fun. - Some Nights, album

In nici un minut de cand ai inceput sa asculti Some Nights, vine un vers care iti cere sa lasi balta tot ce faci si sa asculti cu atentie. “Some nights I say ‘Fuck it all’” rosteste vocalul Nate Reuss peste o melodie simpla, niste clinchete distante. Dar, pe masura ce piesa inainteaza, fun. adauga straturi, un cor, varii instrumente si, cu ajutorul vocii, ia forma unei mini opere in stil Queen. E ceva complet neasteptat si imposibil de ignorat.

Pe linia asta continua intreg albumul celor trei new yorkezi. Continuarea debutului din 2009, Aim and Ignite, Some Nights incearca sa impinga cat mai departe granitele notiunii de pop, in asa fel inca sa se muleze perfect pe nevoile fun. Totul este flamboiant, grandios, teatral, iar emotia se scurge din fiecare acord si din fiecare nota. Dar doar pentru ca totul e purtat fara rusine la vedere nu inseamna ca albumul nu are finete sau ca nu ramai uneori mut la auzul peisajelor sonice create de Jack Antonoff si Andrew Dost.

Influente diverse (de la balada rock Carry On la izul de hip hop al All Alone si tot ce se poate gasi intre) si o multitudine de instrumente (chitara, tobe, sintetizatoare, pian, trompete, bass si tot ce se mai poate) se amesteca pentru a crea sunete elastice care par a sari din boxa in boxa, dintr-o parte in alta a incaperii si te invaluie complet. Desi fiecare melodie de pe Some Nights e o progresie de la calm la haos, felul in care straturile sunt construite difera atat de mult incat orice incercare de a prezice directia e inutila. Iar cel mai usor de admirat e felul in care muzica fun. este atat de incarcata si totusi transmite un sentiment de lejeritate si lipsa completa de griji.

Insa, oricat s-ar vorbi de partea instrumentala si oricat de fascinanta ar fi, e greu sa ignori adevaratul star al albumului: vocea lui Nate Reuss. Fie insotit de un cor de copii sau de o orchestra, fie lasat singur cu doar un pian sau o chitara acustica sa-l sustina, Reuss pare a face acrobatii cu vocea lui, nu a canta.  Vocea lui e puternica, clara si linistitoare in nebunia sonica din jurul lui. Plin de energie si cu multa carisma, este perfect compatibil cu orice emotie care se transmite prin linia melodica.

Dar asta nu inseamna ca Some Nights nu calca si stramb, tocmai din dorinta de a curprinde totul in cele zece piese. It Gets Better are un bass mult prea greu, iar pe a doua jumatate a Stars, vocea lui Reuss, foarte capabila de una singura, e prea prelucrata. In ambele cazuri, piesele sunt aproape imposibil de ascultat si e mai indicat sa fie trecute cu vederea cu totul.

In acelasi timp, totul poate parea prea mult pentru unii. Prea optimist, prea teatral, prea prea. Dar nu pe ei trebuie sa ii asculti. Cu Some Nights, fun. isi creaza propria lume si pun sufiecienta pasiune si convingere. Iar in timp ce vocea da melodiilor profunzime si versurile te ajuta sa relationezi instant cu piesele de pe album, fun. ii ignora pur si simplu pe cinici, pe cei nemultumiti de exuberanta muzicii lor pentru a ii fermeca pe toti ceilalti.

1. Some Nights Intro
2. Some Nights
3. We Are Young