Concert: Kultur Shock in Control

Kultur Shock e un nume foarte potrivit pentru trupa pe care am vazut-o aseara in Control: vocalul, Gino "Banana" Jevđević e bosniac, naturalizat in Seattle; langa el mai canta la chitara bulgarul Val Kiossovski, la bass Guy Davis, indonezian, la tobe americanul Chris Stromquist, la saxofon si clarinet Amy Denio (cantareata si instrumentista americana), iar la vioara Paris Hurley, si ea tot din SUA.

Concert Kultur Shock @ Control Concert Kultur Shock @ Control

Prima oara cand i-am vazut, acum trei ani in Fire, fetele nu erau in componenta trupei, iar la bass era un japonez hiperactiv. Ne-au placut teribil atunci, si lor le-a placut de noi, pentru ca au mai revenit in Romania, in Vama la Stufstock 2008 si la Timisoara. Aseara au avut concert in Control, in cadrul turneului de promovare a ultimului album, Ministry of Kultur.

Concertul, desi a avut loc in hruba prietenoasa a Controlului, a fost foarte tare. Sala s-a umplut binisor, sa tot fi fost vreo... 200 (?) de suflete, desi oamenii de pe scena merita un public de factura celui pe care il vede Gogol Bordello la concerte. Ei insisi au spus insa ca prefera sa cante in cluburile mici datorita atmosferei care se creeaza. Si aici au avut dreptate. Toata sala sarea si facea pogo, inclusiv cei care nu voiau asta, dar in Control nu prea ai cum sa te feresti daca 15 oameni se apuca sa faca mosheala in fata scenei.

Desi i-am tot ascultat pe diverse albume (au scos vreo 7 pana acum), experienta live e infinit mai buna. Nu poti sta locului la un concert Kultur Shock, daca nu te pune in miscare saritul celor de pe scena, vioara lui Paris sau bassul lui Guy tot or sa te ajunga la un moment dat si o sa incepi macar sa dai discret din pleata pe ritmuri de balkan metal. Pentru ca oamenii astia canta ceva destul de greu clasabil sub un gen. Mai intai i-ai arunca in sertarul gipsy punk. Asculti mai departe si auzi mai mult metal decat punk. Mai apoi intra si vocile si vioara, asculti versurile si trebuie sa adaugi si atributul balcanic.

Iar atributul asta nu e deloc o generalizare sau "globalizare". Kultur Shock canta despre Sarajevo si Bosnia, despre Serbia, Macedonia, Muntenegru, au chiar si piese cu iz turcesc (Mustafa, Istanbul), iar Gino insusi a mentionat in doua randuri aseara ca se simte ca acasa in toate tarile din Balcani.

Am ascultat multe piese de pe ultimul album, Ministry of Kultur, dintre care am retinut si ne-au placut Tamni Vilajet, Sheitan, She Works in A Coal Mine, dar si piese mai vechi (am avut si 2 bisuri): Tutti frutti, Sarajevo, Romana, Hashishi si Zumbul. Ne-au placut foarte mult, va recomandam sa ii vedeti in concert cand mai dau pe la noi.

La inchiderea emisiunii, cateva cuvinte si despre organizare, asa cum ne-am obisnuit. Concertul anuntat la 9 a inceput la 11 fara zece. La 9 se faceau probe de sunet, iar cei care veneau la concert se loveau cu nasul de usa de sticla inchisa elegant cu un scaun.

Pana la 11 am avut timp sa ne incalzim bine, cu atat mai mult cu cat garderoba nu era deschisa cand am venit (s-a deschis mult mai tarziu, am aflat intamplator) si am stat o vreme cu hainele pe unde am apucat. Daca cei de la mese vor sa stea cu hainele maldar pe scaune, in fum, e treaba lor, dar sa ma tii la un concert de punk cu haina pe brat, ca la inmormantare, e lipsa de respect, si imi pare rau sa spun asta din ce in ce mai des cand e vorba de concerte in cluburile din Bucuresti. Noroc ca am intotdeuana optiunea sa o arunc, impreuna cu rucsacul, pe vreo boxa sau sa o indes pe tejghea sub sticlele de bere... Las' ca merge si asa.

Voi ati fost aseara la Kultur Shock? Cum v-a placut?