Concert: Gala Om Bun la Sala Palatului

Joi seara Sala Palatului a gazduit unul dintre cele mai importante evenimente ale muzicii folk de la noi din tara: Gala Om Bun. Desi la inceput parea ca vor ramane multe locuri libere in sala, pana sa sune gongul sala s-a umplut cu oameni de toate varstele, de la copii, la varstnici, toti iubitori sau viitori ai genului.

Maestrul de ceremonii (nu ii vom mentiona inca numele) a aparut pe scena undeva dupa ora 7 jumatate. Dupa cateva glume si mentionarea sponsorilor si a partenerilor a urat tuturor barbatilor din sala La Multi Ani!, apoi l-a chemat pe scena pe primul invitat al serii, nimeni altul decat fiul Tatianei Stepa, Catalin Stepa. Acesta a venit insotit de Nicolae Matei (clape) alaturi de care a deschis Gala Om Bun cu 3 melodii.

Desi a avut emotii a cantat bine atat melodia sa Cum Voi Trai, cat si 2 melodii ale mamei sale, Copacii Fara Padure si Iubirea de lut. Cu siguranta a facut-o mandra pe Tatiana Stepa si a castigat respectul nostru, fiind rasplatit cu multe aplauze.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Dupa el a urmat numarul lui Cristi Buica, un nume cunoscut in lumea folkului romanesc, acesta incepandu-si activitatea inca de pe vremea Cenaclului Flacara. Chitarist-compozitorul din Resita ne-a oferit spre auditie 4 melodii scrise chiar de el: Unii Canta Altii Beau, La turnul Babel, Chitante si Destin cand vine toamna. Majoritatea versurilor propuse de acesta vorbesc despre conditia destul de "deosebita" in care se afla tara noastra in acest moment, si chiar daca multi s-ar plange ca acestea duc lipsa rimei sau sunt mai greu de inteles, Buica a reusit si el sa smulga aplauzele celor prezenti in sala dupa fiecare piesa.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Locul lui Cristi Buica pe scena a fost luat de Daniel Iancu care, asa cum a zis el, ne-a pregatit "cateva piese noi. Doua dintre ele sunt facute acum 25 de ani, una acum 24, iar alta azi dimineata." Alaturi de el ne-am simtit bine, pentru ca, asa cum a mentionat si maestrul de ceremonii, este un om foarte simpatic si glumet. El ne-a cantat 5 piese: In Orasu-n care ploua, Mii de smaralde, El e militian (piesa pentru care a facut si o noapte de arest, asa cum declara chiar el), Sunt mandru ca-s roman si melodia Soricelul(aka Pseudofabula). Iancu a reusit sa ne treaca de la ras la plans. Mai exact, daca melodia Mii de smaralde a fost una emotionanta, dupa El e militan si Sunt mandru ca-s roman, putin au fost cei care s-au putut opri repede din ras.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Si pentru ca ne apropiam deja de jumatatea concertului, numele celor care au urmat pe scena au devenit din ce in ce mai importante (nu ca primii nu ar fi fost asa). Maestrul de ceremonii a aparut cu chitara in spate si, ajuns la microfon, s-a prezentat... nimeni altul decat Mircea Bodolan. Alaturi de acesta am savurat melodiile Mi-e viata numai ca un fum, Cand, Ereti si porumbei si Lacul. Pe langa aceste 4 piese, Mircea Bodolan ne-a mai povestit si cateva intamplari destul de amuzante din tinerete. A fost pacat ca nu a stat mai mult pe scena in postura de artist, dar a trebuit sa se intoarca repede la rolul sau de prezentator.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Asta pentru ca imediat dupa el a cantat doamna Zoia Alecu. o prezenta incantatoare. In stilul propriu expansiv, aceasta a reusit sa ne faca pe toti sa cantam alaturi de ea pe melodiile pe care ni le pregatise: Vino aici, Le chanson de rita, Iar e luna plina si Trei galosi. Nu doar o data s-a ridicat de pe scaun pentru a veni la marginea scenei si asta ca sa fie cat mai aproape de public. Iar vocea ei extrem de puternica, una dintre cele mai bune voci ale muzicii folk, a facut insesizabil faptul ca microfonul lipsea din fata artistei.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Si daca e gala folk, nu putea lipsi de pe scena Pavel Stratan. Imbracat in costum si plin de emotii acestea ne-a cantat 6 melodii: Dudu, Eu beu, Te sarut (melodie pe care a dedicat-o publicului),  Vasile toarna, Visul si Banii. Cu toate emotiile pe care le-a avut, Stratan ne-a povestit cateva intamplari foarte amuzaten din copilaria lui care au reusit sa dezghete atmosfera. A cantat foarte bine, parasind scena intr-un ropot de aplauze.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Urmatorul pe scena a fost Victor Socaciu, care a venit insotit de Nicu Matei (clape). Inca de la inceputul mini-recitalul acestuia a fost emotionant, asta pentru ca prima piesa cantata a fost Nucu la finalul caruia am ascultat o inregistrare cu Florian Pitis. La fel ca si Buica, Socaciu s-a axat apoi pe melodii ale caror versuri exprimau nemultumirea pentru situatia din tara. Astfel, am ascultat: Nu te lasa, Fa-ma doamne prost, Sunt omul cu o chitara si Mama lor la toti.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Mircea Vintila a venit, ca de obicei, insotit. Joi seara alaturi de Vintila au urcat pe scena cei de la trupa Brambura. Alaturi de ei am reascultat cateva piese care ne-au amintit de Pasarea Colibri: Popa Nan, Hanul lui Manuc, Peste rabdari, Adio, deci pe curand si Barca. Desi ne-ar fi placut sa auzim si melodia Miruna, piesele propuse de Vintila si Brambura au trezit multora nostalgii.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Evandro Rossetti a urcat pe scena dupa Mircea Vintila. Un nume bine cunoscut in lumea folkului romanesc si bun prieten cu Vali Sterian, Rossetti ne-a incantat cu melodiile sale printre care: In drum, Cantecul Inorogului si Cosma Racoare. Rossetti a fost invitatul special al Galei si a fost o ocazie pentru multi cei aflati in public sa-l vada si sa-l asculte live, nu numai din inregistrari mai vechi (si acestea nefiind chiar atat de multe).

