Alternosfera a pus Virgula in Safe House

Am ajuns sambata, 31 martie, in Safe House, cu preconceptia nejustificata - nici noi nu stim exact de ce - ca vom avea parte de un concert Alternosfera cu maximum 4-500 de persoane. Marea ne-a fost surprinderea cand, la intrarea in local, nu am gasit un rand anemic, ci coada se intindea chiar pana in strada.

Am reusit cu greu sa ne strecuram inauntru si sa dam din coate pana aproape in fata scenei. Estimam ca betoanele acestui "buncar nuclear" dubios numit Safe House adaposteau cam 1.000 de persoane, ceea ce pentru un concert de club al unei trupe care, totusi, canta in limba romana, e un record. Si apropo de local, numele de Safe House e o exagerare la fel de mare precum cel al numelui trupei The Cure, acesteia din urma potrivindu-i-se mai mult denumirea de The Cause. Nimic nu e safe in acea house, cu atat mai putin toaletele, pe care le-am evitat cu dibacie, fiind cu lectia invatata de cateva seri inainte.

Dar am fi ipocriti daca am spune ca nu am apreciat spatiul amplu de desfasurare a fortelor si temperatura destul de scazuta din interior, caci daca acest concert (si mia sa de oameni) ar fi avut loc in oricare alt club din Bucuresti, ambulantele ar fi avut mult de furca.

Spunem asta pentru ca, inca de la Changing Skins, era de nepatruns pana in primele randuri. Cu toate astea, ne-am bucurat de sound-ul inovator al trupei si de la distanta. Changing Skins este una dintre cele mai bune formatii din noul val al muzicii underground care ne-am dori din tot sufletul sa nu ramana acolo. Astfel de piese ar merita sa reprezinte un mainstream ascultabil zilnic la radio. Din pacate, stim cu totii cum stau lucrurile...

Apreciem sunetul clar, tare si curat chiar si in cazul unei formatii din deschidere. Chitara s-a auzit impecabil, iar Changing Skins au reusit, ca de nenumarate ori, sa fie tonici si energici. Horatiu, vocalul trupei, a fost in mare forma si a incalzit multimea care fremata in ritmul tobelor batute nemilos de Raluca. Adaugand acestui "peisaj" un decolteu generos care vibra la fiecare cinel lovit cu daruire, avem un debut de seara mai mult decat minunat.

Alternosfera a pus Virgula in Safe House Alternosfera a pus Virgula in Safe House

Dar desigur, de ce sa mearga toate bine cand putem sa dam fabulos cu batu-n balta? Dupa ce Changing Skins au parasit scena, luminile s-au stins si un fum cu miros de tamaie a invadat intreaga incapere. Apreciem astfel de efecte, insa nu in exces. Pana si smogul londonez ar fi fost mai usor de ignorat.

Si ca si cum asta n-ar fi fost de ajuns, cand ne-am dezmeticit si am apucat sa vedem chioras ce se intampla pe scena, am avut un soc. In loc de Alternosfera, pe scena urca cei de la Synops. Adica nimic altceva decat 2 DJ cu Mac-uri, care ne promiteau un show dubstep pe cinste. Poftim? Dubstep? In deschidere la Alternosfera? Nici n-am apucat sa procesam bine informatia si sa ne gandim cine, pentru numele lui Dumnezeu, a avut aceasta geniala idee, cand dezastrul a lovit.

Din boxele imense, cu basul aproape de limitele insuportabilului, a inceput sa rasune acest... un fel de muzica, sa-i spunem asa, care pentru iubitorii de rock a fost o adevarata tortura auditiva. Imaginati-va o sala full cu 1.000 de oameni sau mai mult, care au ramas, pur si simplu, cu gura cascata cateva secunde, apoi s-au privit disperatii unii pe ceilalti si, in cele din urma, ca ultima solutie, si-au acoperit urechile neputinciosi.

Tinem sa le transmitem domnilor organizatori pe aceasta cale un mesaj simplu: nimeni nu vrea dubstep in deschiderea unui concert rock! Iar daca exista, totusi, maximum 10 persoane cu gusturi atat de eclectice, garantam ca nici ei nu si l-ar fi dorit la un volum atat de sfartecator de timpane. Mult trebuie sa-i fi iubit toti acei oameni pe Alternosfera daca au ales sa nu plece...

