Tom Waits - Bad As Me, album

Dupa multi ani de pauza, 7 daca numaram de la Real Gone, sau 5, daca socotim de la Orphans, triplul material discografic cu materiale noi si vechi, Tom Waits a scos un album nou, Bad As Me, pe care cei care erau abonati la newsletterul site-ului (si care au primit un cod) il pot asculta online saptamana aceasta in avanpremiera, inainte de lansarea de pe 24 octombrie.

Aparitia lui Tom Waits pe acest album e la fel de multi-fatetata ca de obicei. Gasim pe Bad As Me balade lente, de un romantism posomorat si chinuit, in care se aud doar pianul si o chitara - Back In The Crowd, Kiss Me, Last Leaf, New Year's Eve, intercalate cu cantece in forta, in care vocea capricioasa si ragusita a lui Waits e acompaniata de tuba si saxofon gros si de multe chitari electrice - Chicago, Raised Right Men, Get Lost, Satisfied.

Langa acestea din urma am adauga doua piese caracteristice stilului lui Waits, single-ul Bad As Me, care a aparut deja cu cateva luni inainte de lansarea albumului, si care da si numele intregului material, un exemplu de Tom Waits bad boy clasic, cu tipica voce gatuita, pe care multi se straduiesc sa invete sa o reproduca, versurile cinice si interventia solida a saxofonului sau chitarilor electrice, ca si in Hell Broke Luce, o piesa precum titlul sau, in care iadul e razboiul, cu toata cacofonia sa de sunete.

Intre acestea se diferentiaza si cateva piese la fel de pline de toane instrumentale si vocale, lente fara a fi chiar balade, dar pline de acelasi sentiment tenebros - Face to the Highway, Pay Me si Talking at the same time, in care vocea lui Waits se schimba radical, urcand la un nivel rar pentru stilul aspru si jos al cantaretului.

De altfel cea mai buna caracterizare a voci lui lui Waits este probabil cea a criticului muzical Daniel Durchholz, care a spus ca suna "ca si cum a fost imbibata intr-un cazan de whisky, lasata la uscat in fum cateva luni, apoi dusa afara si calcata cu masina" ("like it was soaked in a vat of bourbon, left hanging in the smokehouse for a few months, and then taken outside and run over with a car").

Simfonia sonora a la Tom Waits e completata de partea instrumentala, in care se aud un banjo, un pian, chitara (la acestea cantand pe cateva piese chiar Waits), multe alamuri - trombon, trompeta, saxofon, tuba, pe langa care se aud mai discret si o muzicuta, o vioara, tobita indiana numita tabla si un acordeon.

Ca intotdeuana in cazul muzicii lui Tom Waits, nu e suficient sa te lasi purtat de vocea ragusita a cantaretului, nici de ritmurile capricioase de blues; pentru "experienta completa" recomandam sa ascultati macar o data albumul cu versurile in fata, pentru intrarea in atmosfera. Pe site-ul badasme.com puteti cere inca, pana vineri, codul pentru ascultarea online. Tot acolo gasiti si versurile.

bad as me

1.    Chicago
2.    Raised Right Men