai multe fotografii de la DBE 3 aici
mai multe imagini cu spectacolul de la DBE 2, aici

Organizarea Dark Bombastic Evening 3 la Alba Iulia

Ca de obicei, avem cate ceva de comentat. Cu putina indulgenta, deoarece e prima oara cand organizatorii fac un festival in aer liber. Prima observatie ar fi ca pe tot parcursul anului au cerut constant feedback, pareri si sugestii de la fanii evenimentelor lor. Si au tinut cont de ele, lucru de apreciat.

Spatiul a fost foarte bine ales (dar destul de slab semnalizat din exterior, am bajbit nitel pana l-am gasit), intre zidurile cetatii Alba Iulia, o zona administrata de asociatia RYMA, unde dupa-amiaza, cand incepeau trupele, era deja umbra.

DBE3 DBE3

Au existat tarabe cu muzica, haine si accesorii, inclusiv branduite cu marca DBE. Preturile la bautura au fost foarte mici, spre exemplu berea (Ciuc) la draft era 3 lei.

Mancarea a fost o mica problema, cel putin in prima zi. Desi bine intentionati, organizatorii au adus bucatari de la Pub Gambrinus din Cluj sa gateasca pe loc bunatati ardelenesti, ne-fiind adeptii fast-food-ului sau gratarelor regatene. Din pacate, publicul era destul de numeros (~600 de capete), iar ceaunele erau doar 2. Am facut un pic de foame in prima zi, dar a doua zi am prins, dupa o coada considerabila, o placinta si un gulas. Am inteles de ce se termina ca prin farmec, era delicios.

DBE3 DBE3

Odata cu lasarea serii nu prea era lumina, cele doua felinare erau insuficiente si iti cam varai degetele in ochi... i vecinului. De altfel problema intunericului continua si dupa iesirea din zona de concert, intregul colt de cetate, plus o buna bucata din cartierul adiacent fiind afundate in bezna. Am pus problema pe seama santierului omniprezent in cetate.

Concluzia este ca ne-a placut, se pare ca reteta de succes a unui mic festival care vrea sa se faca mai mare este sa aiba loc vara, in aer liber si in centrul tarii. N-a adus mii de oameni, dar cei care au fost acolo stiau pentru ce venisera. Apropo de public, si preturile biletelor au fost mici - 100 de lei biletul pe ambele zile. Mai mult de atat, exista si o oferta pentru albaiulieni, care puteau intra 2 pe un bilet. Cu toate acestea, publicul care stia exact ce cauta acolo era venit mai degraba de prin alte orase (inclusiv Bucuresti), printre ei aflandu-ne si noi, bucurosi ca am vazut un Dark Bombastic Evening 3 la Alba Iulia cu 12 trupe interesante, pe care vi le recomandam si voua.

Cine a mai ajuns la Alba Iulia? Cum v-a placut la DBE 3?