In cele din urma, mintile rockeresti au functionat la unison si toata lumea a ridicat mainile in aer. Nu, nu e ceea ce credeti, nu a fost nimeni suficient de tembel sa se bucure de dubstep. Mainile erau sus ca sa ilustreze un gest de revolta, poate nefiresc si necivilizat, insa dupa mai bine de o jumatate de ora de chin, bataia de joc trebuia cumva sa inceteze. Asa ca toata lumea le-a aratat celor de la Synops degetul mijlociu si a inceput si huiduie atat de tare, incat baietii de pe scena n-au avut alta solutie decat sa se opreasca, sa-si stranga jucariile si sa plece umiliti, nu inainte de a ne ironiza: "Va multumim, sunteti meseriasi".

Nu ne-a venit sa credem. Nu stiu cand am fost ultima data atat de fericiti sa auzim linistea... Ma rog, destul de incorect spus, pentru ca ropotele de aplauze, oda bucuriei si dansul ploii (intelegeti voi) erau in toi.

In doi timpi si trei miscari, basarabenii s-au infatisat pe scena si in scurt timp am auzit primele acorduri de la Ne uneste, ne desparte. Multimea a explodat. Daca nu sareai deodata cu ceilalti, erau mari sanse sa ajungi strivit. Fumul si luminile cu efecte stroboscopice nu ne-au ocolit nici acum, asa ca in loc de Marcel si gasca, vedeam pe scena niste siluete care, ce-i drept, dupa cum cantau, pareau a fi Alternosfera. :)

Ca sa incinga spiritele si mai tare, moldovenii au ales ca a doua piesa cantata sa fie chiar WAmintirile. Tobele de la inceputul melodiei erau atat de puternice, incat aduceau un pic cu cele din intro-ul piesei Down With The Sickness de la Disturbed, ceea ce nu poate fi decat extraordinar.

Apele curgeau siroaie de pe toata lumea, iar aerul devenise irespirabil. Alternosfera este una dintre putinele trupe ale carei clape sunt un trademark, fara sa sune insa deranjant in vreun fel. Combinate cu sectiunea ritmica impecabila, produsul finit este de-a dreptul incantator.

Au urmat piese mai vechi, ca Mariane flori, Asta vara, Visatori cu plumb in ochi, Drumuri de noroi, 511, Avion. Spune-mi a fost un moment atat de emotionant, incat pe unii i-a miscat pana la lacrimi. Si noua ne-a ramas intiparit in minte versul: "'Colo unde cad din cer viori si fluturi", atat de reprezentativ pentru stilul Alternosfera.

Melanjul de sensibilitate a versurilor si forta incredibila a chitarelor alternative a fost intregit de vocea deosebita a vocalului Marcel Bostan, care desi s-a scuzat ca e inca racit, a cantat ireprosabil. Daca asa canta cand e racit, suntem siguri ca cerurile s-ar fi deschis cu el cantand sanatos.

Si asa, de-a lungul concertului, Metropotamului i-au incoltit in minte 5 mituri demontate de Alternosfera:

- Daca ai clape in trupa, nu trebuie neaparat sa sune ca niste petarde;
- Daca vrei sa fii sensibil, nu e musai sa canti in limba engleza pentru a evita sa fii melodramatic si penibil; se poate si in romana;
- Daca esti suficient de bun si nu ai concert in fiecare luna pentru bani de buzunar, umpli o hala cu 1.000 de oameni;
- Daca esti moldovean si vii in Bucuresti, nu te uraste toata lumea;
- Daca ai par lung, bogat si cu bucle, canti in Alternosfera. Stati, asta e axioma. :)

Dupa un bis, seara s-a incheiat glorios cu Marcel si chitaristul formatiei singuri pe scena, cantand un Columb minimalist, care a sunat insa extrem de bine. Versurile s-au incurcat putin, insa cui ii mai pasa? Publicul era cucerit demult, ba chiar sedus, indragostit lulea de acesti basarabeni talentati. Are si de ce. Indraznim sa spunem fara prea multe emotii ca Alternosfera este una dintre cele mai bune trupe rock ale momentului din estul Europei. Sa nu care cumva sa ratati vreodata vreun concert de-al lor!

In loc de incheiere, o mica mostra gasita pe YouTube din ce-ati pierdut daca nu ati fost acolo: