Concert Lara Fabian la Sala Palatului (2012)

Cand am ajuns in fata Salii Palatului, am avut un soc: o mare de lume, in marea ei majoritate imbracata de gala, astepta sa intre la primul concert pe care Lara Fabian il sustinea la Bucuresti. Astepta pentru ca, din motive tehnice, recitalul a fost decalat cu o ora si a inceput la ora 20.00. Asa ca portiunea din fata Salii Palatului s-a umplut rapid, iar circulatia masinilor in zona (mai ales taxiuri) a devenit mai mult decat un chin.

Profitand de pauza de o ora, o parte din public s-a scurs catre fast-food-ul de vizavi, al carui nume nu am fost curios sa-l aflu. Am dat o tura pe acolo si am observat ca shaworma si snitelul la chifla sunt la mare cautare printre posesorii de haine de blana si botine ultimul racnet. Putin trist, daca ma intrebati pe mine, dar ma opresc aici si incerc sa nu discut gusturile.

Normal, dupa o ora de asteptare intrarea tinde sa fie intotdeauna ceva mai tensionata decat este cazul. Inca nu am invatat ca o minima ordine pastreaza si o minima decenta a accesului, dar poate ne intra si asta in sange, candva. E clar insa, minima ordine trebuie s-o preluam din alte parti ale Europei decat cele din care am preluat preferintele gastronomice.

lara fabian
La intrarea in sala am avut un soc: era absolut plina! Pe langa domnisoarele care venisera sa se afiseze la bratul generos al sponsorului se regaseau, as spune, personaje din toate zonele socialului, de toate varstele. Si toate legate de acelasi scop: erau acolo pentru a o vedea pe Lara Fabian. Pe fiecare scaun se gasea o foaie de hartie, de format A4. Erau puse acolo de catre fan-clubul Lara Fabian din Romania, cu rugamintea de a fi ridicate in aer in timpul piesei "Je t'aime". Pe foaie era desenata o inima, in interiorul careia scria "Ne-ai lipsit" ("Tu nous as manqué"), iar pe spate erau transcrise versurile piesei, pentru ca publicul sa le poata canta alaturi de ea. Frumos gest, un gest al unei Romanii de care sunt mandru.

Scena a fost simpla. O canapea, un pian, setul de percutie si un scaun pe care sta chitaristul. Un fel de camera de sentimente in fata careia, in urale, apare o Lara Fabian imbracata de seara, un caftan care-mi aducea aminte de rochiile purtate de domnite, pe vremuri.

Aranjamentul sonor este unul acustic. Daca ne-am obisnuit sa o vedem pe Lara cantand anumite piese in forta, beneficiind de o sectie ritmica serioasa si de un chitarist solo absolut demential, de data asta povestea se deruleaza, cumva, in surdina. Totul este redus la simplu, pentru ca muzica Larei este simpla prin prisma faptului ca, de fapt, e vorba de sentimente.

lara fabian (photo credits alin craciun) lara fabian (photo credits alin craciun)
Multumim organizatorilor pentru fotografii - foto: Alin Craciun

Intre pianul pe care stau doua pahare cu apa si public, Lara Fabian introduce fiecare piesa printr-o amintire, printr-o convingere personala, prin experientele sale, prin ceea ce a invatat de-a lungul timpului. Poate tocmai de aici ideea canapelei si a garderobei alese: Lara povesteste despre ea celorlalti, din locul ei. Si astfel transforma un spectacol cu public intr-o calatorie in camera imaginara cu sentimente, din care ofera fiecaruia cate ceva, sub forma de muzica.

Incet, sentimentele ajung la "Je t'aime". Publicul se ridica in picioare, cu micile afise deasupra capului. Lara este vizibil emotionata, sala canta piesa, peste 4.000 de suflete au un numitor comun, indiferent cine sunt ele. Urmeaza "Je suis malade" si "Adagio", intr-un tur de forta muzical de care nu stiu cati artisti sunt capabili, mai ales ca Tomaso Albinoni nu este la indemana oricui. Bisul este dedicat publicului si fetitei sale, si "Pas sans toi" spune totul despre un om care a inteles sa nu tradeze muzica si, prin asta, sa nu-si tradeze natura umana. Pentru ca, in cazul Larei, muzica este ea.

lara fabian
Sala Palatului in timpul piesei Je t'aime, vedere din spatele scenei, foto via pagina de Facebook a Larei.

Lara Fabian nu a ezitat sa-si aduca muzicienii la statutul de egali ai sai, si este normal sa fie asa, de vreme ce acestia ii sunt suportul perfect de exprimare. Rand pe rand, fiecare a iesit in evidenta si unul dintre cele mai aparte momente a fost reprezentat de recitalul la doua vase si ceva apa, realizat impecabil de catre percutionist.

Trebuie spus ca la inceputul concertului Lara a intrebat publicul in ce limba ar dori sa i se adreseze. Cum ma asteptam, o jumatate a mers pe varianta francezei, in timp ce cealalta a ales engleza. "Atunci am sa vorbesc in frangleza", a spus Lara zambind, si asta s-a tradus prin povesti care erau rostite in ambele limbi, cate doua fraze pentru fiecare, alternativ. Un gest frumos, care a oferit publicului aceleasi avantaje si dezavantaje lingvistice. Si sa povestim si de Bianca, fetita de numai cativa anisori urcata pe scena cu un buchet de flori, care a fost aplaudata la scena deschisa cand a raspuns la intrebarea Larei, cu o engleza aproape de perfectiune, "My name is Bianca".

lara fabian (photo credits alin craciun)

Cu ce am ramas dupa acest concert al Larei Fabian la Bucuresti? Cu un vis implinit in primul rand, acela de a o vedea macar o singura data in viata. Dar, peste toate, cu imaginea unui artist complet, nefabricat, sincer cu el si sentimentele sale. Lara Fabian este tot ce se poate imagina in materie de personalitate: este puternica, fragila, copila, matura, dominatoare, dominata si puteti adauga alte 100 de ipostaze, fara sa reusiti sa desenati intreaga ei alcatuire. Este, mai mult decat orice altceva, un suflet imens care si-a pastrat candoarea si care se bucura de fiecare clipa pe care o petrece alaturi de cei care o iubesc. Este un om care arde pentru cei care se lasa arsi si, stiind ca acest lucru costa mult mai mult decat ne-am putea inchipui unii din noi, plateste cu fiecare secunda de magie pe care o trimite inspre public.

In general imi termin cronicile cu un "Rock on!" care-mi exprima atat starea de spirit, cat si apartenenta la un anumit gen muzical. De data aceasta am sa pun genunchiul in pamant si am sa inchei cu ceea ce, sambata, au rostit peste 4.000 de suflete.

Lara, tu nous as manqué.