Alessandro Safina la Sala Palatului, de la plictiseala la entuziasm

Concertul lui Alessandro Safina de la Sala Palatului poate concura la recordul pentru cele mai impartite pareri si treceri de la o stare la alta pe parcursul desfasurarii sale.

Am plecat spre concert cu retineri, gandindu-ne ca Alessandro Safina, desi este tenor, prin urmare nu se incadreaza neaparat in latura tipica a muzicii comerciale, este cunoscut in Romania pentru o melodie, si anume piesa “Luna” de pe coloana sonora a telenovelei de mare succes “Clona”, asa ca, dupa acest criteriu, publicul doritor de a-l asculta s-ar incadra in mare parte intr-o categorie pe care deja o deduceti, aceea a damelor impatimite de astfel de programe televizate.

Iar in afara de public, bineinteles ca ne asteptam si ca restul cantecelor pe care le va interpreta sa fie in aceeasi maniera, comerciala, soft, siropoasa, indreptata spre acelasi gen de ascultatori, si nu ne-am inselat, numai ca am avut parte si de surprize.

Desi prezenta orchestrei Teatrului National de Opereta Ion Dacian pe scena ne-a dat un avant de entuziasm, prima parte a concertului a fost exact asa cum ne asteptam, desi nu ne place sa ne ghidam dupa idei preconcepute, dar de data asta ne erau mai mult decat confirmate.

Concertul a inceput parca prea direct cu o piesa destul de intensa, care nu parea a avea rol de incipit, si mai degraba de alegere prost inspirata, dupa care a continuat in aceeasi maniera, plictisitoare si liniara, cu multe piese compuse pentru festivalul de la San Remo, plus alte siroposenii de pe albumele recente ale tenorului.

Tenor care, ne-a parut o buna parte din concert a fi o gluma, nu-si merita titulatura. Nu vrem sa fim intelesi gresit, Alessandro Safina nu a cantat prost, ci poate doar a durat mai mult pana sa se incalzeasca, si in mod cert alegerile pieselor nu au fost prea fericite pentru a-si etala calitatile vocale. Dar toate astea au durat pana la un punct.

Alessandro Safina la Sala Palatului, martie 2012 Alessandro Safina la Sala Palatului, martie 2012

Concertul a fost impartit in doua, iar dupa prima parte, in care a fost aplaudata si mult iubita piesa din Clona, “Luna”, fara rost, dupa parerea noastra, am primit o pauza de 10 minute in care am avut timp sa admiram publicul care umpluse aproape in intregime Sala Palatului. Ne-a facut placere sa observam placerea majoritatii de a se imbraca frumos pentru un concert la Sala Palatului, mai ales pentru ca media de varsta era undeva la peste 30 de ani. Miresme de parfumuri bine conservate timp de ani buni ne mangaiau narile, din directia doamnelor de varsta a treia care venisera in grup pentru a se bucura de vocea italianului, si contribuiau si ele la starea de somnolenta intensa pe care o aveam.

Primele cateva zeci de minute din a doua parte au continuat sa ne sustina adormirea, cu exceptia momentelor in care orchestra Teatrului National de Opereta a interpretat, fara cantaret, bucati ale lui Astor Piazolla sau Nino Rota. Astfel, lucrurile au inceput sa devina din ce in ce mai interesante, atentia fiindu-ne din ce in ce mai captata, si lucrurile luand o alta turnura. Odata cu schimbarea registrului si cu renuntarea la siroposeniile telenovelistice sau a cantecelor de la San Remo, Alessandro Safina a capatat o alta aura, iar vocea lui a devenit interesanta.

Am inceput sa fim incantati de interpretari ale unor piese nemuritoare ale compozitorilor Charles Aznavour, Cole Porter sau Nino Rota, ne-am amintit de nostalgia italiana din filmele lui Fellini si am resimtit romatismul specific limbii si al culturii italiene pana la sfarsitul concertului, datorita unor piese precum “Santa Lucia”, “Mamma”, “Funiculi Funicula” sau “Guarda che luna”.

In cele din urma, concertul a durat mai bine de doua ore, prezenta eleganta a lui Alessandro Safina fiind ceruta cu ardoare la bis de cinci ori de catre public. El a revenit cu placere de fiecare data, si a incheiat cu “O Sole Mio”, marturisindu-ne ca este foarte obosit, si daca greseste e doar din vina noastra. Dar nu a gresit si aplauzele au fost din nou tumultoase. Ce-i drept, am aplaudat si noi cu placere, bucurosi de aceasta intorsatura luata de concert, admirandu-l pana la urma pe acest domn care initial ni se parea ca doar promoveaza o imagine.

Suntem bucurosi sa ne fie zdrobite ideile preconcepute si apreciam oricand un artist care isi demonstreaza adevaratul talent, asa ca vom lua concertul tenorului Alessandro Safina ca pe o buna lectie in privinta asta si vom astepta cu nerabdare urmatorul concert care sa ne ofere surprize.