Concert Marduk la Bucuresti sau cum ne-a cuprins intunericul pe toti

Concertul Marduk a fost un eveniment asteptat, comentat si care a creat ceva valva. Circulau vesti ca insisi` tinerii de la Noua Dreapta isi vor face aparitia in clubul Fabrica pentru a opri aceasta ceremonie satanica. Insa, se pare ca nu au mai ajuns, ori nu au mai putut ori au fost invinsi de fortele raului pogorate peste Bucuresti. Dar au venit destui oameni, se pare ca a fost un concert sold-out. Incepand cu ora 18.00, aseara 5 septembrie, clubul a fost luat cu asalt si spre ora 20.00 deja era arhiplin.

Marduk nu au venit singuri. In afara de Immolation, o super trupa de death metal din America, au mai adus si trei trupe necunoscute pentru mine si pentru majoritatea celor prezenti aseara. Alegerea clubului mi se pare un minus. Fabrica trebuie regandita, reorganizata, renovata, poate chiar marita. E o locatie buna pentru concerte mici, dar cand e vorba de sute de oameni, deja se face prea mare aglomeratie. Si in plus, arata rau. Dar aseara nu au fost probleme majore.

Heaving Earth din Praga au intrat pe scena in jurul orei 18.30. Nu se stransese inca multa lume, dar o parte din cei prezenti i-au primit destul de calduros. Din pacate, o mare parte dintre cei ce se aflau in club, de abia se dezamorteau, beau o bere, schimbau doua vorbe si foarte putini se asezasera in fata scenei pentru a-i asculta si privi cum se cuvine. Acesta este blestemul trupei de deschidere, de a incalzi un public care ori nu e prezent fizic, ori nu e atent. Dar baietii si-au facut bine treaba si au oferit un death metal destul de generic, dar bine executat, care aduce putin cu primele albume ale trupei Immolation.

New photo New photo
New photo New photo

(mai multe poze in galerie)

Forsaken World din Franta sunt o trupa noua, care canta un black metal melodic, foarte atmosferic si care se muleaza bine pe urechea ascultatorului de extremitati. Mi-a placut mult vocea, pe mai multe registre si destul de puternica si versata pentru a executa piese care alternau rapiditatea metalului  cu melancolia acestui subgen. Se stansesera deja destui oameni si au fost apreciati mai bine decat trupa precedenta. Forsaken World mai au de lucrat la imagine. Au corpse paint, tinte si sunt imbracati in negru, dar par mult prea comuni.

Deja au trecut peste 20 de ani de cand Bathory cantau Woman of dark desire  si aduceau un suflu de evil genului si de cand Mayhem bagau frica in cetatenii onorabili ai Norvegiei. Mai multa imaginatie si cred ca ar iesi o trupa numai buna de ascultat in noptile de introspectie si de dat din cap pe piesele ei pe la concerte.

Concert Forsaken World Fabrica Concert Forsaken World Fabrica

(mai multe poze in galerie)

Noctem se prezinta mult mai bine atat la capitolul imagine cat si la capitolul muzica. Membrii trupei au venit imbracati in stil corespunzator statutului lor de trupa de black metal, pictati pe fata si cu un vocal mai charismatic si mai bun. Trupa a incins bine spiritele, foarte multi au fost atrasi de ce se intampla pe scena si si-au abandonat pentru un timp discutiile, de buna seama foarte interesante, pentru a arunca un ochi si o ureche la masacrul de pe scena. Baietii au adus intunericul, distrugerea si scrasnirea dintilor tocmai din Spania.

Nu stiu de unde era vopseaua cu aspect de sange pe care vocalul a baut-o dintr-un pahar de bere si apoi a scuipat-o pe o tanara din fata scenei, care parea foarte incantata, dar acest gest nu a fost foarte inspirat. In rest, numai de bine despre baietii astia rai.

Concert Noctem Fabrica Concert Noctem Fabrica

(mai multe poze in galerie)

Odata ceremonia deschisa si publicul bine incalzit, a venit momentul pentru baietii mari sa manuiasca fraiele. Immolation este una dintre trupele reprezentative ale scenei americane de death metal si ce-i drept, chiar sunt buni. Destul de generici pe ultimul album, care este ceva mai slab decat restul, dar uite ca live suna mult mai bine.De fapt, cam orice piesa cantata bine live suna mai bine. Insasi ideea de concert, de adrenalina si de transpiratie de metalhead bine imbalsamat la barul din colt este cea care atrage si care face jumatate din treaba. Daca trupa mai este si buna, atunci seara are sanse de a fi una reusita. Si chiar a fost.

