The Fall - Ersatz G.B, album

Fiind o trupa seminala, nu prea mai ramane ceva de spus cand introduci The Fall care sa nu mai fi fost spus de 2.893 de ori inainte de recenzia/articolul de fata. Da, The Fall sunt trupa aia “always different, always the same”, asa cum a spus o data legendarul John Peel. Da, trupa a lipsit cu desavarsire din topuri de-a lungul carierei de 35 de ani, lucru care i-a facut pe unii sa se intrebe de ce sunt The Fall relevanti. Da, muritorii stau si citesc manualul scris de Mark E. Smith si invata de la el de peste trei decenii, in timp ce liderul (si singurul membru stabil) The Fall e cu vreo zece kilometrii inaintea tuturor.

Si da, The Fall scot acelasi truc (“always different, always the same” ) din maneca pentru al 395-lea album (Dumnezeu, Buddha si Allah ne sunt martori, am pierdut sirul). Ersatz G.B nu are cu ce sa se rusineze (nu ca Smith ar fi genul care sa roseasca) si isi poate lua locul confortabil langa unele dintre cele mai bune materiale The Fall.

Este, in primul rand, cel de-al treilea album succesiv al line-upului curent, o performanta record, avand in vedere ca, de-a lungul anilor, peste 50 de muzicieni s-au perindat prin trupa. Fiind deja al treilea material la care lucreaza aceasi oameni, se simte ca trupa este mult mai asezata, se inteleg mai bine unii pe altii.

Este insa si un album mult mai rock decat precedentele The Fall. Inca de la prima piesa, Cosmo 7, se simte un iz puternic de rockabilly. Dar asta nu inseamna ca The Fall renunta la haosul tipic. Cu exceptia Cosmo 7, ciudatului de dulce Happi Song (cantat de clapara si sotia lui Smith, Elena Poulou) si highlightului Nate Will Not Return, trupa se foloseste de aceleasi aglomerari de note repetitive, de acelasi chitari scapate de sub control. Smith nu are, ca niciodata, pretentia ca ar canta. Isi recita versurile, desi poate cuvantul potrivit e “scuipa”, dar asta nu inseamna ca partea vocala devine predictibila sau monotona. Smith arunca, cand te astepti mai putin, un mormait, un urlet, un scheunat, o suieratura, o soapta sau o voce care suna ca luata de pe o caseta stricata.

La fel ca si vocea, atmosfera melodiilor e schimbatoare, desi tot The Fall in esenta (diferite, dar mereu la fel). Mask Search are un riff caustic. Chitara monotona de la Nate Will Not Return se imbina cu o sectiune ritmica cu iz de krautrock combinat cu hard rock, fiind de fapt un The Stooges mult mai visceral. Haoticul Greenway, pe care un pian pare a se metamorfoza intr-o chitara grea, suna ca si cand, intr-un univers paralel (in care Lou Reed nu e senil), Lulu este un experiment reusit. Age Of Change este plin de energie si stringet, un cantec punk solid. Pe de alta parte, Monocard este intunecata si salbatica, parca varianta incetinita si macarbra a Black Sabbath.

Ca intotdeauna, versurile lui Smith sunt in centrul atentiei. Si, ca intotdeauna, Smith este in forma, plin de bere si irascibilitate. E ca batraneii aia nemultumiti de orice care isi streseaza vecinii si nu suporta pe nimeni mai tanar de 50 de ani. Se stie ca Smith are ceva impotriva oricarei persoane in viata, iar pe Ersatz G.B nu pierde ocazia de a se lua de orice si oricine, chiar si de internauti (Laptop Dog) sau de shopping (Mask Search), oferind noi replici clasice ca “I’m so sick of Snow Patrol/And where to find Esso lubricant”.

Ersatz G.B, asa cum spune si numele sau (ersatz e un cuvant german care inseamna substitut), nu este inlocuitorul a nimic. E un album solid, delicios, instant regocnoscibil ca The Fall, dar care nu te lasa sa te plicisesti si care il pune pe Smith si mai inaintea imitatorilor. Singura problema este ca, deja fiind al 29lea album al trupei, poate sa fie usor trecut cu vederea de cei care nu sunt fani devotati The Fall. Lucru care nu ne poate decat intrista.

1. Cosmos 7
2. Taking Off
3. Nate Will Not Return