Concert: Combichrist si Mortiis in Silver Church

Aseara am fost in Silver Church la un concert de electro industrial cum rar am mai vazut pe meleagul nostru. Pe scena au urcat Combichrist, una dintre cele mai apreciate trupe aggrotech din lume, norvegieni la origine, mutati in SUA, si conationalii lor Mortiis, tot industrial.

Mortiis au fost o alegere excelenta pentru trupa de deschidere a Combichrist-ilor, insotindu-i in tot turneul Monsters on Tour. Trupa e formata in jurul lui Mortiis, pe numele sau de buletin HÃ¥vard Ellefsen, o aparitie fenomenal de dark gothic, care in "erele" trecute (etape de dezvoltare muzicala ale sinelui sau artistic), aparea pe scena cu niste masti lugubre. Pe langa faptul ca e vocal in trupa Mortiis, Ellefsen a mai inceput niste side projects care merita atentie, Cantecele Diavolului, Fata Morgana si Vond.

Mortiis Mortiis

Aseara a aparut fara masca, dar nu mai putin infricosator. Din pacate au ales sa cante mai mult in bezna si in spoturile de lumina care mai sfasiau ocazional intunericul plin de fum a fost greu sa iti faci o imagine completa a felului salbatic in care aratau toti cei de pe scena. Concertul a fost insa excelent, cu sunet foarte bun si o prestatie live diferita, intr-un sens bun, de versiunile lor de studio.

Mortiis Mortiis

N-avem lista cu ce-au cantat, si pentru ca nu le stim atat de bine discografia incat sa le recunoastem piesele, si pentru ca Mortiis isi pazesc setlist-ul ca pe ochii din cap - stii ce canta, bine; nu stii - multa sanatate. Am recunoscut numai Closer to the End, una dintre piesele lor care ne plac si care a sunat excelent live (vezi youtube mai jos).

Mortiis Mortiis Mortiis

Publicul i-a primit bine, desi nu a prea percutat la incercarile lui Mortiis de a stabili un dialog. "Prima zi de primavara, eh?" [pauza] "Happy first day of spring, people!" [reactie vag mai animata] "Nobody gives a flying fuck". Oricum, noua ne-au placut foarte mult si consideram, inca o data, ca au fost o alegere perfecta pentru a deschide...

Combichrist - ii mai vazusem o data, anul trecut, in deschiderea concertului Rammstein la Belgrad. Si atunci i-am nedreptatit. Atat pentru ca asteptam Rammstein atat de tare incat nu mai aveam rabdare sa vad si opening act, cat si pentru ca i-am vazut pe stadion acoperit, cu zece mii de oameni intre noi si scena, iar efectul s-a disipat in miile de oameni care sareau ca disperatii. Aseara insa, in Silver Church, la 4 metri de scena, efectul a fost maxim.

Combichrist Combichrist

S-a auzit grozav, s-au si vazut (spre deosebire de Mortiis, cum spuneam), Andy LaPlegua a fost in mare forma, iar restul trupetilor au fost explozivi. De fapt toti cei patru (voce, clape, doi tobari) au atata energie de parca s-ar hrani cu curent electric.

Machiati si ei foarte industrial, de parca abia ar fi schimbat uleiul sau rulmentii la roata apocalipsei, au tinut un show fenomenal, pe patru puncte de forta: in mijloc LaPlegua, de neoprit, defiland pe scena in toate partile; in spate, sus, claparul Z_Marr, sodomizand orgile; pe laterale doi tobari cu o energie care ii ridica de pe scaune (mai ales pe Trevor). Joe nu se lasa nici el si la un moment dat inhata o toba, o infige in mainile celor din primele randuri si incepe sa bata furios in ea; Ah, fuck this shit (tocmai o cantasera), apoi agata toba de un picior si o azvarle undeva pe scena.

Combichrist Combichrist

Si acum toate mainile in aer, cu degetele din mijloc in sus si, all together now, Fuck Andy, Fuck Joe, fuck everybody, Fuck Combichrist. In aceasta atmosfera vesela (toata sala era deja cu mainile in aer) am primit si doua bisuri si n-am despartit prieteni, nu inainte ca trupa sa mai arunce in public cateva sticle goale de apa (pe care o scuipasera periodic in capul nostru, ca si Mortiis, de altfel).

Combichrist Combichrist
Combichrist Combichrist

Concluzia noastra este inca sub adrenalina de aseara: un concert excelent, tare bine ales si locul - Silver Church s-a umplut exact atat cat trebuie, cu sala plina, dar fara sa nu ai loc sa respiri, iar publicul a fost din acelasi film; nu s-a lasat cu pogo, cum am crezut, dar lumea se simtea evident bine.

Ne bucuram deci sa vedem ca si scena electro dark industrial-ului incepe sa se anime pe-aici si in acest context trebuie sa mentionam Viva Music, cei care au adus Combichrist si care de cativa ani se ocupa cu succes de zona asta muzicala - recent i-am vazut, adusi tot de ei, pe Project Pitchfork, acum cateva luni Slave Republic si Pain Bastard, acum vreo doi ani Das Ich si suntem convinsi ca tot ei vor mai aduce si alte nume cu rezonanta.

Pana atunci... poate vreti sa va uitati pe jurnalul de calatorie al Combichrist-ilor in turneu, sa vedeti cum e viata de artist (industrial) pe drum.

Setlist Combichrist:
1. Just Like Me