Concert The Tiger Lillies la Sala Radio (2011)

Daca are loc inca o editie a Festivalului Viata e Frumoasa (al Operetei), inseamna, cel putin de trei ani incoace, ca vedem The Tiger Lillies. I-am vazut si anul trecut, tot la Sala Radio de pe Berthelot, si ne-au placut tare mult, sunt clovnii nostri preferati de dark cabaret, si n-am vrut sa ratam nici anul acesta ocazia sa asistam la spectacolul depravat in ganduri si simtiri al celor trei bufoni englezi.

Despre Tigerși v-am mai povestit si alta data, sunt o aparitie surprinzatoare, mai ales daca stii si cateva detalii despre ei, care transpar din muzica lor, dar le poti banui doar fictiune. Spre exemplu, odata ce ai citit ca vocalul Martyn Jacques a stat nu-stiu-cati ani intr-un bordel din Soho, timp in care si-a exersat vocea in tehnica falsetto-ului, e imposibil sa nu ti-l imaginezi acolo, cu tot decorul destrabalat din dotare (care, de altfel, este evident si in inspiratia versurilor).

tl (1)

Adrian Huge, nu chiar atat de urias pe cat il arata numele, are si el o istorie simpatica, pe care o tradeaza bratele groase, bine facute, cu care acum bate la tobe si cu care odata a lucrat intr-o macelarie si intr-un atelier mecanic. Azi nu se mai ocupa decat de gaini si porci, dar din plastic, cu care bate la tobe. Ca instrumente de percutie a mai folosit de asta data si o papusa, cu care a tinut isonul la Kick A Baby, si cateva muste uriase, recuzita la Flies. Pe cat de mare e totusi Adrian, pe atat de mici sunt tobitele, care par aproape de jucarie, mai ales la Banging In The Nails, cand bate in ele cu trei ciocane uriase de jucarie.

Al doilea Adrian, Stout, e elementul mai clasic al grupului, mai retinut in datul in spectacol, vazandu-si linistit de contrabas si de efectele sinistre date de ferastraul Stradivarius ori de enigmaticul termenvox / theremin, cu sunetele de stafie.

tl (2)

Au cantat vreo doua ore, cu pauza, piese mai vechi si mai noi, ba chiar foarte noi, de pe ultimul album-coloana sonora, Woyzeck, pentru punerea recenta in scena a piesei omonime de Georg Büchner (scrisa in 1836), pe care au adaptat-o multi, printre acestia numarandu-se si Werner Herzog, si existand si un spectacol cu muzica lui Tom Waits pe acest subiect.

Desi nu au venit cu spectacolul propriu-zis Woyzeck, au cantat piese de pe album, dintre care am retinut Sand in The Sea, In This Fairground, Waltz The Night Away, Jealousy.

Spectacolul a fost o succesiune de balade melancolice cantate la pian de Martyn, punctate de piese alerte, unele dintre ele cu cate un mic scenariu si recuzita, de care se ocupa indeobste tobosarul Huge, scotand din cuferele de langa el tot soiul de jucarele - pliciuri pentru muste (si mustele aferente), papusi, ciocane, jucarele ciripitoare sau bazaitoare.

tl (3)

E tare greu sa va povestim despre un spectacol Tiger Lillies, mai ales ca - iarasi - nu am avut voie sa facem fotografii. Vom incheia prin a spune ca e o experienta ce poate fi inteleasa din mai multe directii - imaginea de cabaret noir si expresivitatea dur teatrala a vocalului, care ar face spectacolul agreabil si pentru un surd; - vocea subtirica a lui Martyn, contrastand puternic cu imaginea incrancenata a machiajului sau si cu felul fioros in care isi foloseste acordeonul cu carcasa verde si burduf rosu, semanand cu un dragon asiatic.

E suficient doar sa-i asculti si sa le intelegi versurile (nu intotdeauna un lucru usor, din cauza octavelor ridicate) si ti-i poti si imagina, chiar daca nu i-ai vedea; nu pe scena seaca a unei sali de spectacol, ci intr-o taverna de pe la mijlocul secolului trecut, cantand pentru drojdia societatii din port in valuri de fum si bere varsata, cerand cu scandal inca un gin sau fugarind vreo pisica neagra de pe scena. Orb sau surd sa fii deci, si tot ti-ar placea Tiger Lillies. Deschizand insa si ochii, si urechile, incheiem cu doua inregistrari live mai vechi:

.

Setlist partial

Roll Up