Gala Om Bun Gala Om Bun

Iar daca a fost Victor Socaciu, nu putea sa lipseasca Vasile Seicaru. Acesta l-a succedat pe Rossetti. Cel din urma se apropie mai mult de stilul folkului clasic iar Vasile Seicaru foloseste mai degraba chitara electrica, asa ca ritmul propus de Rossetti a fost schimbat cu unul mai alert. Seicaru ne-a cantat din melodiile sale clasice  Actorul, In orasul cu o floare de tei, Antiprimavara, Ia de-aici, pune-aici, La adio tu si Din prea mult sau prea putin si multi din cei prezenti in sala, care stiau versurile au cantat alaturi de el.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Desi poate Seicaru ar fi fost mai potrivit dupa Socaciu si Mircea Vintila sa fie penultimul, nimic nu a mai contat cand pe scena a urcat Mircea Baniciu alaturi de Vladi Cnejevici si Teo Boar. Poate ca ma impresioneaza pe mine mai mult decat restul artistilor de folk, dar parca Mircea Baniciu mi se pare cel mai bun, datorita vocii sale si stilului foarte liber si prietenos pe care il are. Iar daca cei dinaintea lui au ales sa cante si piese romantice sau triste, Baniciu a avut un playlist vesel: Intoarcerea la Orient, Esarfa in dar, Dealul cu dor, Vara la tara, Vremuri, Nunta, Andrii Popa si Cantecul Bufonului.

Gala Om Bun Gala Om Bun

Finalul concertului a fost putin dupa ora 23:30 insa nimeni nu s-a indreptat spre taxi sau spre metrou (ar fi fost oricum prea tarziu) pentru ca dupa seara alaturi de maestrii folkului te imbia la o plimbare sub cerul liber.