Concert: Amon Amarth la Arenele Romane

Or fi ele, Arenele Romane, batrane, dar se pare ca in materie de muzica fac tot ce este posibil pentru a se pastra in pas cu vremurile. Astfel ca au gazduit Surtur Rising Tour, cu Septicflesh, As I Lay Dying si Amon Amarth, adica muzici departe de a fi potrivite pentru ceaiul de la ora cinci.

surtur

Primul lucru de care m-am izbit a fost agresivitatea vanzatorilor de bilete. A vanzatorilor de bilete de sorginte neoficiala, ca sa fiu finut si corect din punct de vedere politic. Au trecut doar 5 secunde sa ma repereze ca fiind proaspat pe acolo si sa incerce sa imi propuna sa cumpar bilete de la ei. Refuzurile repetate ale celor prezenti in zona ii faceau fie sa injure in mod direct, fie sa spuna, textual, "sa mor eu, cred ca nu e cine stie ce de concertul asta, de nu se vand". Toate acestea - la numai cativa pasi de oamenii de ordine. Cumva, nu te poti certa cu toti. Altcumva, cand vine vorba de agresivitate si de o atitudine fatis ostila, ar cam trebui sa intervii.

A doua parte neplacuta a fost cea legata de acces. Recte, desi programul anunta ca intrarea in incinta va fi permisa incepand cu ora 19.00, la ora 19.30 inca se statea pe afara. S-a intarziat si mai mult de atat, si s-a ajuns in situatia in care, desi afara erau, sa spunem, cam 1.000 de oameni, Septicflesh, formatia care a deschis concertul, a cantat in fata a vreo 50-100.

Nu am inteles rostul, dar probabil ca o fi fost vreunul, ca sa faci oamenii sa piarda una dintre cele trei formatii pentru care platisera bilet. Altfel, oamenii de ordine au reactionat destul de dur fata de inghesuiala existenta, impingand cu putere inapoi tot ce puteau impinge. Normal, s-a auzit si un "de ce ne impingeti asa?" si a sosit si raspunsul: "ca sa va amintiti de cum era pe vremea lui Ceausescu, de aia, mai ai si alte intrebari?". Nu mai era cazul...

Septicflesh au inceput nebunia, asa cum am spus, in fata unui cort gol. A fost bizar. Au incercat sa dea tot ce au putut dar, fie din cauza lipsei spectatorilor (oare ce artist ar mai da totul pe scena, stiind ca publicul este afara?), fie din cauza pauzei mai lungi pe care au luat-o acum cativa ani nu au reusit sa impresioneze. Ii cunosc pe greci de pe vremea lui Mystic places of dawn si, mai ales, a lui Ophidian wheel si pot spune ca sunt departe de forma de atunci. Mai pe scurt, desi au promis ca Bucurestiul va avea parte de o adevarata slujba neagra, negrul nu prea si-a facut aparitia. Probabil n-a putut nici el sa intre la timp...

As I Lay Dying
au intrat in forta. Aveau si de ce. Publicul se formase, se si pusese in tema pe baza licorilor care se vindeau la fata locului, asa ca nu aveau de ce sa nu se simta bine. Si s-au simtit.

Recital in viteza, momente serioase de pogo, un domn rocar care era purtat pe brate troznind capetele intalnite in cale cu bocancii din dotare, cam tot ce se poate in materie de metalcore. Si un mic moment de aducere aminte: bateristul Jordan Mancino mi-a amintit, prin modul in care lovea tobele si, nu in ultimul rand, prin modul in care arata, de regretatul Scott Columbus de la Manowar.

Recitalul s-a incheiat cu un Wall Of Death pe stil romanesc, gen "nu da foarte tare, ca ma doare si ma pedepseste mama acasa daca vin cu lovituri".

Si a venit momentul asteptat de toti. Primele acorduri ale lui War of the gods au fost suficiente pentru a dezlantui multimea. S-a continuat cu Runes to my memory, dupa care din plamanii lui Johan Hegg s-a auzit pentru prima oara "buna seara, Bucuresti". Si au tot salutat Bucurestiul si Romania, dovedind ca respecta fanii si ca stiu unde se afla.

Publicul a fost departe de a reactiona eterogen. In fata se formase deja o nebunie cu care era greu sa te descurci, la numai doi pasi de oameni care stateau si priveau pasiv. In spate era cam aceeasi problema, doar ca aici procentul era invers: majoritatea priveau, in timp ce se mai prabusea cate unul pe ce apuca. La Ride for Vengeance, de exemplu, am avut senzatia ca va disparea una din instalatiile de bere, dat fiind ca un fan aproape ca plecase cu tot cu ea.

amon

Oricum ar fi, Amon Amarth au incalzit spiritele mai ceva decat spiritul din pahare, si sunt, spun eu, o trupa intr-o forma de zile mari, care-si respecta statutul. De altfel, acest lucru s-a vazut in modul in care au fost sustinuti. "Ne-au trebuit 20 de ani sa ajungem aici si sper sa nu mai treaca alti 20 pana sa revenim", a anuntat Johan, spre deliciul fanilor.

Show-ul s-a incheiat cu un Guardians of Asgaard de zile mari, piesa numai buna de dovedit ca, daca era cineva care tanjea dupa odihna, atunci nu nimerise in locul bun. La final, doi kinderi cu surprize s-au tamponat reciproc pentru batul aruncat de tobarul Fredrik Andersson. Simtul proprietatii se cladeste de la varste fragede, nu?

Cam acesta a fost Surtur Rising Tour, si as spune ca lucrurile au stat bine. In afara micilor probleme de organizare, care sunt rezolvabile si vreau sa cred ca nu se vor intampla si pe viitor, nu sunt multe lucruri de reprosat. Sonorizarea a fost perfecta pe toata durata concertelor, desi sunt voci care spun ca pe final ar fi schiopatat putin. Sincer sa fiu, nu mi s-a parut.

Rock on!

SETLIST Amon Amarth

1. War Of The Gods