Concert: Symphoenix "un"plugged la Opera

Dupa ce ani intregi nu mai vazusem Phoenix live, anul acesta am avut ocazia chiar de doua ori. Prima oara m-am bucurat sa-i vad asta-vara la Peninsula, intr-un concert care a umplut tot campul din fata scenei mari de la Targu Mures. A doua oara a fost aseara, la Opera.

Se anuntase concert Symphoenix "Un"plugged, cu Orchestra Simfonica Bucuresti (sub bagheta lui Daniel Jinga) si corul Accoustic, avand ca solisti invitati pe Moni Bordeianu si pe soprana Irina Baiant. Perspectiva de a auzi etno-rock-ul Phoenix intr-o varianta acustica (presupunand ca asta ar fi insemnat unplugged), si simfonica ni s-a parut tentanta, si am mers si noi la concert, mai ales ca ratasem primul Symphoenix, din primavara acestui an de la Sala Palatului.

Symphoenix unplugged Symphoenix unplugged

A fost placut, dar departe de ce am sperat. In primul rand definitia noastra clasica de unplugged ar fi insemnat absenta instrumentelor electrice (n-a fost cazul, am avut clape, bass si chitara electrica). In al doilea rand am constatat ca nu tot rockul merge "simfonizat", iar folk-rockul destul de putin. Sau, in cazul Phoenix, care abordeaza stiluri diferite, nu oricarei piese i se poate adauga o valoare simfonica.

Spre exemplu cantece atat de curate si simple precum Canarul, Vremuri sau Te intreb pe tine, soare nu aveau nevoie nici de cele cateva zeci de voci ale corului, nici de cele 68 de instrumente ale orchestrei simfonice. Poate a fost o chestiune de gust, dar la majoritatea pieselor, desi corect executate si de orchestra din fosa, si de trupa de pe scena, nu ni s-a parut ca s-a adus o schimbare calitativa in bine prin adaugarea atributului simfonic.

In acelasi context al unei executii corecte si frumoase, dar nu neaparat necesare, am incadra si aparitia sopranei Irina Baiant, la piesa To My Brothers. Desi Irina are o voce frumoasa si are si o prezenta foarte placuta, noua, cu o abordare mai "purista" a felului in care trebuie sa sune Phoenix, nu ni s-a parut ca cele doua s-au asortat prea bine.

Apropo de voci potrivite cu Phoenix, concertul a fost deschis de scurta aparitie pe scena a lui Bogdan Muntenita, care a cantat (singur) un colind si, din pacate, a disparut pentru restul serii. In cele aproape 2 ore cat a durat concertul Symphoenix la microfon au mai venit, pe rand, Moni Bordeianu, care a cantat Canarul, Nebunul cu ochii inchisi si Vremuri, apoi vocalul mai recent Phoenix, Bogdan Bradu, care nu pare sa vrea sa renunte, din pacate, la imaginea cu iz latino (care a inceput, spre usoara noastra nedumerire, sa se insinueze si in piesele Phoenix - in timpul Strungai s-a itit la un moment dat un sunet distinctiv de chitara spaniola dinspre Cristi Gram).

Am ascultat mai multe piese de pe albumul Symphoenix/ Timisoara, cat si alte piese clasice, toate in varianta discret reorchestrata simfonic: Fata Verde, Nunta, Jocul, Mica tiganiada, Anule hanule, Stars Dance, In umbra marelui URSS, Mugur de fluier, Apocalipsa si la sfarsit nelipsitul, ras-cantatul si totusi atat de popularul Andrii Popa.

Publicul, nu atat de numeros pe cat as fi crezut la un eveniment nu prea des intalnit (Phoenix simfonic, dar la preturi intre 130 -190 de lei), a fost zgomotos la piesele ultra-cunoscute, a batut din palme tot bisul dar am remarcat cu dezamagire ca de fapt nu canta nimeni cu Phoenix (o nota aparte facand vreo patru fete dintr-o loja a etajului I, care au sarit si dansat toata seara).

Symphoenix unplugged Symphoenix unplugged Symphoenix unplugged Symphoenix unplugged Symphoenix unplugged

Am ramas cu o impresie nelamurita dupa concertul de aseara. Ne-am bucurat, ca intotdeauna, sa ascultam Phoenix, desi nu a fost acolo chiar Phoenixul pe care il stim si-l iubim. Ne-am intristat, ca de obicei, cand l-am auzit pe Nicu Covaci cantand (nici Bordeianu nu mai are vocea pe care o avea, dar Covaci parca ia lectii de raguseala de la un concert la altul...) si ne-a parut rau ca Tandarica nu ne-a mai gratulat cu un solo la tobe, ca de obicei. Dar fiind o seara "simfonica", l-am iertat, pana data viitoare, cand vom vedea Phoenix in aer liber, fara "aditivi" simfonici.

Mai multe fotografii in galerie:

P.S. Pe youtube au aparut deja si cateva inregistrari de aseara, iata doua:

.