Concert Dordeduh in Fabrica sau cum s-a pogorat duhul muzicii peste noi

La inceput a fost Negura Bunget, prima trupa de metal din Romania care chiar a trecut granitele si a devenit internationala. Cu concerte la marile festivaluri ale lumii, cu articole si recenzii in toate revistele de specialitate din lume, printre care Metal Hammer sau Terrorizer, trupa a demonstrat ca se poate. Dar si muzica era intr-adevar speciala.

Apoi au intervenit certuri care au dus la plecare lui Hupogrammos si a lui Sol Faur din trupa. A ramas Negru care a continuat, zicem noi, destul de bine. Negura Bunget a scos de atunci cel putin un material discografic bun. Membrii s-au tot schimbat, insa trupa a ramas in continuare buna si au concerte prin toata lumea.

Cei doi fosti membri Negura Bunget au format un nou grup, Dordeduh, alaturi de diferiti muzicieni. La inceput a fost un zvon, apoi un site si in 2010 au scos un e.p., Valea Omului, destul de bine primit, dar din pacate, nu de ajuns. Au mai trecut doi ani pana cand in sfarsit Dordeduh a scos primul album, Dar De Duh si au filmat si un videoclip pentru piesa Dojana.

Probabil acest album a fost cel mai asteptat material al unei trupe de metal din Romania, cel putin in ultimii ani. Toata lumea vorbea despre cum va suna albumul, daca va semana cu Negura Bunget, daca va fi mai bun decat e.p.-ul. Dar in final albumul a iesit sub egida Prophecy Records si este un succes. Se vine bine si trupa a pornit in turneu de promovare.

Noi am ascultat albumul si ne-a placut foarte mult. Seamana cu Negura Bunget, arata ca Negura Bunget, dar nu e Negura Bunget, e Dordeduh. Ascultand albumul, ne-am dorit sa vedem trupa live si dorinta ni s-a implinit in aceasta seara. Concertul din Fabrica a fost si el un succes la public, clubul fiind full.

In deschidere au cantat doua trupe, Sunset In The 12th House, un proiect post-rock al celor doi, Hupogrammos si Sol Faur si o trupa tot de post-rock, Nomega. Asadar, in seara aceasta am avut parte de ambele trupe pe care cei doi le-au format dupa plecarea din Negura Bunget si ne-am bucurat foarte mult sa-i vedem si sa-i ascultam cantand doua genuri complet diferite.

Sunset In The 12th House suna excelent, asa cum trebuie sa sune o trupa de post-rock. Daca nu am fi stiut cine sunt, am fi bagat mana in foc ca sunt cine stie ce trupa vedeta din afara. Piese lungi de regula, ruperi de ritm, solouri, arpegii, tobe care rupeau tot si din cand in cand Hupogrammos mai slobozea cate un chiot de sfarseala care simboliza perfect sentimentele create de muzica.

Au cantat cam o ora si publicul i-a primit bine, multi dintre cei prezenti vazandu-i si la Dark Bombastic Evening, unde iarasi au fost rupere. Noi i-am vazut pentru prima data, dar ne declaram entuziasmati si suntem fericiti sa constatam ca se poate canta si in Romania o muzica ce face furori in lume. Din pacate insa, nu avem inca o scena bine dezvoltata.

Nomega ne-a placut de asemenea. Trupa tanara, formata din tineri care isi cunosc bine instrumentele si care in ciuda vaditei lipse de experienta pe scena, au reusit totusi sa ofere un recital bun. Un post-rock ca la carte, piese lungi, cu vocea care intervenea din cand in cand, mai mult pentru atmosfera.

Ne-a placut mai mult Sunset In The 12th House, dar in nici un caz nu putem afirma ca cei de la Nomega au fost rai. Din contra, sunt o trupa buna, compozitiile lor sunt complexe si se vede ca pun mult suflet in muzica. I-am vazut dupa recital ca spectatori ai trupei Dordeduh si pareau fericiti ca au avut ocazia sa cante pe aceeasi scena cu ei. Un recital care ne-a placut.

Bineinteles, marea trupa a serii si cea pe care toata lumea o astepta, a fost Dordeduh. Nu stiu cum se face, dar primele piese, Pandarul si Cumpat, s-au auzit destul de rau. Sunetul, care fusese bun la primele trupe, acum parca nu era cum trebuie, ceva nu a mers bine.

Din fericire, mai apoi s-a remediat cumva problema si restul concertului s-a auzit bine, dar nu foarte bine. O trupa ca Dordeduh care incorporeaza in muzica lor mai multe instrumente traditonale, pe langa clasicele chitari, bass, tobe si clape, are nevoie de un sunet foarte bine pus la punct pentru ca fiecare sunet sa se auda cum trebuie.

Muzica lor este o experienta, o calatorie prin datinile poporului roman, prin sufletul omului, prin partile intunecate ale lumii si ale fiintei si pentru ca experienta sa fie completa, este nevoie ca totate instrumentele sa se auda bine si ca fiecare sunet sa fie clar. Poate ca mai multa atentie in aceasta privinta ar fi fost binevenita, dar pana la urma a fost ok.

Scena e si ea destul de mica si membrii pareau ca stau destul de inghesuiti. Dar si asa, au reusit sa ne ofere o experienta muzicala demna de tinut minte. Piesele lor cer ascultatorului sa intre intr-o stare speciala pentru a le intelege cum trebuie. Cam greu sa faci asta inghesuit, (cum am zis, clubul era full), dar am intrat in acea stare.

Au cantat cam toate piesele de pe album si e.p. si publicul i-a primit cum trebuie, cu aplauze si strigate de bucurie. Ca sa rezumam concertul din seara aceasta in cateva cuvinte simple, o sa redam concluzia unei tipe din public: "Ba, a fost misto rau!"

Si chiar a fost. Asteptam cu interes urmatorul concert si pana una alta ne delectam cu albumul. Daca nu l-ati ascultat inca, ati face bine sa o faceti. Chiar merita!

Ca fapt divers, in paralel cu concertul din seara aceasta la arhiepiscopie erau scoase la pupat nu stiu ce moaste. Coada se intindea din fata clubului pana la arhiepiscopie si sunt cam trei statii de troleibuz. Noi mergeam spre concert, ei pe calea spre mantuire. Cine credeti ca a fost mai castigat? Noi stim deja raspunsul.

(sursa foto: bestmusic.ro, facebook.com/sunsetinthe12thhouse, last.fm, twilight13media.com, nomega.bandcamp.com, facebook.com/nomeganoise, metalhead.ro)