Chemare de Bucium, in Iron City

Seara de sambata l-a prins pe Metropotam in oras, asa ca s-a abatut prin Iron City, ca sa vada un concert al celor de la Bucium.

Am ajuns acolo cu doar cateva clipe inainte ca Bucium sa inceapa testele de sunet. M-am speriat putin, se auzeau ceva bazaituri si suieraturi, dar m-am speriat degeaba. Pe parcursul recitalului au disparut, singura problema fiind aceea ca mi-as fi dorit ca vocea sa se auda ceva mai tare si clar. Nu a fost rau nici asa, si inclin sa trec partea tehnica la capitolul "bine".

In ceea ce priveste concertul propriu-zis, Bucium au avut chef de cantat. Au cantat cu placere, ca si cum nu ar mai fi facut-o de mult, aproape cu pofta regasirii. Au glumit tot timpul, intretinand o atmosfera cat se poate de prietenoasa intre ei si spectatori. Au existat si cateva pauze, pentru reimprospatarea cu apa sau bere, pentru ca inauntru era destul de cald.

Apropos de asta, clubul a fost plin, fiind destul de greu sa te misti sau sa gasesti un loc unde sa asezi o scrumiera. Poate in a doua camera, cea din spate, sa mai fi fost ceva spatiu, dar cel mai probabil si acesta era ocupat. In majoritate, cei prezenti acolo venisera pentru Bucium. Am vazut doar doua cupluri ce pareau iesite din context, sosite probabil pentru partea de club de dupa recital.

Concert Bucium, Iron City Concert Bucium, Iron City

Cantarea a inceput in jurul orei 21.30 si s-a terminat undeva, dupa ora 23.00, cand deja incepusera sa vina cei care-si doreau sa danseze. Au fost piese de pe "Voievozii", albumul de debut al formatiei, au fost si piese care asteapta randul la un nou album. Au fost viori, am ascultat elemente de progresiv si ambiental, am auzit cam tot ce se putea asculta din partea lor. A, sau "folk-rock", asta este o alta categorie stricta in care sunt inclusi cei de la Bucium, si pe care o depasesc binisor inca de la primele acorduri.

De foarte multe ori, cand vine vorba de Bucium, se rosteste automat si numele trupei Phoenix. Filonul folcloric folosit, ca si instrumentele traditionale utilizate in unele piese induc ideea ca Bucium ar fi o formatie care continua pe drumul inceput de Nicu Covaci. Pentru cei care cunosc ideea, dar nu mai stiu de unde, le amintesc eu: aceeasi comparatie a fost adusa in discutie, pentru ani intregi, si cand venea vorba de Celelalte Cuvinte.

Trebuie sa spun ca nici de data asta nu functioneaza. Bucium este o formatie cu identitate proprie, cu o conceptie proprie vizavi de ceea ce interpreteaza pe scena, cu un alt mod de a simti ceea ce compune. Din punctul meu de vedere, comparatia nu face decat sa aduca deservicii, pentru ca deturneaza atentia de la calitatile de care dispune formatia. Oricum, vizavi de comparatii, sa sugerez una noua: Jethro Tull. Tot filon folcloric, nu? Poate mai schimbam lucrurile, pentru ca incep sa devina plictisitoare...

Pentru cine-si doreste sa mai adune si alte experiente muzicale, mai ales cand se pune problema spatiului muzical romanesc, un concert Bucium cred ca este de bun augur. Pacat ca nu canta mai des, dar am inteles ca acest lucru este greu de realizat, de vreme ce fiecare membru al trupei este prins in propriile activitati, principala sursa de finantare de care dispun. Intr-o piata muzicala spoita cu bidineaua mall-urilor si transformata de multa vreme intr-un imens bazar ieftin, nici nu trebuie sa ne mai mire acest lucru.

Asa ca, daca aveti chef de ceva mai deosebit, mergeti la Bucium. Adrian Rugina (tobe), Dan Simoaica (bass), Andi Dumitrescu (chitara, voce), Mihai Balabas si Alexandra Milea (ambii la vioara) va vor astepta cu drag.

Rock on!

SETLIST:

01. Voievozii