Concert: Ovidiu Lipan Tandarica & The Balkanic Explosion

Pentru foarte multi, Ovidiu Lipan "Tandarica" este "tobaru' lui Phoenix". Din fericire, nu mai este, pentru ca a evoluat intr-un muzician complet.

Ce inseamna "Balkanic Explosion" nu poate fi explicat. inseamna "Niste tarani", al lui Dinu Sararu, "Morometii" lui Marin Preda, "Groapa" si "Unsprezece", ale lui Eugen Barbu, "Ingerul a strigat" al lui Fanus Neagu, "Momente si Schite", ale lui Caragiale sau interpretarea magnifica a lui Toma Caragiu in "Actorul si salbaticii". Inseamna fiecare picatura de spiritualitate romaneasca, inseamna fiecare brazda trasa de plug, fiecare bloc asezat pe strazi care apoi au capatat nume, inseamna tot ceea ce ne-au lasat cei de dinainte si am uitat sa pastram, amestecand si aglutinand pana la punctul la care am pierdut ideea cu care am inceput.

Muzica lui Ovidiu Lipan este paharul de vin servit sub bolta umbroasa, mamaliga aburinda cu care-ti saturi seara oboseala campului, cotletul aruncat pe gratarul din fundul curtii, spre marea bucurie a vecinilor, care vor veni sa aiba grija sa nu fii singur la festin. Inseamna multe altele. Muzica lui Lipan sunt campiile aride ale Baraganului, padurile bucovinene care-ti racoresc sufletul, muntii de care nu ne mai saturam, durerea tacuta a Deltei, curioasa Dobroge, din care intelegem prea putin, proverbiala mandrie a Olteniei, poate mai apriga decat aceea a Ardealului.

Muzica lui Lipan te poarta prin momente prin care, odata amintite, nu faci decat sa regreti ca le-ai pierdut. Lipan a descoperit acel filon de proto-Romanie, mult prea putin exploatat de altii si l-a transformat intr-o declaratie de dragoste care nu poate fi refuzata. Si a mai facut ceva, artistul: a dat forme noi unor sunete de care am uitat, atat de noi incat par ca ne-au fost alaturi zi de zi.

De ce nu am stiut pana acum de ele? Greu de spus. Dar in clipa in care Fanfara 10 Prajini se apuca de cantat o sarba veche de peste 100 de ani, iar "sound"-ul, cum ar spune modernistii, se regaseste in fiecare coarda a sufletului spectatorilor, intrebarea apare. Fara raspuns, de altfel.

Concert Tandarica Concert Tandarica

Cam asa a aratat Sala Palatului la "Ovidiu Lipan & The Balkanic Explosion". Asa a aratat timp de 3 ore, desi, dupa cum ne-a spus chiar Ovidiu Lipan, totul trebuia sa se termine dupa o ora si jumatate. "Ca sa stiti, noi vom mai canta. Cine vrea, sa ramana alaturi de noi", a spus Lipan, si sala a ramas plina.

Pe final s-a ridicat in picioare, alaturi de Delia Matache, Rona Hartner sau Stelu Enache, a dansat, a aplaudat. De fapt, sala a simtit ca s-a redescoperit, dintr-o data a fost alipita la ceva ce-i lipsea de multa vreme. I s-a dat inapoi sufletul acela romanesc, pe care-l pomenim de foarte multe ori, dar pe care-l desemnam in lucruri, imagini sau acumulari futile.

Concert Tandarica Concert Tandarica
Concert Tandarica Concert Tandarica

Sa spun si cateva cuvinte despre principalii actori ai acestui Balkan Explosion despre care Ovidiu Lipan spunea ca este "un fluid care sa lege religiile planetare".

Stelu Enache este una dintre cele mai placute prezente pe care le-am putut observa pe o scena romaneasca. O voce puternica, un timbru aparte, o interpretare deosebita, toate acestea adaugate unor piese pierdute care, in viziunea sa, ajung dintr-o data sa te cucereasca. Am rulat de multe ori "Bachita", cand a aparut, iar Stelu Enache stie sa pastreze acel filon si "live". Ba, chiar as spune ca-i ofera noi intelesuri, pe care le poti cuprinde doar daca te afli in fata lui.

Rona Hartner a fost completa. Rona este un copil, un copil caruia ii place sa se joace alaturi de boemia din care este construita. Este expansiva, calda, increzatoare, este un suflet care traieste pentru scena, iar odata predata scena in mainile sale, ea i se supune si ia forma pe care Rona doreste sa i-o dea. Am observat cu coada ochiului cum modul de a se exprima al artistei nu este chiar pe placul tuturor. Da. Rona este greu de inteles. Dar canta, joaca si se implica asa cum putini o mai pot face in ziua de azi.

Prima oara cand am auzit de Delia Matache a fost, undeva, in jur de 2000. Era vorba de "Vino la mine", o piesa care cred ca a aparut pe albumul lor din 1999, daca nu ma lasa memoria. Am urmarit apoi, sporadic, activitatea ei, poate si din cauza trupei care nu era chiar pe gusturile mele. A demonstrat ce poate in "Povestea noastra", alaturi de Directia 5, acea Directie 5 de dupa Toni Seicarescu, dar a demonstrat ce poate si in alte multe ipostaze. Iar alaturi de Lipan a dovedit ca are tot: charisma, voce, chef, energie. Pacat ca piata muzicala ii cere altceva, pentru ca nu stiu sa fie multe voci asemenea celei pe care o stapaneste Delia.

Marius Mihalache este vrajitorul din spatele unui instrument care, la prima vedere, nu este deloc spectaculos. Tambal. L-am auzit de multe ori. Nu cred ca exista ceva, in materie de muzica, pe care Marius sa nu-l poata interpreta la acel instrument. Bach, Led Zeppelin, ganditi-va la orice, Marius Mihalache e gata sa aseze pe note. Nu a stat foarte mult alaturi de Ovidiu Lipan, dar a cucerit de la prima atingere a tambalului, lumea regretand ca nu a stat ceva mai mult alaturi de ea.

Concert Tandarica Concert Tandarica
Concert Tandarica Concert Tandarica

Ovidiu Lipan. Vrajitor. Dirijor. Calm, dar vulcanic, conducand cu o mana de fier toata aceasta nebunie muzicala. Multi se asteptau sa-l vada indoind tobele. A facut-o. Si a facut-o de zile mari. Tehnica si modul sau de interpretare sunt aparte. Nu cred ca exista vreo trupa a lumii, cu pretentii, care nu s-ar urca linistita pe scena stiind ca-n spatele setului de tobe se afla Ovidiu Lipan. Din fericire, bateristul-minune a preferat sa adopte un alt drum. S-a maturizat din toate punctele de vedere si a ales o cale pe care este foarte greu sa calci, pentru ca pe ea se afla si un Goran Bregovic, dar a facut asta impunand propria amprenta, de neconfundat.

Fanfara 10 Prajini, percutionistul din Rwanda, columbianul Carlos, percutionist si el, trupa de dansatori populari, au intregit imaginea unui spectacol cosmopolit, care a adaptat teme diverse, uneori surprinzatoare,  la cele pe care le cunoastem din nastere.

Nu pot decat sa va recomand acest Balkanic Explosion, cand se intampla sa ajunga pe la voi. Ar fi pacat sa-l ratati. Pana atunci, treamburî luna.