Xiu Xiu - Always, album

E foarte posibil sa fi auzit de Xiu Xiu (daca nu stiti cum se pronunta, Shoe Shoe e corect). Nu pentru ca ar fi o trupa accesibila sau usor de digerat. Ci pentru ca, in cei zece ani de existenta, au scos noua albume si numeroase colaborari cu artisti ca Devendra Banhart si Deerhoof. Si pentru ca sunt niste dubiosi. In sensul cel mai bun. Sunt genul de trupa care habar n-are de conventii, care nu se preocupa cu ce e acceptat si ce nu, care face fix ce vrea, fie ca aia inseamna sa arunce in ascultatori cu sunete schizoide sau cu accorduri delicate. Si cand spun “trupa”, o spun la modul general: Xiu Xiu inseamna de fapt Jamie Stewart, singurul membru constant si omul responsabil pentru felul in care suna Xiu Xiu.

Always, al noualea album, mentine linia impusa de Xiu Xiu. Ca pana acum, pot trece cu o usurinta care aminteste de bipolaritate, de la stari de fericire la tristete completa. Fiecare schimbare de stare, de la soapte si chitare acustice la tipete psihotice, se face cu o naturalete incredibila. O piesa ca Born to Suffer incepe ca un tribut adus trupelor de synth pop 80ist, cu Depeche Mode in frunte, dar, pe masura ce Stewart canta “Try not to cry in public, try not to cry in the shower”, melodia are la randul ei o cadere nervoasa, iar popul se destrama in sunete psihotice. Sunete disonante sau cu iz de Hitchcock ti se izbesc de urechi imediat dupa o armata de instrumente cu corzi si o voce calma (Black Drum Machine).

Fara nici o scuza, Stewart isi anunta intentiile de la prima melodie, Hi, o piesa de darkwave-synth-disco care da tonul urei de sine. “If you’re wasting your life, say hi/If you are alone tonight, say hi/If you wish you should die, say hi-hi, hi-hi”. E clar ca, desi iubeste animalele de plus si pisicile, lumea din punctul de vedere al lui Stewart nu e un tocmai simpatica. Stewart, la fel ca si cei caruia le vorbeste, este un freak, un om care a fost dat la o parte de societate, marginalizat pentru ca are pareri diferite, pentru ca nu ii e frica sa spuna ce crede, pentru ca nu se multumeste cu a vorbi doar despre lucruri ok.

Versurile lui Stewart au fost vesnic despre durere si suferinta, dar, spre deosebire de multi altii (Morrissey), nu s-a limitat la propria sa persoana. Trauma este si una personala, si a lui (Honey Suckle) si a unei fete care a fost molestata de tatal ei si a avut o relatie incestuoasa cu fratele (Black Drum Machine) si a unui baiat afgan ucis de soldati americani, doar pentru ca puteau (Gul Mudin), dar e si una colectiva si politica ca pe Factory Girl (“the sexual objectification and desperate existence of female Chinese migrant workers”).

Dar acolo unde versuri greu de inghitit ies din gura lui Stewart, Always stie sa le imbrace in melodii imposibil de contagioase si aparent prietenoase (Gul Mudin, Honey Suckle) sau delicate si aparent nevinovate (The Oldness, Factory Girl) si altfel totul devine si mai subversiv. Si fix cand incepi sa te intrebi cum de Xiu Xiu nu sunt mult mai cunoscuti si ascultati, iti trantesc o piesa ca I Luv Abortion, un haos imens cu beaturi sacadate si o voce deliberat dura si neplacuta care se transforma de multe ori in tipete.

Insa, in ciuda nebuniei si a temelor si suntelor de multe ori incomode, Always e si un album grovaz de distractiv si care te face sa vrei sa il asculti inca o data si inca o data. Nu pentru ca ti-ar placea, asta ar fi ceva superficial, ci pentru ca este provocator, pentru ca este bine facut, pentru ca experimenteaza cu o nesimtire delicioasa, pentru ca este sincer. Asa cu Xiu Xiu au fost intotdeauna.

01. Hi
02. Joey’s Song
03. Beauty Towne