Concert Rammstein la Budapesta (Made in Germany Tour 2011)

Chiar daca nu esti fan declarat Rammstein, merita sa vezi macar o data un concert de-al lor. Fiind nemtii in turneu best of, adica Made in Germany 1995-2011 tour, pana sa vina si la noi (daca o vor face), ne-am dus noi sa ii vedem la Budapesta, saptamana trecuta. Si am avut parte de un spectacol grozav.

De la scenografia fiecarei piese, la complexitatea scenei, decorurilor si a recuzitei, la efectele pirotehnice si la teatralitatea interpretarii (sa nu mai vorbim de calitatea sunetului), concertul Rammstein de la Budapesta a fost cel mai grozav de anul acesta, si va dorim sa aveti ocazia sa-l vedeti si la noi, anul viitor (datele turneului european sunt anuntate pana in martie 2012, urmand ca apoi sa treaca oceanul spre State, dar speram sa se intoarca spre mijlocul anului si in zona noastra).

Deschiderea a fost asigurata de Deathstars, o trupa suedeza de industrial metal, potrivita ca gen si aparitie Rammsteinilor, pe care ne bucuram sa o vedem in concert, pentru ca ne place. Sau mai degraba ne placea in varianta de studio, pe album. Live au sunat destul de prost. Desi instrumentistii isi faceau datoria cu brio, microfonul nu s-a descurcat cu vocea lui Whiplasher Bernadotte, ajutandu-l doar la tonurile foarte joase.

Au abordat o lumina destul de scazuta, care a facut greu de admirat in detaliu aparitia lor glam metal, dar costumatia vocalului s-a facut destul de bine observata: pantaloni mulati, cu gatul infasurat intr-un sarpe boa de pene negre, cu sapca lui obisnuita de ofiter german si acoperit de sclipici. Glam, dar nu teribil de masculin, in ciuda remarcilor cam sexiste la adresa fetelor din sala, care nu pareau sa ii guste teribil glumele.

Deathstars Deathstars
Deathstars Deathstars

Au cantat vreo jumatate de ora, timp in care am ascultat The Mark of the Gun, Motherzone, Blood Stains Blondes, Blitzkrieg, Cyanide, Death Dies Hard si Metal, noul single de anul acesta.

La 9 fix arena Papp Laszlo, unde am mai vazut acum doi ani si AC/DC, se umpluse la un nivel acceptabil (nu a fost totusi plina pana la refuz, cum ne asteptaseram) si toata lumea trepida de nerabdare: oare cum or sa inceapa?

Au inceput cu stil, facandu-si aparitia undeva pe la mijlocul salii si mergand pe scena condusi de un purtator de faclie (in persoana basistului Ollie), defiland pe o pasarela de metal coborata deasupra publicului din sectorul din fata, la vreo doi metri de capetele noastre.

Rammstein Rammstein
Rammstein Rammstein

Ce a urmat a fost un regal de cele mai bune - sau, hai sa le spunem cele mai de succes - piese Rammstein de la inceputuri pana azi. Pe unele dintre ele le-ati putut auzi si la concertul lor din turneul de anul trecut, pe altele nu le-am mai auzit live de ani intregi.

Aproape fiecare piesa a avut scenografia ei, fiind cate o mica piesa de teatru, cu recuzita tipica: lumini nebune, flacari cat casa, la care se adauga cate un scenariu, din cele clasice. Am avut ocazia sa vedem cum Till, imbracat in macelar-bucatar il gateste pe Flake la Mein Teil, intr-un cazan urias; am vazut live controversata punere in scena a Buck dich, cand au defilat iar pe pasarela, pana pe o scena secundara din mijlocul salii, unde au cantat toata piesa, terminata cu sodomizarea lui Flake (calul de bataie al trupei) de catre Till, care a improscat zeci de secunde publicul cu apa dintr-un penis de cauciuc (performanta pentru care in 1998 in timpul unui concert in America au fost amendati si trimisi o noapte la inchisoare).

Vezi mai jos o inregistrare de la concertul din Bratislava, in care se vad scena secundara si pasarela:

Am avut ocazia sa fim in bataia "tunului" roz cu spuma alba pe care l-a calarit Till pe piesa Pussy. Flake a navigat iar in barcuta pe deasupra publicului la Haifisch (desi am fi apreciat mai mult daca s-ar fi pastrat traditia de la Seemann, pe care n-au cantat-o). Chitaristii au cantat prin flacari, cu flacari, cu fum si cu explozii la Feuer Frei, Till si-a smuls din piept o inima arzanda la Mein Herz brennt si a purtat aripile in flacari la Engel, iar Flake (la clape) a mers iarasi pe benzi rulante tot concertul (nu-i de mirare ca omul ala e atat de slab).

Rammstein Rammstein
Rammstein Rammstein
Rammstein Rammstein

In public, daca mai e nevoie sa precizam, a fost nebunie. S-a urlat in dementa, s-au racnit piesele arhi-cunoscute (ungurii tind sa stie germana, spre deosebire de publicul nostru, mai anglofil), s-au facut poze in nestire, cu telefoane si aparate foto mai mici sau mai mari. Concertul s-a incheiat cu o frumoasa ploaie de confetti albastre lucioase, care s-au lipit de capetele si umerii publicului dușat la Buck dich si șamponat la Pussy. S-a iesit in liniste si ordine, asa cum se si intrase, si cei aproximativ 12 mii de oameni s-au revarsat in metrou si tramvaiele de noapte, fluierand laitmotivul de la inceputul piesei Engel.

Rammstein Rammstein Rammstein Rammstein
Rammstein Rammstein

Rammstein Made in Germany Tour setlist:

1. Sonne
2. Amerika
3. Keine Lust
4. Sehnsucht
5. Asche zu Azche
6. Feuer Frei
7. Du Riechst so Gut
8. Mein Teil
9. Mutter
10. Links 234
11. Du Hast
12. Haifisch
13. Buck Dich
14. Mann Gegen Mann
15. Pussy

16. Mein Herz Brennt
17. Wollt ihr das Bett in flammen sehen?
18. Ohne Dich

Bis 2

19. Engel
20. Ich Will

In ceea ce priveste alegerea pieselor, ne-am declarat in general satisfacuti, desi noi am fi scos cu draga inima din setlist Haifisch si Pussy si am fi pus in loc Spring, Adios sau Los, Wo bist du, Wiener Blut ori Donaukinder (ca tot erau intr-un oras pe Dunare, si nici la concertul din Belgrad din turneul anterior nu l-au cantat). Care sunt piesele voastre preferate Rammstein, top 5?

Mai multe fotografii in slideshow-ul de mai jos: