The Men - Open Your Heart, album

Intr-o cultura obsedata de moartea si revitalizarea rockului sau a muzicii bazate pe chitare, o trupa ca new yorkezii de la The Men nu are cum sa nu fie aruncata in discutie ca exemplu pentru ceva, de la opozitia la o miscare ca chillwave si la sampleuri si la sintetizatoarele sclipitoare, la renasterea unei etici DIY. Albumul lor din 2011, Leave Home, nu numai ca e ceva complet brutal, neplacut, abraziv, o delicioasa calatorie in lumea punk rockului (imposibil de vazut de unii ca o reactie la o tendinta de cumintire a indieului), dar este si un album ale carui influente sunt mult mai variate, trecand de la post-hardcore la psych rock.

Influentele venite din diverse zone si faptul ca, cel putin pe Leave Home, muzica a fost compusa de cei trei solisti ii fac pe The Men greu de pus intr-o categorie clara. Iar noul album, al treilea, Open Your Heart nu ajuta deloc. In ciuda faptului ca materialele anterioare ar sugera ca titlul este imbibat bine in ironie, majoritatea cantecelor de pe album, chiar si Animal, o melodie punk-thrash, sunt cantece de dragoste. Turn It Around, prima piesa, cu al ei riff luat din Suspect Device de la Stiff Little Fingers, o adunatura de distorturi, se dovedeste a fi ciudat de sentimentala cu versurile “I wanna see you write a love song / I wanna see you going down / I wanna see you when you try so hard / I wanna see you when you turn it around”.

Este evident ca Open Your Heart reprezinta o schimbare de atitudine. Oricine a ascultat The Men pana in momentul asta va fii complet bulversat de Candy, o balada acustica venita parca din anii 70 si aflata la polul opus fata de noise-rockul de pe Leave Home. Texturi noi sunt adaugate si granitele impinse pentru a experimenta cu alte sunete. Open Your Heart este tot un fel de panteon al punk rockului si forteaza practic ascultatorul sa arunce cu tot felul de referinte la tot ce a fost inaintea trupei din New York. Melodia care da numele albumului este cel mai neobrazat tribut adus pana acum piesei Ever Fallen In Love a The Buzzcocks, in timp ce Please Don’t Go Away e un My Bloody Valentine la inceputuri, dur si in acelasi timp ciudat de delicat cu al sau pop distorsionat si oh-oh-oh-uri. Iar Ex-Dreams e o piesa demna de albumul Daydream Nation al Sonic Youth, o voce distorsionata putin, chitare parca aflate intr-un duel si o energie contagioasa.

Chiar daca melodii ca Presence, un drone usor bluesy, sau Cube, un post-hardcore greoi, sunt reziduri ramase de pe Leave Home, intreg materialul este mult mai prietenos. Ceea ce nu inseamna ca, fiind mai cuminti ca pana acum, The Men au devenit predictibili. Din contra, e si mai greu sa stii la ce sa te astepti: e practic imposibil sa prevezi explozia de chitare de la sfarsitul Oscillation care, pentru multa vreme, isi trage seva din krautrock sau felul in care Country Song creaza o imagine aproape pastorala prin intermediul chitarelor.

Daca The Men vor salva ceva, daca muzica lor trebuie inclusa in vreo reactie la adresa unei miscari sau alteia sunt discutii care nu par a-si avea locul cand vine vorba ei. Mai ales nu dupa ce ai ascultat Open Your Heart, un album care pare mai degraba un parc de distractii a carui tema e punk rockul. Nu se ia in serios si nu isi ia influentele in serios. Este intr-adevar un album perfect pentru orice music geek, dar este si un album solid, rezultat al unei simple dorinte de a face muzica si parca scris fara pic de efort, un album care iti spune ca muzica exista pentru a te face sa te simti bine. Daca mai multe trupe ar face acelasi lucru, nu s-ar mai discuta atat despre nevoia de a salva rockul.

Tracklist

01. Turn It Around
02. Animal