Cum a fost la Ziua Multumirii, concertul din Cimitirul Bellu

Nu mica ne-a fost mirarea cand am aflat ca urmeaza sa aiba loc un concert in Cimitirul Bellu. OK, cu viori, tenor si pianista, dar... in cimitir? Cunoscand insa splendoarea arhitecturala din Bellu, curiozitatea ne-a manat vineri seara la Ziua Multumirii, in speranta ca ineditul evenimentului nu avea sa se rezume doar la loc. Asteptarile ne-au fost, fireste, depasite.

Seara se lasase si, la intrarea dinspre capela, drumul era marginit de lumanari mai mici sau mai mari, torte si lampioane. In rest, lasand la o parte cei cativa stalpi razleti si luminile de pe scena improvizata, Bellu era cufundat in bezna si linistea specifice.

Intr-o companie selecta de actori, scriitori, muzicieni si celebritati trecute in nefiinta, publicul curios s-a strans si s-a asezat pe scaunele amplasate in fata scenei. Cvartetul Chromatic si-a inceput recitalul cu Mozart, trecand apoi prin Enescu, Handel, Dvorak, Bach si Porumbescu. Vioarele nu rasunau ca la un concert de opera, ci se canta potolit, mai mult in surdina.

Ziua Multumirii, concert in Cimitirul Bellu Ziua Multumirii, concert in Cimitirul Bellu

Publicul respecta atmosfera de o frumusete sobra si vorbea in soapta, aplaudand parca tot la fel de retinut dupa fiecare piesa. Adevarul este ca nici nu stii exact cum sa te comporti la un concert intr-un astfel de loc. E neortodox sa socializezi vorbind la volum normal? Suparam pe cineva daca ne aprindem o tigara? Aplauzele din tot sufletul sunt considerate lipsite de respect pentru sufletele celor de sub pamant? Toata lumea avea retineri mai mici sau mai mari, comportandu-se excesiv de atent si civilizat, lucru care ne-a surprins si ne-a bucurat deopotriva.

Partea a doua a concertului a constat intr-un recital al tenorului Lucian Corchis, acompaniat la pian de Liana Mares. Nu stim ce efect ar fi avut o voce atat de puternica in orice alt loc, dar in Bellu, cadrul natural a potentat-o si a facut-o sa sune de mii de ori mai grava si mai vibranta. Pe noi ne-a atins in special sfarsitul - Nessun Dorma, aria din finalul Turandot de Puccini.

In fine, partea a treia a concertului a fost cea mai diversa, emotionanta si placuta: de la tangouri pasionale pana la dansuri nuptiale, evergreen-uri si valsuri romantice. Membrii Cvartetului Chromatic activeaza in prezent la Opera Nationala din Bucuresti, asa ca nici nu e de mirare ca eram vesnic infiorati de sunetele aproape maiestuoase ale corzilor de vioara. Totul s-a incheiat, la fel ca-ntr-o noapte de revelion la care privim cu jind si gelozie la cei prezenti la recitalul Orchestrei din Viena, cu Radetzky March.

Atmosfera pana atunci solemna a devenit brusc vesela, iar bunicutele cu nepoti, doamnele si domnii imbracati la patru ace prezenti acolo au inceput sa aplaude ritmic - insa cu aceleasi retineri despre care v-am spus. A fost un moment aproape magic, iar vraja nu s-a stins nici macar in momentul in care ultimul lampion a fost inaltat catre cer. Pentru ca, dincolo de bucuria si magia sadite in suflete de muzica, eram acolo sa aducem un omagiu celor inhumati in Cimitirul Bellu.

Comemorarea nu a fost insa lipsita de momente amuzante. Un copil de 5-6 ani, venit cu bunica la concert, era foarte indignat ca nu se canta Vara nu dorm; cativa tineri glumeau morbid dandu-si check-in din cimitir pe Facebook, iar altii erau ferm convinsi ca cearsafurile in care s-au adus lampioanele se foloseau, de fapt, pentru invelirea persoanelor decedate. Oricat de cuprins de solemnitatea evenimentului si frumusetea muzicii, Metropotamul de serviciu nu si-a putut infrana nici el cateva hohote infundate, pe furis.

Setlistul evenimentului

Partea 1 - Cvartetul Chromatic

W. A. Mozart - Eine Kleine Nachtmusik - Partile 1, 2, 3
George Enescu - Balada pentru vioara
George Frideric Handel - The Arrival of the Queen of Sheba
George Frideric Handel - Lardo din Xerxes
Antonin Dvorak - Humoreska
Johann Sebastian Bach - Aria
Luigi Boccherini - Minuet
Ciprian Porumbescu - Balada pentru vioara si orchestra

Partea a 2-a - tenorul Lucian Corchis, acompaniat la pian de Liana Mares

Pablo Sorozabal - La Tabernera del Puerto - No Puede Ser
Ernesto de Curtis - Non Ti Scordar Di Me
Vicenzo de Crescenzo - Rondine Al Nido
Ernesto de Curtis - Tu, Ca Nun Chiagne
Giacomo Puccini - Turandot - Nessun Dorma

Partea a 3-a - Cvartetul Chromatic

Carlos Gardel - Por Una Cabeza
Jealousy (Tango)
Consuelo Velasquez - Besame Mucho
P. I. Ceaikovski - Valsul florilor (Spargatorul de nuci)
Joseph Kosma - Autumn Leaves
Leslie Searle - Evening Shadows
Louiguy - La Vie en Rose
Rodriguez - La Cumparsita
arr. Rinaldo di Capua - O, Sole Mio
Franco Giacosa - Habanetango
Frank Sinatra - New York, New York
Dmitri Shostakovic - Waltz no. 2
Astor Piazzolla - Libertango
arr. J. Nurse - Can't Help Falling in Love
Johann Strauss - Radetzky March

Ziua Multumirii a fost, in concluzie, un eveniment muzical inedit, care a avut loc intr-un spatiu neobisnuit, dar cu mult potential. Printre cruci, cripte, monumente, marmura si povesti vechi si triste, Cimitirul Bellu dispune de un farmec ademenitor. Speram ca Administratia Cimitirelor si Crematoriilor Umane, organizatorii seratei muzicale, vor mai avea si pe viitor inspiratia (si banii necesari...) alegerii acestei combinatii, care s-a dovedit a fi absolut incantatoare.

P.S. Metropotamul nu a fost dotat corespunzator din punct de vedere tehnic, recte pozele nu sunt stralucite, dar este un lucru mai usor de trecut cu vederea daca va imaginati ca totul este invaluit intr-o atmosfera de mister, negura sufletelor etc. :)

Carlos Gardel - Por Una Cabeza