Concert Immolation Fabrica Concert Immolation Fabrica

Immolation chiar au rupt scena si au pus suflarea metalica in miscare. S-a lasat cu pogo, cu urlete disperate din public, de buna seama multi vocali talentati si inca nedescoperiti isi asteapta randul la poarta posteritatii, si cum trupa baga riffuri grele,o parte din lumea prezenta in fata scenei a crezut ca e de datoria lor sa incerce sa reproduca cu chitara de aer ce faceau baietii pe scena. Air guitar este buna pentru petreceri si chiar si pentru concerte, dar doar daca iti vezi limitele si nu te crezi tu vedeta.

Cand nu se intampla asa, te trezesti cu cate un metalist mai "talentat", care isi face loc cu forta in jurul lui pentru a-si etala skilul, lucru care deranjeaza. Metalistii nu sunt mimoze, dar cred ca am venit la concert sa vad trupa nu un metalist beat care este in chinurile creatiei.

(mai multe poze in galerie)

Una peste alta, a fost un show reusit si dupa concert am auzit chiar sintagma: nu ma mai spal, asta e transpiratie de la Immolation, vorba pe care de altfel am auzit-o si cu Immolation inlocuit de Marduk.

Setlist immolation:

Close to a World Below
Swarm of Terror
Passion Kill
Majesty and Decay
Into Everlasting Fire
What They Bring
Under the Supreme
Unholy Cult
Power and Shame
Dawn of Possession
No Jesus, No Beast

Usor peste ora 22.00 se auzeau prin sala gemete diabolice, incantatii macabre, invocari ale necuratului, semn ca ceva intunecat era pe cale sa se intample. Sa fie oare vorba despre venirea Antichristului, de vreun ritual de trecere sau de o vanatoare de vrajitoare? Nu, era vorba doar de Marduk, care erau asteptati cu nerabdare. Multe glume s-au facut pe seama black metalului, cred ca cele mai multe din istoria metalului. E adevarat, de la Kiss incoace, Immortal a fost trupa cea mai parodiata si luata in deradere, dar nici Marduk nu au scapat. Cu o istorie de peste 20 de ani in spate, Marduk sunt o trupa cult, ascultata si resceptata, dar si aspru luata peste picior de trolli. Dar stiti vorba aceea, daca nu facem misto de cei pe care-i iubim, atunci de cine?

Concert Marduk in Fabrica Concert Marduk in Fabrica

Cand in 2003, Erik "Legion" Hagstedt, vocalul trupei, a parasit Marduk, s-a crezut ca acesta este sfarsitul. Dar trupa a continuat si cu toate ca a trecut o vreme pana ce fanii s-au obisnuit cu noul vocal, Daniel "Mortuus" Rostén, acum, dupa cateva albume reusite, scoase cu acesta, lucrurile stau cat se poate de bine. Mortuus este un vocal foarte capabil, care mie personal imi place mai mult decat Legion si cu albumul din 2007, Rom 5:12, pe mine si pe multi altii, Marduk ne-a convins ca nu avem motive de ingrijorare, trupa este in continuare pusa pe blasfemii bine compuse.

Concertul din seara aceasta a adus laolalta fani vechi, multi prezenti si la celelalte concerte din anii trecuti, ale trupei, dar si tineri, care multi dintre ei nici nu cred ca aveau varsta legala pentru a intra in club. Dar muzica nu tine cont de varsta, ca si iubirea, si daca e vointa, e si reusita.

Concert Marduk in FabricaConcert Marduk in Fabrica

Baietii de la Marduk au cantat pana la miezul noptii, dar nu s-au gandit sa includa in setlist si piesa mea preferata, Imago Mortis, fapt care m-a intristat putin, fiindca voiam cu tot dinadinsul sa strig si eu alaturi de Mortuus: "Jesus loves you, useless corpse", dar se pare ca Jesus nu mi-a ascultat rugaciunile, probabil nu am fost copil cuminte. Un moment foarte gustat de public a fost declaratia lui Mortuus: "am auzit ca niste viermi crestini (maggots christians), (se referea la Noua Dreapta), au vrut sa interzica acest concert. Dar nu au reusit, nu?", si raspunsul a venit imediat sub forma unui urlet izvorat din sute de guri: "Nuuu!" Mortuus a mai spus ceva, ininteligibil si apoi a continuat "the ceremony".

(mai multe poze in galerie)

Concertul a fost reusit, dar nu inteleg de ce se face pogo pe black metal. Inteleg si sustin, chiar ma implic, cand e vorba de pogo sau moshpit pe thrash, death sau metalcore, dar pe black metal nu vad rostul. Poate am imbatranit eu.

O seara in care am fost cu totii vegheati de Jesus (care din cate mi-am dat seama era numele unuia dintre baietii care se ocupau cu sunetul) si concertele s-au desfasurat bine, fara probleme tehnice.

Pentru o seara, intunericul s-a pogorat peste Bucuresti si in unele locuri, inca mai domneste.

Setlist Marduk: