Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light, album

Jason Pierce e omul care, impreuna cu restul trupei sale Spacemen 3, a venit cu mottoul “Taking drugs to make music to take drugs to”. Muzica lui, la fel ca si cea a trupei, a fost vesnic asociata cu consumul de droguri. Lucru care nu are cum sa se schimbe cu noul album, Sweet Heart Sweet Light, doar ca din cu totul alte motive. Dupa o lupta cu o pneumonie care aproape i-a fost fatala in 2005, Pierce a fost diagnosticat cu o boala de ficat care l-a fortat sa ia un cocktail de medicamente experimentale. Iar noul material a fost realizat in perioada respectiva.

Daca te-ai astepta insa ca Sweet Heart sa fie confuz, claustrofob, deprimant, o sa ai un soc. E poate cel mai optimist si eliberator album scris vreodata de Pierce. E teribil de pop si melodic, desi pastreaza caracteristicile muzicii Spiritualized: e tot un fel de rock&roll gospel cu crescendouri simfonice, iesit dintr-o lume in care Lou Reed si Iisus sunt personaje principale si in care importante sunt viata si moartea, masinile rapide si fetele ca Jane si Mary. Melodiile sunt tot simple, dar aranjamentele sunt superbe. Nu e gresit sa spui ca nu asisti la o regandire a sunetului, ci o rafinare a lui.

Rafinare pentru ca unele melodii si-ar avea locul si pe albume mai vechi si tipa Spiritualized de la kilometrii departare. I Am What I Am, cu ale sale reverberatii metalice imbibate intr-un soul visceral, aduce aminte de Amazing Grace din 2003, iar Get What You Deserve, o critica dura adusa exceselor, are destul zgomor alb infasurat in space rock. Dar momentul tipic Spiritualized de pe album este Headin’ For The Top Now, cu ale sale build-ups grele, schimbari de tonalitate si spatii mari intre intrumentele care par a zgaria aerul.

Mergand pe principiul “If I'm going to make new music now, it better be fucking good”, Pierce a creat unul dintrele cele mai impresionante albume Spiritualized. Cum treci de introducerea de 40 de secunde, Huh?, toata numai corzi care plutesc fara pic de efort, ajungi la Hey Jane, o oda adusa rock&roll-ului clasic. Prima parte are un iz de Britpop si isi lasa aura pop sa se prabuseasca in chitari contorsionate, in timp ce a doua e din ce in ce mai alerta si straluceste puternic printre accordurile chitarii.

Fiind totusi Spiritualized, optimismul e de multe ori inselator. In spatele unei balade de inspiritatie George Harrisson, cu un cor inaltator in fundal, cum e Little Girl stau versuri ca “Sometimes I wish that I was dead/’Cause only living can feel the pain”. Nu sunt versuri complexe, dar tocmai asa muzica Spiritualized atinge o vulnerabilitate fanstastica (ca si Too Late cu refrenul imbibat in corzi), dar si o anumita rezolutie de a se aduna si a continua in ciuda oricaror greutati.

De asta si canta Pierce, un om deloc religios, atat de mult despre Iisus si se foloseste atat de mult de gospel. In ciuda oricarei asocieri religioase, gospelul da greutate si profunzime muzicii. So Long You Pretty Thing, pe langa aluzia la piesa Oh! You Pretty Things a lui David Bowie, e o combinatie de gospel, soul, si rock&roll, o rugaminte adresata direct lui Iisus si un mod de a exorciza orice demon. Complet eliberator, e cu siguranta unul dintre cele mai bune momente al albumului si o dovada ca Pierce s-a tinut de promisiunea lui. Daca tot face muzica acum, in starea lui, nu numai ca e “fucking good”, e de-a dreptul mindblowing.

01. Huh? (intro)
02. Hey Jane
03. Little Girl