Cum a fost la Spirit of Burgas 2011

"Burgas is full. No rooms". A fost primul lucu pe care l-am aflat cand am ajuns in oras. Si nu e de mirare, avand in vedere ca populatia orasului a crescut cu aproape 20% in cele 3 zile de festival. Inca de la inceput am observant organizarea foarte buna. Desi au fost prezenti cam 40 000 (?!) de oameni, nu a fost in niciun moment imbulzeala la nici una dintre portile de acces.

Locatia a fost excelenta, cuprinzand cea mai mare parte a plajei orasului, plus parcul de pe faleza, suficient pentru a gazdui cele 5 scene, locul de campare, magazine si aleea de "promenada" pentru cei prezenti, impodobita cu lampioane, figurine de carton si animalute de plus.

Main Stage-ul a strans, cum era normal, cei mai multi oameni, la celelalte trupe mai mici ramanand doar cei care cantau cu prietenii, metalistii (la scena Jack Daniel's) si cei care venisera pentru o seara linistita cu muzica (Blues Stage), iar scena "specializata" in dubstep a tinut oamenii in picioare la after party, pana dupa rasaritul soarelui.

In prima seara am ajuns exact cand Onyx urca pe scena. Desi nu au mai scos un material nou din 2003, fanii nu i-au uitat si au cantat alaturi de ei aproape toate piesele, sarind in aer si parca ramanand acolo cand Sticky Fingaz a lovit cu primul "Slam".  Rap-ul anilor '90 a prins iarasi viata prin "Raze  it up" si "oamenii care cred ca prin <<acum 10 ani inseamna anii '90>>" s-au simtit in largul lor cu "I am so '90s".

Dupa ce Onyx a incalzit publicul si si-au terminat "numarul", cei prezenti s-au mutat la coada la bere, unde au lasat 3xN leva pana cand Suicidal Tendencies au urcat pe scena. Oamenii s-au mai raspandit pe la celelalte scene, la main stage ramanand doar cei cu chef de pogo! Si n-au fost putini, avand in vedere numai numarul oamenilor purtatori de tricouri cu Suicidal Tendencies prezenti la festival. In afara de celelalte scene unde era aceasi atmosfera de cantare seara pe terasa la Soni, agitatie aproape la fel de mare ca la main stage a fost la scena de dubstep unde Big Bud i-a tinut in picioare pe toti care aveau energie, dar nu vroiau sa o simta brusc si pe a celorlalti din jur.

Main stage-ul a atras iaras multa lume o data cu Gotan Project, dar mult mai linistiti de aceasta data, parca odihnindu-se pentru ce avea sa urmeze. Si anume Benga si Youngman care ne-au tinut in picioare pana spre dimineata.

A doua seara a fost clar cea mai importanta, Skunk Anansie transformand plaja de nisip intr-o baie de oameni. Skin a aparut intr-o tinuta foarte "ladygagaistica" (ca la B'Estfest), cu paiete si un guler mare de fulgi, dar care nu i-a rezistat pe umeri mai mult de doua piese. Energia pe care a avut-o si a transmis-o publicului a fost extraordinara. A urcat pe boxe, a coborat in public, a facut stage diving si crowd surfing. Spectacol de zile mare care il punea in dificultate pe urmatorul artist.

Nu e usor sa tii publicul in tensiune dupa astfel de performanta. Dar Moby a fost, dupa cate se pare, main attraction-ul festivalului, adunand cei mai multi oameni in fata scenei. Din cate am inteles, ce s-a intamplat la Burgas a fost diferit de ce s-a intamplat cu o saptamana inainte in Romania. Alta structura, alt playlist, acelasi Moby. Muzica si  "vocea" publicului s-au putut auzi de la kilometri departare, spre disperarea turistilor aflati in hotelul ce era la numai 200 de metri de scena.

Moment de mare clasa a fost atunci cand Moby a cantat, timp de 100 de secunde, cate 10 secunde din 10 piese rock celebre, terminand cu "Smells like teen spirit". Drept multumire pentru atmosfera creata de public, Moby a dedicat un "slow sexy song" tuturor, reusind sa creasca numarul de decibeli produsi de cei 40.000 de oameni prezenti. Iar cand miss Joy a spus ce culoare are "Sally", a reusit sa faca si marea sa aplaude. Daca cineva ar fi reusit totusi sa adoarma in hotelul respectiv, cu siguranta asta a fost trezirea.

Dupa asemenea show, greutatea a cazut pe umerii lui Stamina MC sa tina publicul in priza. Desi au ramas pe plaja doar o mana de inimosi din toti cei care fusesera pentru Moby, Shy FX a reusit sa ii anime astfel incat sa nu se sesizeze diferenta asa mare. Cand el a terminat ce avea de "spus", Stamina MC a ramas pe scena alaturi de baietii de la HMSU si a tinut oamenii aproape pana in zori, cand a anuntat ca "it's over, but you guys are lucky. You get one more day of this amazing festival."

In  ultima zi am ajuns cu putin timp inainte de Deftones, care au fost primiti cu mare bucurie de numarul mare de fani pe care ii au in Bulgaria. S-a dansat, s-a cantat si s-a facut pogo continuu. Nu credeam ca oamenii vor mai avea energia necesara sa tina pasul cu Chino dupa doua zile intense, dar m-am inselat. Timp de aproape doua ore, Chino nu a stat o secunda pe loc. N-a stat nimeni pe loc!

Leftfield au venit cu un sound deosebit fata de tot ce s-a intamplat pana atunci pe scena si s-au "hranit" si ei cu energia debordanta a publicului. Desi nu la fel de numerosi ca la Deftones, oamenii s-au simtit la fel de bine. Au cantat, au dansat, s-a ras si s-au facut poze. S-au consumat, s-au varsat si s-au impartit multe beri pana a venit randul celor de la Scratch Perverts sa intretina atmosfera. Dar deja bateriile mele erau consummate si am pus punct. Am mers inapoi la locul unde eram cazati(10 km distanta) si mi s-a confirmat ce banuiam inca din prima seara: auzeam muzica si o auzeam clar.
Dupa asa trei zile nu as fi vrut decat o zi pauza si apoi sa o luam de la capat. Spirit of Burgas este comparabil, atat ca line-up, locatie, organizare si feel-ing cu orice alt festival mare din lume. Si nu o spun doar eu, o spun statisticile, reusind sa adune in numai trei ani de existenta sapte nominalizari sau mentiuni la UK si European Festival Awards, fiind chiar considerat de "Times" in topul 20 "Best Festival Destinations". Pentru mine, o noua destinatie pentru vara viitoare.

Ii multumim lui Alex Bacica pentru recenzie